Kijk hoe wij Hygienepapier rocken Kijk hoe wij Hygienepapier rocken

De vraag

Eén van Keytoe’s meest succesvolle klanten is Hygiënepapier.nl. Al bijna vijf jaar werken we met de partij achter Hygiënepapier.nl samen. Als één klant ons heeft gedefinieerd in de afgelopen jaren dan is het Hygiënepapier.nl. Dat is geen kleine opmerking. Hier het verhaal.

Een achtergrondje

We hebben eerst een niche site opgezet voor hygiëne artikelen, samen met de partij achter Hygiënepapier.nl, een groothandelaar in deze producten. De niche site, JouwHygiene.nl (die nog steeds online staat) zou een aantal goed lopende producten voor een scherpe prijs aanbieden. Na de bouw van deze site waren wij echter niet of nauwelijks betrokken om het aan te jagen. Het werd een beetje een flop.

Gelukkig bleef de relatie goed, want we gingen een veel grootser idee uitwerken dat zou leiden tot Hygiënepapier.nl. Het idee: de volledige catalogus van EuroProducts in een online omgeving zetten. EuroProducts is een bedrijf uit Maassluis dat hygiëne artikelen van wc papier tot dispensers produceert. Ze hadden en hebben een enorme map met alle producten die ze produceren en distribueren, maar geen online plek. Dat zouden wij gaan maken. Maar natuurlijk zouden we niet dezelfde fout maken als bij JouwHygiene.nl. We zouden nadat de webshop live stond aan blijven haken om het onder de aandacht te brengen en te verbeteren. We zouden flink terugschroeven in ons uurtarief om de lange termijn relatie aan te gaan.

Een overzicht van alle schermen van Hygienepapier

Refreshed design

Het tempo zat er goed in toen we aan Google shopping begonnen in januari 2016. Maar we hadden eigenlijk nog een lelijk design. Functioneel… Maar lelijk. Conversie was er, maar er kon veel meer uitgehaald worden. Vanaf maart 2016 zijn we aan de slag gegaan met een nieuw design. Er zijn lessen geleerd uit het oude design. Welke pagina’s werkte goed? En welke juist niet? Wat doen andere goedlopende webshops en wat kunnen we hiervan leren? Met deze data is het nieuwe design tot stand gekomen en live gegaan in augustus 2016. Functionaliteit bleef belangrijk, maar ging nu hand in hand met een frisse uitstraling. Die frisse uitstraling zorgde ook gelijk voor resultaat.

De conversie, het percentage bezoekers dat een bestelling doet, was in het half jaar voor het nieuwe design gestaag gegroeid van 1,5% naar 2,5%. Door het nieuwe design groeide de conversie ineens naar 3,5%. Dit was ook gelijk de laatste hele grote verandering aan Hygienepapier.nl. Vanaf dit moment is het growth hacking begonnen; door data kleine verandering doorvoeren om keihard te groeien. Benieuwd hoe dit nieuwe design eruit zag voor de doorontwikkelingen? Kijk op https://www.hygienepapier.nl/hygienepapier-vernieuwd

Factuurcheck en andere gimmicks

Naast de frisse uitstraling zaten er ook verschillende online tools in het nieuwe design om bezoekers over te halen bij Hygienepapier te bestellen of om het voor de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk te maken. De belangrijkste hierin waren de factuurcheck en de dispensercheck. De eerste was bedoeld om bezoekers over te halen om over te stappen. Het enige wat ze hoefde te doen was een factuur van hun huidige leverancier sturen. Zo konden ze een offerte krijgen voor soortgelijke producten, maar dan minimaal 20% goedkoper. Lijkt een mooi idee waar bedrijven gemakkelijk goedkoper door kunnen inkopen. In de realiteit bleek echter dat het niet gebruikt werd. De dispensercheck is er voor het gemak van de bezoeker. Door drie eenvoudige vragen te beantwoorden over je dispenser komt de juiste navulling eruit welke je gelijk kan bestellen. Deze tool werkt erg goed en wordt nog steeds wekelijks door gemiddeld 50 bezoekers gebruikt.

Stijgende lijn

Hygienepapier.nl groeit hard! Hoe komt dat? Doordat we full focused zijn gaan growth hacken, constant draaien aan verschillende knoppen om betere resultaten te halen. Dit is vaak doordat er in de data die we halen uit onder andere Google Analytics en Hotjar patronen zichtbaar zijn. Andere keren is het op basis van trial and error, bepaalde dingen proberen en meten of het werkt. Werkt het niet? Dan draaien we het weer terug en nemen deze les mee. Een klein tipje van de sluier: er zijn USP’s toegevoegd onder de bestelknop om bezoekers over te halen te bestellen, CTA’s zijn groen gemaakt, omdat dit beter converteert en beoordelingen hebben een prominente plek gekregen op de site om vertrouwen te wekken. Dit zijn allemaal kleine aanpassingen die samen met alle andere hebben geleid tot een constante groei in conversie en omzet. Deze stijgende lijn kan natuurlijk niet zo steil zijn als we alleen maar aanpassingen doen aan de site. Naast de conversie moet er natuurlijk ook genoeg bezoek of traffic op de site komen. Zo hebben we getest met het verwijderen van verzendkosten om in Google Shopping goedkopere prijzen weer te geven. Dit werkte voor ons alleen niet, omdat sindsdien voornamelijk consumenten in plaats van bedrijven op de site kwamen. Het is niet erg om hierachter te komen, tuurlijk de conversie is twee weken slechter, maar de les die we eruit hebben geleerd is waardevoller dan deze twee weken. Zo kwamen we erachter dat een verlaging van de verzendkosten juist wel werkte.

Alles eromheen

Het gaat natuurlijk veel verder dan de zaken die hierboven genoemd zijn. Naast de kleine aanpassingen zijn er grotere strategische keuzes die worden gemaakt en uitgewerkt. Door deze grotere zaken te combineren met de kleine doorontwikkelingen is Hygienepapier.nl gekomen waar het nu staat. Zo hebben we het Thuiswinkel Zakelijk keurmerk bemachtigd, wat zorgde voor een plotselinge groei van de conversie van 6 naar 7 procent. Daarnaast zagen we dat er steeds meer Belgische klanten in het bestand kwamen, wat heeft geleid tot de oprichting van de Belgische website hygieneproducten.be. Naast online zijn we ook offline campagnes begonnen door middel van direct marketing. Hierbij werden er activerende flyers gericht op een bepaalde doelgroep verstuurd. Uiteraard met een mogelijkheid om online te meten wat het resultaat was.

Sneak Preview

Op dit moment zijn we bezig met een aantal toffe concepten die we binnenkort willen gaan uitrollen. Als klein voorproefje mogen jullie vast kennis maken. We zijn bezig om de conciërge service op te zetten, waarbij we bedrijven zoveel mogelijk willen ontzorgen. Er wordt een plan van aanpak gemaakt voor een abonnementsmodel voor luchtverfrissers & hygiëne bakken. En HP’s keuze komt in de website, waardoor bezoekers door de talloze producten makkelijker een keus kunnen maken die bij hun wens past.

Resultaat / uitkomst

Uiteindelijk moeten al deze verschillende zaken die worden opgepakt leiden tot groei van Hygienepapier. En dit lukt! We groeien maandelijks met 5 tot 10%. De omzet komt tot stand door de volgende simpele formule; traffic x conversie x gemiddelde bestelwaarde. Met name de traffic en conversie groeien constant sinds de oprichting in 2015. Hieronder wordt zichtbaar hoe deze groei eruit ziet, de donkerblauwe lijn is de maandelijkse omzet en de lichtblauwe lijn is de conversie. De conversie was bij het begin ongeveer 1% en zit op dit moment rond de 7% en groeit nog steeds. Het bezoek is ook gestegen, in het begin kwamen er ongeveer 4.000 bezoekers per maand op de site, in de afgelopen maanden zit het minimale niveau op 6.000 bezoekers en op de piekmomenten zijn het er zelfs meer dan 8.000.

Indrukwekkende resultaten voor Hygienepapier

Extraatje

Doordat we zoveel plezier hadden met Hygiënepapier en het growth hacken ervan is het Kollega Model ontstaan als een nieuwe manier van werken voor Keytoe. We wilden langere tijd voor onze klanten aan de slag. Hygiënepapier.nl was en is het voorbeeld hierin.