The sunny side of Data & Cookies

op 4 december 2018

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat kan je natuurlijk niet gemist hebben, want heel Nederland (en Europa) heeft er zijn plasje over gedaan. Bedrijven moeten voorzichtiger omgaan met data, helemaal terecht. Ondertussen staat iedereens hebben en houden volledig online, inclusief zorggegevens, bankrekeningen en vakantiefoto’s. Na slippertjes van Facebook en Google zijn consumenten bang dat data zomaar wordt doorverkocht of dat hackers in het bezit komen van wachtwoorden. Saai onderwerp? Zeker niet, want in de online-marketingwereld kunnen we héél veel met jouw data. En dan heb ik het vooral over data die laat zien hoe jij je voortbeweegt door websites en webshops. Data heeft niet alleen maar een dark side, maar ook een sunny side. Laat je verrassen door de positieve kant van data en cookies.

Jouw surfgedrag

De cookies, die aan jouw kont zitten vastgeplakt als je de cookie-melding op een website accepteert, zijn ontzettend waardevol. Online marketeers zien via handige tools als Google Analytics en Hotjar welke pagina’s je bezoekt, hoe lang je daar blijft hangen, welke pagina’s je daarna bezoekt en waar je de website weer verlaat. Eng? Valt mee, we zien niet wie je bent en welke gegevens je allemaal invult (gebruikersnaam en wachtwoorden).

”Ja leuk, maar dat hoef ik helemaal niet joh. Waarom willen jullie dat weten dan van mij? Laat me met rust”.

Nou, uiteindelijk schiet jij er ook iets mee op. Tijdens het bespieden van jouw zoek- en surfgedrag leren we heel veel dingen. De belangrijke inzichten die daar uitkomen, gebruiken we om de website beter te maken, zodat jij bijvoorbeeld sneller vindt wat je zoekt. En ja, dat biedt voor de website de mogelijkheid om sneller of meer geld aan je te verdienen. Maar in veel gevallen krijg je bijvoorbeeld ook veel betere en gebruiksvriendelijke informatie te zien.

Vaag? Laten we er een voorbeeld bij pakken: plantsome.nl. Een webshop waar je leuke kamerplanten kunt kopen. In de data zagen we dat veel mensen lang twijfelen. Er worden veel verschillende planten bekeken, met verschillende potten, verschillende groottes…. En uiteindelijk wordt er niks gekocht. Jammer, zonde. Een vraag voor een online marketeer: Hoe komt dat dan? Waarom twijfelen mensen? Het juiste antwoord: Het is voor de bezoeker moeilijk in te schatten welke plant bij hem/haar past en hoe de plant staat in de huiskamer. Om de bezoeker te helpen heeft Keytoe samen met Plantsome een plantzoeker gecreëerd die je met een paar simpele vragen helpt om de juiste plant te vinden. Ook is de productpagina aangepast: naast de plant staat een mooie bank, zodat jij beter de grootte van de plant in kunt schatten. Dat is nou precies wat we bij Keytoe bedoelen met growth hacken en online marketing. Meer weten over onze werkwijze? Lees de blog van mijn collega Michael over growth hacken en/of meld je gratis aan voor onze Meetup.

Betere advertenties

Een ander voordeel van data en cookies voor jou als consument: gerichte advertenties. Geen bullshit advertenties waar jij helemaal niet in geïnteresseerd bent. Nee, onze uitdaging is om jou advertenties te laten zien die écht relevant zijn voor jou EN dan ook nog eens precies op het juiste moment. Pas dan is onze missie geslaagd. Gelukkig lukt dat steeds vaker. We willen voorkomen dat je na een aankoop op een webshop nog weken daarna advertenties tegen komt met het product dat je net gekocht hebt. Dat is niet alleen voor jou vervelend, de webshop schiet er ook helemaal niks mee op.

Jouw aankopen

Een ander soort data, maar ook heel handig: jouw (vorige) aankoopdata. Is het niet gewoon veel beter om die data gelijk te verwijderen nadat jij je pakketje hebt ontvangen? Dan valt er ook niks door te verkopen of te hacken. Je zou zeggen van wel. Toch kunnen we heel veel nuttige dingen doen als we weten hoeveel bestellingen je hebt geplaatst in het verleden en welke producten daarbij zaten. We kunnen je bijvoorbeeld bij 5 bestellingen een kortingsbon toesturen, omdat we heel blij met je zijn. Daar profiteer jij ook van. Of in het geval van Hygiënepapier.nl, een webshop waar bedrijven hun toiletpapier en overige toilethygiëne bestellen, zetten we alvast de volgende order voor je klaar. Want de meeste klanten bestellen elke maand hetzelfde aantal wc-rollen en zeep. Kost weer minder tijd (en dus geld) voor de inkoper. Of in het geval van Netflix: ze raden je leuke films aan op basis van de vorige films die je hebt gekeken. Ook best handig toch? Scheelt weer een hoop gezeur met je vriend/vriendin over welke film jullie gaan kijken.

Afijn. We moeten voorzichtig zijn met data. Het mag niet in verkeerde handen vallen en we moeten het zeker niet doorverkopen (vind ik). Maar uiteindelijk levert het analyseren van data voor de juiste doeleinden ook een voordeel op voor de eindgebruiker, jij dus!