Growth hacking. Een essentieel onderdeel van de huidige marketing.

op 16 november 2018

Gemiddelde leestijd: 2 minuten

“We helpen klanten groeien” is wat we met Keytoe doen door als kollega aan de slag te gaan voor ze. Maar wat is mijn rol daarin en waarom werk ik bij Keytoe? Neem een kijkje in mijn wondere wereld bij het #mooistebureauvanNederland. Geen tijd om dit hele artikel te lezen? In een notendop zorg ik ervoor dat we voor klanten de zaken oppakken die het meeste rendement opleveren en de meeste impact creëren. Ik kan me voorstellen dat je nu toch een beetje benieuwd bent geworden, dus lees gerust verder. Ik leg je alles uit over mijn werk als growth hacker bij Keytoe.

 

Growth hacken… Wat is dat?

Bij Keytoe zien we growth hacken als een constante loop van meten & analyseren -> concepting -> ontwikkelen -> meten & analyseren. Alles begint bij data. De tijd dat marketing werd gedreven door intuïtie is al lang verleden tijd! Alles wordt gemeten om te kijken wat de prestaties zijn. Zo meten we de uitkomsten van campagnes, prestaties van websites, webshops etc. De data die hieruit komt, geeft bruikbare inzichten waarmee we aan de slag kunnen om zaken te optimaliseren. Met deze inzichten wordt er gekeken wat we gaan veranderen en hoe we dit gaan doen. Vervolgens wordt dit ontworpen door bijvoorbeeld Jeroen, één van onze UI/UX designers (wat dat is? Hij legt het hier uit). Deze ontwerpen worden vervolgens gecreëerd door onze developers in samenwerking met het contentteam. Wanneer alles is doorgevoerd worden de prestaties nogmaals gemeten en wordt er gekeken naar eventuele aanpassingen.

 

Waarom voegt het waarde toe?

Traffic x conversie x gemiddelde bestelwaarde = omzet. Dit is de heilige formule waarin alle facetten staan die online je omzet bepalen. Tijdens het growth hacken pakken we telkens 1 parameter vast en gaan we deze verbeteren. Door iteratief te werk te gaan, steeds kleine optimalisaties door te voeren, laten we de parameters stapje voor stapje groeien. En daarmee groeit natuurlijk ook de omzet.

Bij conversie kunnen kleine veranderingen, zoals het aanpassen van de kleur van een knop, er al voor zorgen dat er meer besteld wordt. Door heel veel van deze kleine veranderingen kunnen er grote stappen worden gezet in het verhogen van de omzet. Zo heeft dit er bij Hygienepapier.nl toe geleid dat we in twee jaar tijd van nul naar marktleider zijn gegaan. Jawel, zo snel kan het gaan! Als je meer wil weten over hoe dit proces in zijn werk ging en hoe we de grootste zijn geworden, kun je hier terecht.

 

Allemaal leuk en aardig, maar waarom is dat nou zo leuk?

Ik kan je vertellen dat ik mijn droombaan heb gevonden. Dat is zo om verschillende redenen: ten eerste ga ik graag met cijfers aan de slag en vind ik het leuk om deze cijfers om te vormen naar bruikbare inzichten. Het liefst vorm ik alle inzichten om naar nieuwe strategieën en spar ik hierover met collega’s en klanten, om zo tot de beste oplossing te komen. De uiteindelijke groei van onze klanten geeft zo’n enorme boost! Heerlijk is het, om elke keer weer mijlpalen te vieren met onze klanten.