Eén jaar in dienst!

op 6 maart 2017

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Een jaar geleden schreef ik een blog  over mijn eerste week als nieuwe collega bij Keytoe. We zijn een jaar verder en er is een hoop gebeurd. In mijn eerste week omschreef ik nog dat werken bij Keytoe wel een sprookje leek. De harde realiteit is dat werken bij Keytoe misschien nog wel leuker is dan ik had verwacht. Maar ook dat werken voor Keytoe intensiever, uitdagender en onrustiger is dan ik had kunnen inschatten.

Waarom is Keytoe dan zo anders dan andere bedrijven waar ik ooit voor gewerkt heb? Hoe komt het dat ik mij meer betrokken voel bij de resultaten die we behalen? Hoe komt het dat ik in één jaar meer gegroeid ben als persoon en in inhoud dan ik ooit bij een andere werkgever heb laten zien? En waarom is “work hard, play hard” meer van toepassing dan bij andere werkgevers?

Scherp blijven

Het zou natuurlijk kunnen komen door de branche waar we ons in begeven. Natuurlijk moeten we altijd voorop lopen. Beter weten dan de klant wat de nieuwste ontwikkelingen zijn. Even niet opletten en de markt heeft je alweer ingehaald. Het zorgt ervoor dat collega’s zich graag laten informeren over de nieuwste ontwikkelingen en dit ook met elkaar delen. We moeten scherp blijven, dus elkaar scherp houden. Het zou ook kunnen dat het komt door de combinatie van creatieve mensen en slimmeriken, die zorgen voor goede balans.

Cultuur

Ik denk dat een groot deel ook te danken is aan de cultuur, waar we het natuurlijk vaak en graag over hebben. Voor de buitenwereld een stelletje losgeslagen gekken die liever tafeltennissen dan werken. Meer investeren in een nieuwe bar dan in de bureaustoelen. Later beginnen, maar ongezien vaak ’s avonds en in het weekend bezig zijn. Die cultuur is meer dan een praatje. Soms heeft het interessante marketingwaarde, maar het is ook een soort religie waarin we echt geloven.
In mijn eerste weken bij Keytoe kwam er een hoop op mij af. En ook een hele hoop niet… Niemand die je bij de hand neemt en zegt “ik zal het je wel even vertellen. Dit is wat we doen, hoe en waarom.” Nee, zoek het zelf maar uit. Heftig. Mijn eerste twee weken bij Keytoe waren niet de makkelijkste. Te trots om op te geven, maar niet precies weten wat van mij verwacht werd maakte mij wel onzeker.

Nu zie ik veel nieuwe collega’s hetzelfde doorgaan. Ze komen binnen. En mogen zelf bepalen wat ze willen weten, van wie en wanneer. De één heeft dit sneller in de gaten dan de ander. De een vindt dit prettiger dan de ander. Maar uiteindelijk levert het wel zelfstandigheid op, nieuwe inzichten en ook beter begrip. Je begrijpt beter wat handig is of waar het over gaat als je het onderzoek zelf gedaan hebt.

Vrijheid

Daarnaast is het voor mij ook erg lekker dat de vrijheid om in te vullen wanneer je werkt groot is. Als moeder vind ik vier dagen werken best wel genoeg. Fijn dat ik af en toe ’s avonds soms meetings met klanten in kan plannen, maar dan ook zelf kan kiezen om een ochtendje heerlijk met mijn zoon te gaan “peutergymmen”. En hoe fijn is het dat je enigszins vrijheid hebt in de keuze van wat je wilt doen? Natuurlijk kun je mij verplichten de marketingafdelingen van multinationals te bezoeken. Maar als je mij de vrijheid geeft mij liever te richten op interessante MKB’ers is de kans dat hier een goede klik ontstaat en dus de kans op een fijne samenwerking veel groter.

Trots

We proberen te kijken naar wie je bent, wat je kwaliteiten zijn, maar ook waar je interesses liggen. Hierdoor krijg je taken die beter bij je passen en waar je dus met meer “bevlogenheid” mee aan de slag gaat. Dit is anders dan bedrijven die “Top down” worden aangestuurd; we hebben deze taak die nog ingevuld moet worden, wie zullen we daar eens op zetten? En dat gaf mij in de basis de kans om bij Keytoe binnen een jaar een persoonlijke groei te maken waar ik best trots op ben.