De Groene Vaatwasser

op 27 maart 2019

Gemiddelde leestijd: 2 minuten

De vaatwasser. Essentieel onderdeel van ieder bedrijf. Want als je als organisatie een bepaalde grootte ontstegen bent, is het niet meer zo relaxed om kopjes koffie en boterhambordjes met de hand af te wassen. Je hebt wel wat beters te doen, toch?

In een ver, ver verleden, toen we bij Keytoe de stagiaires nog stagiaires noemden en geen prospects, dachten we het vaatwasprobleem voorgoed getackeld te hebben. De stagiaires werden benoemd tot hoofd-vaatwassers en zouden onderling de vaat regelen.

Ideaal natuurlijk voor de vaste collega’s, maar niet zo ideaal voor de stagiaires…pardon…prospects. Want je zet hen hierdoor wel een klein beetje in een minderwaardige rol. En wil je dat? Wil je niet juist investeren in je toekomst?

We vonden het vooral niet eerlijk, en dus kwam er een vaatwasser. En al snel nog 1. Want als je met bijna 40 man rondloopt, tellen die koffiekopjes wel op.

Alleen ging die vaatwasser kapot. Eerst een klein beetje, toen was hij weer heel en toen ging hij definitief kapot. We hebben een tijdje met 1 vaatwasser geleefd, maar dat was niet zo relaxed. Hij stond vaker aan dan uit en dus greep je vaak in een vies kopje.

Tijd voor het befaamde adviesproces. Want bij Keytoe maken we met z’n allen de beslissingen. Dit keer was het Stephanie die de discussie aanzwengelde. Het adviesproces gaat erover dat je bij ieder besluit advies vraagt aan degenen die getroffen worden door jouw besluit. En dat je volwassen omgaat met dat advies. De vaatwasser was blijkbaar iets waar veel mensen hun zegje over hadden klaar staan. Stephanie postte de vraag/het voorstel op Slack en meteen ontstond er een levendige discussie of de vaatwasser er al dan niet moest komen.

Ik was ongeduldig en kaapte het initiatief onder de neus van Stephanie vandaan. Nogmaals, sorry daarvoor. Mijn ongeduldigheid is soms een slechte eigenschap. Er was in ieder geval wel wat in gang gezet, en dat is precies waarom we nog steeds zo’n fan zijn van het adviesproces.

Tijd voor een nieuwe vaatwasser dus. En aangezien we in 2019 met z’n allen een stuk duurzamer bezig zijn (wij hebben het in ieder geval als een van onze doelen voor 2019 genoteerd), leek het ons een goed idee om in een “groene”vaatwasser te investeren. Tenminste, als dat kan.

Groen, dus zuinig. Minimaal A++-label natuurlijk. En het liefst ook iets doen met Cradle-to-Cradle. Want, recyclen wordt het in 2020, geloof ons maar.

Lennard schreef het al in zijn boek: bezit is overgewaardeerd. We willen tenslotte geen vaatwasser bezitten, maar een schone vaat! En dus een apparaat of dienst die dat regelt.

Enter Bundles.nl. Spullen-as-a-service. Dus ook een vaatwasser. Je betaalt een vast bedrag per maand. Bundles regelt het apparaat, het onderhoud en de service. En zorgt ook voor hergebruik van de grondstoffen. Daarnaast is er een app, die je verbruik bijhoudt. We houden van cijfertjes, dus ons hart gaat daar sneller kloppen.

Zo, tot dusver het reclame-praatje voor Bundles. Graag gedaan trouwens. Als jullie willen, we hebben nog wel wat tips om jullie onboarding proces + customer journey te verbeteren. Want we zien wat conversie-missers. De Keytoe Kollega staat voor jullie klaar. 😉

De vaatwasser staat, en de vaat is weer schoon. Benieuwd wat we komende maanden nog meer op gebied van duurzaamheid gaan doen? Houd ons in de gaten. 🙂