Toen & Nu

Het verhaal van Keytoe van begin tot eind

We have a lift-off!

Keytoe is officieel en de eerste klanten zijn een feit. Met onze focus op e-stores en online marketing zijn we van plan om de wereld van digital agencies te gaan bestormen. We hebben een duidelijke ambitie: Een top 10 speler worden in Nederland.

We willen dus (snel) naam maken en om ons duidelijk te maken wat wij voor onze klanten kunnen betekenen voegen we de slogan, "Online Meer Verkopen" toe aan Keytoe.

Vliegende start

Het eerste jaar gaat als een trein. We groeien in kennis en kunde, in personeel en in klantenbestand. We merken dat de vragen van de klanten niet alleen zijn op het gebied van e-stores en online marketing. We zijn ondertussen tailor made e-solutions aan het ontwikkelen voor onze klanten en dan met name de grotere MKB.

Dat aantrekken van personeel had ook zo zijn keerijde. Maar goed, je bent ambitieus, een aardig tikkeltje näief en je wilt steeds meer.

Ook merken we dat onze pay-off wel eens tegen ons begon te werken, omdat we onszelf niet alleen meer bezig hielden met e-stores en de online marketing ervan. Intern zag je enige afkeer ontstaan tegen 'Online Meer Verkopen'.

online meer verkopen

Argebweb Amsio Groep

Na 14 maanden zitten we al op 14 man personeel. We beschouwen onszelf steeds meer als full service agency. Maar waren we hier wel klaar voor? Ligt dit wel in ons straatje? Is het wel echt wat we willen?

We groeien: voor de buitenwereld waren we ontzettend goed bezig en de Argeweb Amsio Groep zag dat ook. Grote jongens uit Maassluis die het al gemaakt hebben in Nederland. Ze stappen voor 1/3 aandelen in Keytoe. Dit is een bevestiging van ons kunnen en een solide fundering onder het snelgebouwde huis dat Keytoe heet.

Schone Schijn

Het eerste jaar gaat als een trein. We groeien in kennis en kunde, in personeel en in klantenbestand. We merken dat de vragen van de klanten niet alleen zijn op het gebied van estores en online marketing. We zijn ondertussen tailor made esolutions aan het ontwikkelen voor onze klanten en dan met name de grotere MKB.

Dat aantrekken van personeel had ook zo zijn keerzijde. Maar goed, je bent ambitieus, een aardig tikkeltje naïef en je wilt steeds meer.

Ook merken we dat onze pay-off wel eens tegen ons begon te werken, omdat we onszelf niet alleen meer bezig hielden met estores en de online marketing ervan. Intern zag je enige afkeer ontstaan tegen ‘online meer verkopen’.

Keytoe Verbaast!

We nemen een harde beslissing. We krimpen zowel in het personeelsbestand als in het productaanbod en gaan terug naar waar we zo goed in functioneerden. Een kleiner team van zelfstandige krachten zonder managementlagen. We nemen afscheid van vier collega’s.

Hoe vervelend ook! We hebben ook de beslissing genomen om Keytoe te voorzien van nieuw elan. Een nieuwe huisstijl en een nieuwe pay-off: ‚Keytoe verbaast’.

Be agile, stay agile

Het nieuwe beleid werpt z’n vruchten af. We gaan terug naar de basis: het ontwikkelen van maatwerk e-solutions voor klanten met een multidisciplinair team waar alle facetten geraakt worden. Creativiteit, conceptueel denken, interactie design en code.

In de eerste twee jaar hebben we goed kunnen ontdekken waar we goed en minder goed in zijn. Wat goed is nemen we mee, wat slecht is maken we beter of stoten we af. Als team zijn we daar hard en eerlijk in geworden.

De tweede helft van 2013 stond voor kei, maar dan ook keihard werken om opgelopen schade uit het verleden in te halen. En dat lukt! Dat lukt grotendeels door een gewaagde beslissing om ons te focussen op strategie en concepting. Terwijl de pot goud juist in de productie van code lijkt te zitten. De pest is: we willen geen projectmatig georiënteerd productiebedrijf zijn. We willen verbazen en innoveren door kennis en kunde. Dus wel kúnnen coderen, maar ons focussen op de conceptuele kant.

Externe workforce

Voor de productie richten we ons op een flexibele schil. Het rijtje externe productiepartners is in een rap tempo lang, volwassen en onmisbaar geworden voor Keytoe. We snappen het allemaal zelf, we doen het alleen niet meer allemaal zelf. In-house knowledge, out-house hands.

Over 2013 valt veel te zeggen maar veel is duidelijk geworden: we zijn met z’n allen zo verschrikkelijk veel beter en slimmer geworden. Dat was vooraf niet voor te stellen.

Stabiliteit

Keytoe staat beter dan ooit tevoren. Met een groep van acht fulltimers (bijna allemaal van het eerste uur), enkele parttimers en een veel grotere groep externe partners en specialisten, zijn we trots op waar we nu al zijn. Maar we voelen ons nog kipjong. De energie van de starter Keytoe is nog voelbaar. We zijn ver, maar nog nergens. Dat is het gevoel dat heerst. We worden volwassen, daarom is het woord stabiliteit een half jaar geleden in de mond genomen. En halverwege het jaar kunnen we zeggen dat we daar zijn. Het jaar 2014 is (zonder overdrijven) al geslaagd.

Heruitvinden

We zijn ongelofelijk blij met onze klanten. Zij hebben ons door de lastige periodes geloodst. Door vertrouwen te geven, begrip te bieden waar nodig en de bevestiging te geven voor alles wat goed was.

Wij zullen ons continu blijven (her)ontdekken en onszelf daarop aanpassen. Stilstand is achteruitgang. Klein en flexibel blijven zoals nu helpt daar ontzettend bij. We kunnen bewegen op basis van klantbehoefte en marktontwikkelingen. Onze steeds groter wordende externe en gespecialiseerde workforce helpt ons te realiseren wat de klant vraagt; may the workforce be (and stay) with us!

Vooruit

Het jaar waarin we terug kunnen kijken op een paar turbulente start-up jaren, maar vooral vooruit kunnen kijken naar onze volwassen toekomst. De organisatie is versterkt.

De idealen die we hadden toen we Keytoe begonnen krijgen vorm: democratische besluitvorming onder de collega’s, karakter van een groep dat ieder individu overstijgt, producten die we voor klanten hebben ontwikkeld (Chest, Birdroom, Moulder, Pleisur) kunnen voor andere klanten worden ingezet omdat ze beproefd en bewezen zijn. De focus zal wel altijd blijven liggen op maatwerk oplossingen voor maatwerk vraagstukken. Maar de unieke producten brengen vaak schaalvoordeel voor klanten.

Klanten

De groei binnen het hoogsegment klanten neemt een vlucht. In 2015 mogen we ondertussen een indrukwekkend rijtje a-merken noemen als klant. Friesland Campina, Van der Valk, ANWB, Batavia Stad, FBTO, De Hypotheekshop, Norton Security, D-reizen. Ineens krijgt Keytoe het besef met de groep van 8, dan 10, dan 12 en dan 14 collega’s aan het einde van 2015 dat we serieus gewaardeerd worden door klanten voor geboekte successen. De sterke merken komen niet voor niks, en blijven met een reden. De 50/50 verdeling tussen werken voor a-merken en werken voor instellingen en midden/groot-MKB vinden we gezond en houden we zo.

Idealen

We maken ons op voor 2016 met een overname voor de boeg. We zijn gevestigd, maar nog niet in de buurt van waar we willen zijn. Ons werk mag altijd beter, onze klanten mogen altijd gelukkiger en het mogen altijd meer klanten zijn. Als we maar bij onze idealen blijven: alleen aan de slag als we zeker weten dat we succes kunnen boeken voor een klant, en alle processen zo transparant als het maar kan. Zowel intern als extern. Dan komt het wel goed.

Op karakter zijn we gekomen waar we zijn, dat karakter blijft. Het werk mag weleens ‘gebracht’ worden naar de buitenwereld. Dat is het idee voor 2016.

Positionering

Het jaar van de doorontwikkelingen op het gebied van geoptimaliseerd kantoor, geoptimaliseerde positionering en de belofte aan onszelf om louter serieuze projecten aan te nemen waarin we het verschil kunnen maken voor de klant. Ook ronden we een overname van een gevestigd digitaal bureau af dat 7 collega’s telt. We tellen 25 collega’s halverwege het jaar en alle processen verlopen glad.

Mooi om te zien dat alle lessen uit de eerste jaren nu zorgen voor een volwassen organisatie. Dat is wat je altijd hoopt, maar als het gebeurt… dankbaar zijn we.

Bekend van...

De regionale markt en de hoogst gepositioneerde digital agencies kennen Keytoe inmiddels en het gevolg: samenwerkingen, lezingen etc. Gek genoeg gaan veel van de lezingen over de manier waarop we georganiseerd zijn: de ontworpen vrijheid. Terwijl het de resultaten voor klanten zijn, die ervoor zorgen dat klanten klant blijven. Het geeft niet. Wat de toekomst brengt, wie weet. Maar vandaag schijnt de zon. Het is zomer.

Terugblik 2016

2016 bleek het jaar van de professionalisering en het werkelijk vinden van onszelf. Het meest gebezigde toverwoord van externe relaties: ‘focus’. Die hebben we gelegd op de klant. Ondersteunen in whatever. Altijd op het gebied van commercie en bijna altijd met een digitale inslag. Binnen het totale Keytoe opereren groepen die zich focussen op een dienstverleningsonderdeel. Denk Project. Denk Service. Denk Growth Hacking. Denk Search. Denk meer. Iedere groep heeft een andere dynamiek en sub-cultuur, maar nog steeds het vrijheidsaspect van de totaalcultuur van Keytoe.

Raar maar waar

Ineens bestaat de groep uit bijna 30 man. Onze cultuur blijkt een ijzersterk wapen. En de manier van karma naar de markt ook. Die twee gaan hand in hand. De organisatiekenmerken van Keytoe: salaris wordt onderling geregeld, er is geen directie, iedereen heeft onbeperkt vrij, collega’s nemen nieuwe collega’s aan naar eigen inzicht, iedereen is gelijk en de organisatie is breed toegankelijk voor alle leeftijden, achtergronden en niveaus van opleiding. De cultuur is verder uitgebouwd in 2016. Maar nog lang niet waar we die hebben willen.

Good karma pays off

Dit is het jaar van het winnen van alle pitches waaraan we deelgenomen hebben. Op inhoud. Mooi dat we aan de pitches mochten deelnemen - that’s a first! Maar nog mooier dat we wonnen. Op kennis en kunde, maar ook om wie we zijn, we’re sure. Extra saus. We eindigen 2016 met een bijna verdubbeling van de omzet. De organisatie is klaar voor 2017. Projectmanagement en accountmanagement zijn voor het eerst tenminste dubbel bezet. De capaciteit bij creatie is verdubbeld. Alles voor een hogere klanttevredenheid. Focus-teams zijn ingericht en Lennard - organisatiepsycholoog - is vrijgespeeld om de cultuur verder uit te bouwen.

Winstgevend?

Dit was niet het meest rendabele jaar van de afgelopen 5 jaar. Jammer, maar helaas. Dit was een jaar om trots op te zijn. Niet makkelijk. Wel nodig. Het was keihard werken. We hebben een weg te pakken waar we heel hard op kunnen rijden. We kiezen niet voor de hoogste ROI op werknemers, maar voor de hoogste versnelling die de groep aan kan. De eerste concrete benaderingen van grotere bureaus zijn een feit: of we bereid zijn om op te splitsen? Nee is het antwoord, we willen onze cultuur niet weggooien. We kiezen voor collega's.

Mooiste bureau van Nederland

En nu hard vechten om de titel mooiste bureau van Nederland waar te maken. Iedereen mag weten waar we voor staan en waar we voor gaan. Onze vernieuwde marketing die einde jaar live gaat, moet daarbij gaan helpen. Maar de relaties en fans van Keytoe bepalen of het lukt. We rekenen op een landelijke doorbraak in 2017. Met hele ambitieuze ondernemers en nieuwe a-merk klanten als gevolg. Wat de toekomst brengt, wie weet. Maar vandaag schijnt de zon. Ondanks de winter.