Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Toen&Nu

Het verhaal van Keytoe van begin tot eind

2012 We have a lift-off!

Keytoe is officieel en de eerste klanten zijn een feit. Met onze focus op e-stores en online marketing zijn we van plan om de wereld van digital agencies te gaan bestormen. We hebben een duidelijke ambitie: Een top 10 speler worden in Nederland.

We willen dus (snel) naam maken en om ons duidelijk te maken wat wij voor onze klanten kunnen betekenen voegen we de slogan, “Online Meer Verkopen” toe aan Keytoe.

 

Vliegende start

 

Het eerste jaar gaat als een trein. We groeien in kennis en kunde, in personeel en in klantenbestand. We merken dat de vragen van de klanten niet alleen zijn op het gebied van e-stores en online marketing. We zijn ondertussen tailor made e-solutions aan het ontwikkelen voor onze klanten en dan met name de grotere MKB.

Dat aantrekken van personeel had ook zo zijn keerzijde. Maar goed, je bent ambitieus, een aardig tikkeltje näief en je wilt steeds meer.

Ook merken we dat onze pay-off wel eens tegen ons begon te werken, omdat we onszelf niet alleen meer bezig hielden met e-stores en de online marketing ervan. Intern zag je enige afkeer ontstaan tegen ‘Online Meer Verkopen’.

2013

Argeweb Amsio Groep

Na 14 maanden zitten we al op 14 man personeel. We beschouwen onszelf steeds meer als full service agency. Maar zijn we hier wel klaar voor? Ligt dit wel in ons straatje? Is het wel echt wat we willen?

We groeien: voor de buitenwereld zijn we ontzettend goed bezig en de Argeweb Amsio Groep ziet dat ook. Grote jongens uit Maassluis die het al gemaakt hebben in Nederland. Ze stappen voor 1/3 aandelen in Keytoe. Dit is een bevestiging van ons kunnen en een solide fundering onder het snelgebouwde huis dat Keytoe heet.

 

Schone Schijn

 

Ondanks dat het onwijs goed lijkt te gaan, gaat er misschien toch wat mis. We missen focus en zoeken te hard naar onze identiteit. Grof gezegd pakten we wat we pakken konden en groeiden we zo hard we konden. Dat heeft tot een hoop problemen geleid. We groeiden, maar te hard. Zowel in aanbod, als in mensen en kosten.

Zoals u wellicht aan voelt komen: de lucht ging eruit en de Wet van Murphy deed zijn intrede. Dit gebeurde begin van het tweede kwartaal in 2013. Het missen van de focus en de organisatorische overspannenheid zorgden ervoor dat het niet lekker liep en dat was te merken aan de financiële performance van Keytoe.

 

Keytoe Verbaast!

 

We nemen een harde beslissing. We krimpen zowel in het personeelsbestand als in het productaanbod en gaan terug naar waar we zo goed in functioneerden. Een kleiner team van zelfstandige krachten zonder managementlagen. We nemen afscheid van vier Kollega’s.

Hoe vervelend ook! We hebben ook de beslissing genomen om Keytoe te voorzien van nieuw elan. Een nieuwe huisstijl en een nieuwe pay-off: ‚Keytoe verbaast’.

 

Be agile, stay agile Het nieuwe beleid werpt z’n vruchten af. We gaan terug naar de basis: het ontwikkelen van maatwerk e-solutions voor klanten met een multidisciplinair team waar alle facetten geraakt worden. Creativiteit, conceptueel denken, interactie design en code. In de eerste twee jaar hebben we goed kunnen ontdekken waar we goed en minder goed in zijn. Wat goed is nemen we mee, wat slecht is maken we beter of stoten we af. Als team zijn we daar hard en eerlijk in geworden. De tweede helft van 2013 stond voor kei, maar dan ook keihard werken om opgelopen schade uit het verleden in te halen. En dat lukt! Dat lukt grotendeels door een gewaagde beslissing om ons te focussen op strategie en concepting. Terwijl de pot goud juist in de productie van code lijkt te zitten. De pest is: we willen geen projectmatig georiënteerd productiebedrijf zijn. We willen verbazen en innoveren door kennis en kunde. Dus wel kúnnen coderen, maar ons focussen op de conceptuele kant. Externe workforce Voor de productie richten we ons op een flexibele schil. Het rijtje externe productiepartners is in een rap tempo lang, volwassen en onmisbaar geworden voor Keytoe. We snappen het allemaal zelf, we doen het alleen niet meer allemaal zelf. In-house knowledge, out-house hands. Over 2013 valt veel te zeggen maar veel is duidelijk geworden: we zijn met z’n allen zo verschrikkelijk veel beter en slimmer geworden. Dat was vooraf niet voor te stellen.

2014

 

Stabiliteit

 

Keytoe staat beter dan ooit tevoren. Met een groep van acht fulltimers (bijna allemaal van het eerste uur), enkele parttimers en een veel grotere groep externe partners en specialisten, zijn we trots op waar we nu al zijn. Maar we voelen ons nog kipjong. De energie van de starter Keytoe is nog voelbaar. We zijn ver, maar nog nergens. Dat is het gevoel dat heerst. We worden volwassen, daarom is het woord stabiliteit een half jaar geleden in de mond genomen. En halverwege het jaar kunnen we zeggen dat we daar zijn. Het jaar 2014 is (zonder overdrijven) al geslaagd.

 

Heruitvinden

 

We zijn ongelofelijk blij met onze klanten. Zij hebben ons door de lastige periodes geloodst. Door vertrouwen te geven, begrip te bieden waar nodig en de bevestiging te geven voor alles wat goed was.

Wij zullen ons continu blijven (her)ontdekken en onszelf daarop aanpassen. Stilstand is achteruitgang. Klein en flexibel blijven zoals nu helpt daar ontzettend bij. We kunnen bewegen op basis van klantbehoefte en marktontwikkelingen. Onze steeds groter wordende externe en gespecialiseerde workforce helpt ons te realiseren wat de klant vraagt; may the workforce be (and stay) with us!

 

2015

 

Vooruit

 

Het jaar waarin we terug kunnen kijken op een paar turbulente start-up jaren, maar vooral vooruit kunnen kijken naar onze volwassen toekomst. De organisatie is versterkt.

De idealen die we hadden toen we Keytoe begonnen krijgen vorm: democratische besluitvorming onder de Kollega’s, karakter van een groep dat ieder individu overstijgt, producten die we voor klanten hebben ontwikkeld (Chest, Birdroom, Moulder, Pleisur) kunnen voor andere klanten worden ingezet omdat ze beproefd en bewezen zijn. De focus zal wel altijd blijven liggen op maatwerk oplossingen voor maatwerk vraagstukken. Maar de unieke producten brengen vaak schaalvoordeel voor klanten.

 

 

Klanten

 

De groei binnen het hoogsegment klanten neemt een vlucht. In 2015 mogen we ondertussen een indrukwekkend rijtje a-merken noemen als klant. Friesland Campina, Van der Valk, ANWB, Batavia Stad, FBTO, De Hypotheekshop, Norton Security, D-reizen. Ineens krijgt Keytoe het besef met de groep van 8, dan 10, dan 12 en dan 14 Kollega’s aan het einde van 2015 dat we serieus gewaardeerd worden door klanten voor geboekte successen. De sterke merken komen niet voor niks, en blijven met een reden. De 50/50 verdeling tussen werken voor a-merken en werken voor instellingen en midden/groot-MKB vinden we gezond en houden we zo.

 

Idealen

 

We maken ons op voor 2016 met een overname voor de boeg. We zijn gevestigd, maar nog niet in de buurt van waar we willen zijn. Ons werk mag altijd beter, onze klanten mogen altijd gelukkiger en het mogen altijd meer klanten zijn. Als we maar bij onze idealen blijven: alleen aan de slag als we zeker weten dat we succes kunnen boeken voor een klant, en alle processen zo transparant als het maar kan. Zowel intern als extern. Dan komt het wel goed.

Op karakter zijn we gekomen waar we zijn, dat karakter blijft. Het werk mag weleens ‘gebracht’ worden naar de buitenwereld. Dat is het idee voor 2016.

 

2016

 

Positionering

 

Het jaar van de doorontwikkelingen op het gebied van geoptimaliseerd kantoor, geoptimaliseerde positionering en de belofte aan onszelf om louter serieuze projecten aan te nemen waarin we het verschil kunnen maken voor de klant. Ook ronden we een overname van een gevestigd digitaal bureau af dat 7 Kollega’s telt. We tellen 25 Kollega’s halverwege het jaar en alle processen verlopen glad.

Mooi om te zien dat alle lessen uit de eerste jaren nu zorgen voor een volwassen organisatie. Dat is wat je altijd hoopt, maar als het gebeurt… dankbaar zijn we.

 

Bekend van…

 

De regionale markt en de hoogst gepositioneerde digital agencies kennen Keytoe inmiddels en het gevolg: samenwerkingen, lezingen etc. Gek genoeg gaan veel van de lezingen over de manier waarop we georganiseerd zijn: de ontworpen vrijheid. Terwijl het de resultaten voor klanten zijn, die ervoor zorgen dat klanten klant blijven. Het geeft niet. Wat de toekomst brengt, wie weet. Maar vandaag schijnt de zon. Het is zomer.

 

Terugblik 2016

 

2016 bleek het jaar van de professionalisering en het werkelijk vinden van onszelf. Het meest gebezigde toverwoord van externe relaties: ‘focus’. Die hebben we gelegd op de klant. Ondersteunen in whatever. Altijd op het gebied van commercie en bijna altijd met een digitale inslag. Binnen het totale Keytoe opereren groepen die zich focussen op een dienstverleningsonderdeel. Denk Project. Denk Service. Denk Growth Hacking. Denk Search. Denk meer. Iedere groep heeft een andere dynamiek en sub-cultuur, maar nog steeds het vrijheidsaspect van de totaal Kultuur van Keytoe.

 

Raar maar waar

 

Ineens bestaat de groep uit bijna 30 man. Onze Kultuur blijkt een ijzersterk wapen. En de manier van karma naar de markt ook. Die twee gaan hand in hand. De organisatiekenmerken van Keytoe: salaris wordt onderling geregeld, er is geen directie, iedereen heeft onbeperkt vrij, Kollega’s nemen nieuwe Kollega’s aan naar eigen inzicht, iedereen is gelijk en de organisatie is breed toegankelijk voor alle leeftijden, achtergronden en niveaus van opleiding. De Kultuur is verder uitgebouwd in 2016. Maar nog lang niet waar we die hebben willen.

 

 

Good karma pays off

 

Dit is het jaar van het winnen van alle pitches waaraan we deelgenomen hebben. Op inhoud. Mooi dat we aan de pitches mochten deelnemen – that’s a first! Maar nog mooier dat we wonnen. Op kennis en kunde, maar ook om wie we zijn, we’re sure. Extra saus. We eindigen 2016 met een bijna verdubbeling van de omzet. De organisatie is klaar voor 2017. Projectmanagement en accountmanagement zijn voor het eerst tenminste dubbel bezet. De capaciteit bij creatie is verdubbeld. Alles voor een hogere klanttevredenheid. Focus-teams zijn ingericht en Lennard – organisatiepsycholoog – is vrijgespeeld om de Kultuur verder uit te bouwen.

 

Winstgevend?

 

Dit was niet het meest rendabele jaar van de afgelopen 5 jaar. Jammer, maar helaas. Dit was een jaar om trots op te zijn. Niet makkelijk. Wel nodig. Het was keihard werken. We hebben een weg te pakken waar we heel hard op kunnen rijden. We kiezen niet voor de hoogste ROI op werknemers, maar voor de hoogste versnelling die de groep aan kan. De eerste concrete benaderingen van grotere bureaus zijn een feit: of we bereid zijn om op te splitsen? Nee is het antwoord, we willen onze Kultuur niet weggooien. We kiezen voor Kollega’s. Wat de toekomst brengt, wie weet. Maar vandaag schijnt de zon. Ondanks de winter.

2017

 

Meetups

 

De meet-ups die we zijn gaan organiseren volgen elkaar in een steeds hoger tempo op (bijna driewekelijks). Bezoekers komen af op onze Kultuur, die steeds meer zelfsturend begint te worden. Het brengt ons dus veel (bekijks), maar het is ook erg pijnlijk zo nu en dan. De groep van 30man+ werkt steeds minder goed georganiseerd door (soms langs) elkaar heen. We moeten verbeteren.

 

Teamvorming

 

Het besef komt dat we moeten splitsen in kleinere teams. Het Keytoe met de grootte van vroeger (8-12man), maar dan een aantal Keytoe’s ineen. De teams delen zichzelf gemakkelijk in, in een drie uur durende re-design sessie. De teams geven zichzelf namen. Voorbeeld: Pep, Camacho, Fabio, Chuck, and so on.

 

Zelfsturing

 

Ieder team is verantwoordelijk (en zelfsturend) om hun eigen klanten tevreden te houden en als team te renderen. De manier van werken staat iedereen vrij, net als het type klanten. Het ene team slaagt erin zichzelf te laten opbloeien, het andere niet. Er zitten onrendabele teams bij. Een keihard gevolg van de teamvorming doet zich aan: we staan aan de vooravond van een zichzelf sorterend selectieproces. Wie blijft, wie voelt zich niet lekker in de werkwijze, wie voldoet onvoldoende?

 

Geluk

 

Kijkend naar klanten: we zien een tendens over de afgelopen 24 maanden. Projectgerelateerde klanten blijken minder gelukkig dan klanten die op continue basis door ons worden geholpen. Dat laatste is te omschrijven als growth hacking en resultaatmarketing. De Kollega’s die op continu-klanten werken zijn gelukkiger dan Kollega’s die op projecten werken. Een plus een is twee. Als we echt willen sturen op geluk, dan moeten we gaan kiezen voor geluk. Het kollega-model is geboren.

 

Factor 1: Bredere Skill-set

 

Dankzij een verwelkoming van bredere skills van nieuwe Kollega’s eind 2016 en begin 2017, kunnen we klanten over de breedte van marketing van dienst zijn. Het oude tijdperk van alleen de key elementen: UI/UX Design, Frontend, Backend is voorbij. We kunnen en we willen meer. Het brede pallet aan marketingservices voor klanten is er. Nu de werkwijze optimaliseren.

 

Factor 2: KTV

 

De klanten waar we op structurele basis voor werken zijn dus het meest tevreden. Geen projectmatige aanpak, maar continu de klant verder de lucht in helpen: iteratief. Deze klanten vormen ‘slechts’ 30% van de omzet. Dat willen we 70% laten worden, de huidige projectomzet. We nemen de komende maanden bewust geen enkel project aan, louter continu-klanten. We positioneren onszelf alleen nog maar als Kollega.

 

Factor 3: Kollega met een K

 

Tenminste 6 maanden, tenminste 16 uur per week, werken we als team (die bestaan nog steeds) multidisciplinair voor klanten. Wat houdt dat in? Woord, code, fotografie, grafisch ontwerp, interactie-ontwerp, online marketing: you name it. Iedere tak van sport in ons vakgebied is in de Keytoe Kollega vertegenwoordigd.

Switchhhhh

 

Nog nooit was Keytoe zo simpel als vandaag. We bieden ineens nog maar 2 smaken: de multi-disciplinaire Kollega die klanten helpt door grenzen te breken en de ‘techniekfabriek’ voor externe bureaus. Kortom een hele switch, en dat allemaal in vijf maanden tijd. Deed dat pijn? Ja. Het kraakte en piepte. Maar continu-klanten die we al hadden geven aan: “wij hebben het niet gemerkt”. We gaan zo door. Inkakken is bijpakken. Inmiddels is het percentage continu-klanten gestegen tot boven de 90%. Kortom, verser en duidelijker dan Keytoe vandaag is, was het nooit eerder. Het lijkt wel alsof we gelukkiger zijn. Is ook zo. Sturen op geluk. Deed iedereen dat maar, dan ziet de wereld er mooier uit. Leve de revolutie.

 

In vogelvlucht, het restant van 2017.

 

Het onmogelijke is gelukt! Keytoe heeft projecten uitgefaseerd omdat het niet bij de cultuur past. Er is een unicorn-model uitgekomen: de Keytoe-Kollega. Dat combineert IT, marketing én organisatiepsychologie. De BV Toscani zal binnen de groep wel de projectmatige aanpak blijven aanhouden. Daardoor kan de klant kiezen: continuïteit in inzet of van project naar project.

 

Turn-around

 

Keytoe heeft 70% van haar inkomstenbron binnen een half jaar volledig vervangen voor recurring omzet. Het heeft ongelofelijk veel zeer gedaan en er zijn een handvol collega’s uit frustratie vertrokken. De zóveelste wijziging in korte tijd werd sommige collega’s teveel. Toch lijkt deze keuze weleens een keuze voor de lange termijn te kunnen zijn. We gaan het zien, in 2018.

2018

 

Het jaar van de wijsheid

 

Waar voorheen sommige jaren achteraf het jaar van de waarheid lijkt te zijn geweest, blijkt 2018 het jaar van de wijsheid. Er wordt gekozen voor het optimaliseren van het Kollega-model binnen Keytoe. Binnen Toscani wordt er steeds autonomer en vrijer gewerkt. Over de teams heen blijkt de kwaliteit continu toe te nemen. Het totale bedrijf lijkt volwassen te worden. Een grote corporate klant sluit zich aan, wat prettig is voor de continuïteit van de tent. Het Kollega-model laat in het eerste half jaar een groei zien van 70(!)%. Er komen weer een stuk of 10 collega’s bij tot aan de zomer.

 

De winst van het collectief

 

Cedric en Lennard zijn zich langzaamaan aan het losweken van de organisatie. Cedric lijkt de groei van sommige personen in de weg te staan door zijn aanwezigheid. Lennard is bij Keytoe uitgespeeld zo lijkt het: de groep experimenteert er zelf op los. Dat blijkt wel uit de Sentiments-app waarmee Keytoe landelijk het nieuws haalt in de zomer. Komkommertijd? Het experiment kwam voort uit een waarom-sessie. Niemand laat zich nog iets vertellen vanuit een standaard: iedereen denkt overal over na. Keytoe haalde zelfs het nieuws in Japan.

 

Minder bijzonder

 

Cedric en Lennard beginnen te werken aan een spinoff binnen de holding Keytoe Ventures, KeytoeY gaat die heten. De missie? Ervoor zorgen dat de manier van organiseren van Keytoe meer de norm wordt dan de uitzondering. De mannen trekken zich operationeel terug uit de reguliere werkzaamheden. Een aderlating, zou je denken, maar het leiderschap wordt binnen drie maanden door een groepje overgepakt.

 

 

De ontslagronde met Post-its

 

Desondanks is er wel een ontslagronde nodig aan het einde van de zomer. Er zijn onvoorziene tegenvallers door een lang aanhoudende zomer waardoor sommige klanten van Keytoe in de problemen kwamen. De groep besloot het probleem helemaal zelf op te lossen en werd (onverhoopt) wederom landelijk nieuws. Geen komkommertijd dus. Waarom het nieuws werd? Omdat het niet een manager was die besloot, en omdat de groep het naar verluid op een eilandraad-achtige wijze had gedaan. Onzin uiteraard, maar ach. Voor KeytoeY wierp de publiciteit zijn vruchten af.

 

Winst van de nieuwe leiders

 

Resultaat? Overall omzet-groei van 20% en er werd winst gemaakt. Allemaal niet perse in de lijn der verwachting, maar wel lekker voor het zelfvertrouwen van de groep. Bovenal is de kwaliteit van het opgeleverde werk en de behaalde resultaten voor klanten bizar positief (over de breedte genomen). Dat doet de groep nog het meeste goed. Naast de groei is er een BV bijgekomen met een focus op organisatiepsychologie. Niet gek voor een bedrijf dat begon als webshop-bouwer.

 

Alfabet

 

Stiekem zijn er een paar Keytoe’s ontstaan. Met allemaal hun eigen aanbod, bestaansrecht en dynamiek. De Keytoe K van Kollega, de Keytoe T van Toscani, de Keytoe V van Ventures en nu ook KeytoeY. Zou de manier van organiseren ooit kunnen leiden tot het vullen van het alfabet? Wie weet! En gaan die verschillende teams elkaar wel (voldoende) vinden? Of wordt het los zand? We gaan het zien, in 2019.