Muziekstreaming en responsive ondernemen

op 4 juli 2014

Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Wát een onzin. Maar ik vínd het wel. Maar het ís flauwekul. Toch? Maar is het wel onzin? Zucht, betaalde muziekstreaming.

Sucker for Romance

Ik behoor binnenkort wellicht tot de minderheid van de mensheid die de romantiek van het kopen van een een enkel liedje of album nog op waarde inschat. Na Spotify en Deezer volgden onder andere Beats Music (vooral daarom overgenomen door Apple) en nu gaan ook Amazon en Youtube zich er mee bemoeien.

Onbeperkt muziek streamen voor een vast bedrag per maand. De een volgt het succes van de ander. En dan ‘kun je niet achter blijven’. Maar is dat wel zo? In het geval van Apple, Google (YouTube) en Amazon (groten der aarde) wellicht ja, maar muziek zal nooit volledig achter gesloten payment-deuren verdwijnen. En als het wel zo is, dan gaat de toekomst me ineens flink tegenstaan. Het lijkt mij een raar en zeer onaannemelijk perspectief.

Good old times(?)

Een vinyl, een casettebandje, een CD, een betaalde download. Ik heb ze allemaal mooi gevonden, maar de streamingdiensten staan me niet aan. Ik ben geen hater van toekomst, het woord ‘onbeperkt’ aan de streamingdiensten staat me tegen. De gedachte dat je niet meer je best doet om lang naar een album te luisteren omdat je er een tientje voor hebt betaald. All-you-can-consume? Ik ben geen fan.

Terwijl ik er met video helemaal anders over denk. Netflix bijvoorbeeld, staat me totaal niet tegen. Daar verafschuw ik het traditionele alternatief juist weer. Dus wat een onzin kraam ik uit. Hoe is het in andere branches? Blendle laat je per artikel betalen. En als je het een slecht artikel vindt, dan krijg je je geld terug. Kijk. Dat is vernieuwend. Dat is waar ik van houd. Een soort van ‘alles kan en mag’, maar toch niet ‘onbeperkt’.

Koffie verkeerd

Er is geen goed of fout. De waarheid zit hem in de verkoop van alle verschillende alternatieven. Iedereen wil zijn koffie op zijn eigen manier. Wat daardoor opvallend is, is de razendsnelle opvolging van alternatieven op het gebied van geïmplementeerde payment businessmodellen. 

De vraag die iedere ondernemer zich moet stellen: “in hoeverre is mijn business model nog wel actueel? Moet ik niet eens totaal vernieuwen? Naar een onbeperkt leveringsmodel? Of een alternatief erop?”. Wat je ook verkoopt, in iedere branche kun je winnen door te vernieuwen en te luisteren naar klantbehoefte. 

Responsive ondernemen

Advocaat? Probeer eens een ander model uit (ik ken er een uit Amsterdam). Notaris? Try something different. Postbezorger? Gooi het roer om. Zorg dat je ‘responsive’ leert ondernemen. Nog nooit van dat begrip gehoord? Laat je inspireren op Undercurrent.com. 

Ondertussen luister ik een liedje. Omdat het mijn liedje is. Niet gehuurd, niet geript, maar eerlijk gedownload. Bezit van een liedje luistert voor mij lekkerder weg. Voor heel veel anderen niet. Mooi toch ouwe reus?