Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Meet wat je hebt gedaan, niet wat je gaat doen.

Keytoe18 september 2014Gemiddelde leestijd: 3 minuten

We doen het vrijwel allemaal. We creëren doelstellingen voor in de toekomst. We proberen te bepalen welk resultaat we willen behalen op een bepaald punt in de toekomst. We doen dit omdat we zo ergens naartoe kunnen werken en onszelf (of anderen) hier op af kunnen rekenen. Niet meer dan logisch ook. We willen houvast, we willen een vorm van garantie. Heb je er wel eens aan gedacht om de methode om te draaien?

Meet wat je hebt gedaan

Elke concrete doelstelling die we opstellen is altijd gebaseerd op iets groters. We willen meer geld verdienen, we willen fitter worden, we willen meer bezoekers trekken. En om dit te bereiken zullen we bepaalde zaken aan moeten pakken. Deze kun je vooraf vaak al bepalen. Het zijn je essentiële metrics. Wanneer je een website beheert kun je bijvoorbeeld denken aan e-mail subscribers, traffic, Adwords, etc. Maar wat doe je wanneer het niet gaat zoals vooraf gepland?

Door wekelijks naar je essentiële metrics te kijken krijg je een duidelijk beeld van de zaken die voor jou belangrijk zijn. Je kunt zo duidelijk zien of het de goede of juist verkeerde richting opschuift. En op basis van deze gegevens kun je kleine aanpassingen maken. In sommige gevallen is het beter om voor die kleine (1 procent) groei te gaan op de vlakken die het op dit moment het best kunnen gebruiken.

Concreet gezegd baseer je de volgende stappen op wat er is gebeurd, niet op wat je hebt gepland dat er gaat gebeuren in de toekomst.

Korte termijn feedback

Feedback is ontzettend belangrijk bij het veranderen van gedrag. Dat geldt niet alleen bij je business, dat geldt ook in het sociale leven. Wanneer niemand tegen je zegt dat je ontzettend bot bent, dan zul je hier niet snel iets aan gaan veranderen. Op het moment dat je van de persoon hoort dat je bot bent, zul je direct proberen om je gedrag aan te passen. Maar het kan goed zijn dat in een volgende situatie weer alles bij het oude is. Totdat je weer krijgt te horen dat je bot bent.

Veel, vaak en regelmatig feedback vragen en krijgen op hetgeen je wel en niet goed doet kan ervoor zorgen dat je het gedrag kan veranderen. Bijvoorbeeld bij het uitvoeren van je e-mailcampagnes. De feedback die je krijgt na het versturen van je campagnes helpt ontzettend veel om de volgende campagne beter te doen.

Daarnaast heb je ook nog eens het gegeven dat informatie uit het verleden niet altijd meer relevant is. Tijden veranderen. Data van 2 jaar geleden kan al lang niet meer relevant zijn. Dus het gebruiken van deze data kan soms alleen maar slecht uitpakken.

En het mooie is: Door terug te meten, krijg je continu feedback.

The chains of habit

In mijn vorige blog heb ik het al enigszins besproken: gewoontes. Ik heb het gehad over dat ik mijn doelstelling heb verschoven van het rennen van 10 km voor een einddatum, naar het doel om elke maandag en donderdag hard te gaan lopen. Ik heb dit gedaan omdat ik te inconsequent bent en het hardlopen voor mij nog geen gewoonte was.

Nu komen we op het volgende punt, een gewoonte kan ook negatieve gevolgen hebben. Iets wat een gewoonte is, gaat steeds sneller automatisch. We denken er minder bij na. En dat is dus het gevaar. We staan te weinig stil bij het gewoontes. Wat er goed gaat, maar vooral ook wat we er nog aan kunnen verbeteren. Juist omdat het toch prima gaat?

Door continu ‘terug te meten’ krijg je een goed beeld van de gewoontes die je doet. Je krijgt een inzicht in ‘onzichtbare’ patronen doordat je jezelf attendeert op wat er de afgelopen tijd is gebeurt en je dit goed analyseert. Door deze informatie kun je patronen doorbreken en gedrag veranderen.

Meet terug en ga elke keer voor dat kleine beetje beter. Wat heb jij vorige week gedaan en hoe kun je deze week het net even beter doen?