Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Marketing en OrganisatieCultuur. Twee handen op een buik

Lennard13 november 2017Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Je hoort het niet vaak. Ik heb het in ieder geval nog nergens anders gehoord. Een bureau dat in één adem de marketing van een bedrijf aanpakt samen met de organisatiecultuur. Het kan. En terecht.

Als je bedenkt dat de marketing plat gezegd de uitingen en de uitstraling van de organisatie zijn, dan lijkt het niet meer dan handig dat die berichten uitstralen hoe de organisatie van binnen is.

Authenticiteit en opvallen

Een laatste tijd steeds hotter begrip. Je moet authentiek zijn als organisatie, met een propositie die dicht bij je staat. Anders prikken ze erdoorheen. En je moet tegelijkertijd opvallen in de zee van de schreeuwerige merken. Dus moet je uniek zijn. Maar wel authentiek. Maar wel opvallen…

Dus je moet EN authentiek zijn EN opvallen. Paradox?

Als het marketingbureau zegt: ‘We gaan je verpakken als een leeuw’. Terwijl je van binnen een haar-uitvallend, bibberend huiskatje bent, dan kan ik je garanderen dat die misschien erg interessante verpakking op de lange termijn geen stand houdt en zelfs afbreuk doet aan je merk als geheel.

Maar ik snap heel goed dat je die leeuw per se wilt zijn voor de buitenwereld. En dat het bibberige huiskatje niet heel erg tof is om te tonen.

Nou…

Je kunt twee dingen doen. Jezelf om gaan vormen van bange huiskat tot stoere leeuw, maar dat kan even duren.

Of je zet jezelf neer als bibberend huiskatje.

Ik denk dat het laatste eerder getuigt van een stoere leeuw en tegelijkertijd nog opvallend is ook. Grappig eigenlijk dat je met simpelweg jezelf zijn al een heel eind komt in opvallen.

Waar hadden we het over?

Oh ja. Marketing en organisatiecultuur. Dat beide heel goed samen gaan. De verpakking en de inhoud zogezegd samenbrengen. Ik geloof heel erg dat de cultuur van de organisatie, de WHY, de rituelen, de mensen die er werken en dus het gevoel bij de organisatie sterk bepalen wat de marketing boodschap zou moeten zijn.

Mensen kopen liever waarom je iets doet dan wat je precies doet. Wat je doet kunnen namelijk heel veel andere bedrijven en die zijn nog vaak goedkoper of kwalitatief beter ook. Maar een gevoel, een cultuur en een purpose is niet te evenaren, en die verkoopt wel erg lekker. Je wist het misschien niet, maar mensen zijn nogal gevoelsdiertjes.

Soms andersom

Niet altijd, maar bij sommige organisaties is het nodig om de organisatie een handje op weg te helpen naar hetgeen wat ze willen zijn en willen uitstralen. Ze moeten dan wel al symptomen vertonen van dat ultieme beeld, anders gaan we van een mug een olifant maken (of was dat een ander spreekwoord?).

Doen we gewoon

Bij Keytoe brengen we dit met klanten in de praktijk. Veelal komen ze voor een buddy in marketing, maar worden dan ook nog eens binnenstebuiten gekeerd als organisatie. En als het nodig is krijgen ze wat extra hulp om de collega’s mee te nemen in het nieuwe verhaal.

Dit is vaker nodig dan je zou denken. Een voorbeeld:

Er kan een wens zijn om je merk fris te positioneren. Dan is het erg belangrijk dat na de herpositionering de mensen binnen de organisatie dezelfde boodschap gaan uiten.

Marketing is namelijk overal en altijd, heb ik ooit eens gehoord van een zekere Marketingmeester (too Much(all)?). Een verschrikkelijk toffe boodschap over briljante klantenservice op tv, kan in twee seconden totaal kapot worden gemaakt door een medewerker die zijn of haar ochtendhumeur op de net binnenkomende klant los laat. Je geloofwaardigheid direct naar de …

Belangrijk dus dat de mensen volledig worden meegenomen en soms zelfs worden opgeleid om de boodschap te vertalen naar hun eigen werk.

Hoe pakken we dat aan?

We gaan veel in gesprek met de organisatie. Zowel met de oprichter, eigenaar, directeur als de medewerkers en soms zelfs klanten.

We achterhalen het gevoel, de drive en de WHY bij de klant en kaatsen dat door naar marketing bazen bij Keytoe.

Vanaf daar is het een samenspel. Een marketingboodschap kan namelijk heel goed naar de organisatie verwoorden wie ze eigenlijk zijn en kan het beeld erover verscherpen.

Sessies, vragen en praatjes met de mensen kan de mensen in een bepaalde richting sturen en extra info oprakelen die weer handig is voor de marketing uitingen.

Zo bouwen we verder.

Volgende stappen

Als je het hierover hebt, ga je langzaam maar zeker naar een holistische aanpak van een organisatie verder helpen. Misschien is dat ook wel waar we met Keytoe heen gaan. Belangrijk blijft dat het een samenspel tussen de verschillende disciplines is, anders ga je als eilandjes te werk en komt de marketing kant straks met het tegenovergestelde van de organisatie kant en werken ze langs elkaar heen.

Organisatiecultuur gaat hand in hand samen met marketing. Niet meer vergeten.

Het is OF de stoere leeuw OF de bibberende huiskat. Niet allebei.

Meer hierover weten? Mag altijd! Doei.