Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Social media zijn op hun retour

Patrick06 oktober 2014Gemiddelde leestijd: 1 minuut

Vergeet Facebook, Instagram, Snapchat of twitter. Serieus, vergeet ook nieuwkomer Ello (invites trouwens beschikbaar via @patricksteenks). Social media zijn op hun retour. Dat concludeert Capgemini in zijn Digital Shopper Relevancy.

De rol van sociale media in customer journeys blijkt kleiner te zijn geworden. Klanten hechten minder waarde aan het volgen van merken op Facebook of Twitter. Daarnaast zijn ze minder bezig met het inwinnen van informatie op blogs, of deelnemen aan discussies op fora.

Hoe komt dat? Zijn we social-media moe? Helaas wijdt het rapport daar niet over uit. Wellicht zijn we de hype voorbij, en heeft de consument alles al eens langs zien komen op social media? Of zijn we ons stiekem toch wat meer bewust geworden van onze privacy, en klikken we niet meer klakkeloos op iedere like die we tegenkomen?

Het rapport concludeert wel dat de sociale media nog steeds op zoek moeten naar een relevante plek in de customer journey. Wanneer kunnen ze nu echt van toegevoegde waarde zijn?

Mijn advies: blijven ontdekken en experimenteren wat werkt is in ieder geval belangrijk. Want alleen dan doe je het net even anders dan de concurrent. En val je op.