Shazam: een nieuw marketingkanaal voor retailers

op 22 september 2014

Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Heb je de tv-commercial van Peugeot al voorbij zien komen? Door het nummer in de commercial te taggen met Shazam, kreeg je de mogelijkheid om kaartjes te winnen voor het concert van zangeres Lykke Li. Dat Shazam meer is dan een muziektag-app voor persoonlijk gebruik wordt door campagnes als deze duidelijk bevestigd. En dit is nog lang niet alles.

Shazam het anders even

Met Shazam kun je informatie ophalen van een nummer wat je op dat moment hoort. Je opent je app, laat Shazam het nummer horen en de app vindt de juiste informatie bij het nummer. Je kunt vervolgens het nummer direct kopen of luisteren via aangesloten partners als Spotify, Rdio, iTunes, Amazon en Google.

Voor veel mensen is Shazam onlosmakelijk verbonden aan hun smartphone. En met veel mensen bedoel ik zo’n vijfhonderdmiljoen gebruikers (500.000.000). Elke maand komen daar zo’n vijftien miljoen gebruikers bij. En dat voor een bedrijf wat sinds 2000 bestaat, maar pas sinds 2007 echt hard groeit.

Meer dan alleen muziek

Tegenwoordig doet Shazam veel meer dan alleen muziek. In Amerika is het nu ook mogelijk om achtergrond informatie over je favoriete tv-show te ontvangen. Zo kun je alle muziek uit de show zien, fun en facts ontvangen en social activiteiten van de acteurs lezen. Of, zoals net besproken, tijdens tv-commercials.

Grammy group

Shazam voor retail

Doordat het dus mogelijk is om extra content te tonen na het taggen van muziek, hebben bedrijven er een extra marketingkanaal bij. Waar het voor artiesten, platenmaatschappijen en tv-shows vooral gaat om engagement en verkoop van hetgeen er wordt getagd, is het voor retailers de uitgelezen mogelijkheid om campagnes op te zetten met behulp van Shazam. De eerste experimenten in Amerika zijn al uitgezet.

Shazam is nu dus aan het experimenteren door Shazam te koppelen aan de muziek die in de winkels te horen is. Zodra een bezoeker het nummer ‚Shazamt’ ontvangen ze direct kortingen die  die dag geldt, exclusief voor de Shazam’ers. Volgens het platform zijn de eerste resultaten zeer positief en neemt de verkoop toe.

Ondanks dat Europa door Shazam wordt gezien als het innovatievere continent, zijn ze dus gestart met de experimentele fase in Amerika. Of en wanneer het naar Europa komt is nog niet bekend.

’Nieuw’ kanaal, meer mogelijkheden

Ben jij als retailers altijd op zoek naar innovatieve manieren om een relatie aan te gaan met je klant, houdt dan zeker Shazam in de gaten. Shazam zal zich de komende periode steeds meer gaan ontwikkelen als marketingkanaal en grenzen gaan verleggen. En zoals Shazam het zelf zegt: “Pushberichten hebben de toekomst.”