Eeuwig respect voor klanten met begrip

op 14 oktober 2019

Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Lieve Natalia,

Je hebt ons zoveel fout zien doen. Toen je aan de klantzijde van Rosada en BataviaStad zat. Daarna nog bij KBwonen en een aantal andere opdrachtgevers. Jij kocht in bij Keytoe en zelden verliep iets vlekkeloos, maar je bleef altijd in ons geloven. Nooit nam je een blad voor je mond. Zelden kwamen wij met slappe excuusjes. Jij, met je Beverwijkse accent en het stoom uit je horen. Ik hoor het je zo zeggen: “Maar ik BEGRIJP het gewoon niet!!”

Je hebt in de zes jaar dat je al klant bent veel gezichten bij Keytoe zien komen en gaan. Ook zijn er (gelukkig voor jou ook) trouwe gezichten gebleven waar je goed aan hebt kunnen wennen. Nooit heb ik begrepen waar jij het geduld vandaan haalde om de eerste drie jaar klant bij ons te blijven, maar ik snap het inmiddels. De kracht van fuck-ups. De laatste paar jaren loopt het soepel en gestroomlijnd en weet je precies hoe je ons in moet zetten.

Persoonlijk werk ik al een tijd niet meer op klanten waar jij de coördinatie over voert. Jij bent inmiddels, zoals we altijd zeggen, mijn BBFF geworden: Best Business Friends Forever. Vanuit die gelijkwaardige relatie hebben we elkaar slimmer en leuker gemaakt. We hebben kunnen sparren over diverse zaken, waarvan er eentje voor mij heel erg bijzonder is. Jouw opmars op het gebied van fuck-ups.

Je geeft waanzinnige sessies op dat vlak bij organisaties. Je spreekt zalen toe alsof je het al jaren doet, ondanks het feit dat je in het begin schijtnerveus was. Maar wat ik nog het meest waardeer: het onderwerp. De kracht van fuck-ups. Jij schijnt licht op het thema imperfectie en fouten in het bedrijfsleven. Iedereen maakt ze, epic blunders. Iedereen heeft ze, vreselijke faalverhalen. Van die situaties waarvan je jaren later alsnog het schaamrood op de kaken krijgt. Jij pleit ervoor dat juist die verhalen aan elkaar verteld moeten worden. En terecht.

Want van fouten maken leer je het meest, maar niet als je die kennis voor jezelf houdt. Wij hebben veel fouten gemaakt als Keytoe. Ook bij jou, maar we voerden het gesprek. Jij hebt ons laten zien hoe dat moest, en daar ben ik, correctie, daar zijn wij jou eeuwig dankbaar voor. Lieve lezers, JE WEET NIET WAT JE MEEMAAKT als Natalia je door zo’n sessie meeneemt met een groep collega’s. Het is lachen, gieren, brullen. De allerleukste manier om te leren. En alles wat ik hier zeg is foutloos. Bel haar, boek haar: you are in for a treat.