Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Online meer verkopen in 2014 – Trends & ontwikkelingen

Patrick31 december 2013Gemiddelde leestijd: 5 minuten

De oliebollen staan klaar en de champagne staat koud. 2013 zit er bijna op. Wij hebben zin in 2014, want de crisis lijkt voorbij. Daarnaast zien wij zoveel mooie ontwikkelingen, je kunt de vooruitgang bijna proeven! Onderstaand 3 trends en ontwikkelingen die bovenaan ieders lijstje zouden moeten staan om in 2014 online meer te verkopen.

update: We hebben ook ons licht laten schijnen over 2015. Lees hier de online trends en ontwikkelingen in 2015.

Ontwikkeling 1: Big warehouse shops groeien door

De afgelopen jaren zien we de enorme groei die warenhuizen op het internet doormaken. Met in Nederland als lichtende voorbeelden de nummers 1, 2 en 3 van de Twinkle 100: Ahold/Bol.com, RFS Holding/Wehkamp en Zalando. In Amerika is Amazon still going strong. Het lijkt erop of deze webwinkels alleen maar kunnen groeien. En volgens mij is dit ook de realiteit die we in 2014 gaan zien. Deze “big warehouse shops” zullen groeien, groeien en nog verder groeien.

Waarom? De consument wil niet meer naar twintig verschillende winkels. Prijs shoppen wordt ook minder belangrijk. Gemak wint. Vertrouwd shoppen, daar zijn we naar op zoek. Daarnaast bieden deze big warehouse shops in toenemende mate diensten aan zoals Amazon Prime. Waardoor de consument nog vaker bij hen terugkeert. En Ahold gaat steeds verder met de integratie van Bol.com in hun supermarkten.

big-warehouse-stores

Service en minder verschillende contactmomenten met verschillende partijen worden belangrijk. Vertrouwen en privacy staan prominenter op de agenda bij de consument. En dus zoekt hij het liever bij 1 grote, betrouwbare partij, dan bij tig verschillende webshops. Daardoor ontstaat de one stop shop: een webwinkel waar je alles kunt kopen.

In de traditionele retail zagen we het al eerder. Eerst had je overal kruideniers. Toen kwam de supermarkt. En tenslotte kreeg je woonmalls en grote warenhuizen. De kruidenier is nu weg. Vergelijk met het internet en je ziet dat de ontwikkeling dezelfde kant op zal gaan.

Kruidenier

Bol.com breidt zijn productassortiment uit en Wehkamp volgt. En dit groeit de komende jaren alleen nog maar door. Dit ten koste van de kleinere webshops. In het verleden werd er wel gezegd dat er een consolidatieslag zou plaatsvinden bij de webwinkels. Ik geloof hier niet in. Ik geloof veel meer in het netwerkeffect: de shops met het grootste aantal klanten zullen nog vele malen groter worden. Ten koste van de kleintjes.

Tenslotte zullen de big warehouse shops verder groeien doordat ze hun platform openzetten. Bol.com is hier al mee bezig en heeft het meest succesvolle affiliate programma in Nederland. Amazon is een lichtend voorbeeld vanuit de USA met hun cloud-hosting via de Amazon web-services. Zalando werkt aan zijn eigen betaalsysteem. Het openstellen van het platform vergroot verder de eerder beschreven netwerkeffecten.

Ontwikkeling 2: curated shopping, super-niches en abonnements-modellen

De grote warenhuizen groeien door, en worden groter en groter. Maar voor de super-niches en curated shops blijft ruimte bestaan. Een super-niche kan door zich internationaal te oriënteren voldoende bestaansrecht opbouwen om een aardige boterham te verdienen. En de producten die in deze super-niche verkocht worden zijn vaak net niet interessant genoeg voor de big warehouse shops. Of ze kunnen er simpelweg niet aan komen.

Etsy.com

Wat zijn voorbeelden van succesvolle super-niches? Kijk naar de groei van Etsy.com, die met zijn platform inmiddels bijna 1 miljard per jaar omzet. Daarnaast zien we ook ruimte voor webshops die vooral lokale/verse producten verkopen: Hellofresh.nl, Marqt (waarom verkopen zij nog niet online?).

Een tweede vergelijkbare ontwikkeling is de opkomst van curated shopping. Curated shopping is het ontvangen op abonnementsbasis van een maandelijks pakket producten, uitgekozen door de ‘experts’ van de betreffende webshop. Het feit dat het Shoedazzle niet gelukt is, doet niets af aan dit abonnementsmodel. Zo zagen we dit jaar nog Winecast.com gefinancierd worden door Pieter Zwart van Coolblue. En timmert Modomoto in Duitsland hard aan de weg met hun “mannenkleding-gekocht-door-vrouwen”-model.

Modomoto

Ook de wat meer straight-forward abonnement-modellen zullen groeien. Je kunt tegenwoordig geen tv-reclame blok meer zien zonder Boldking, ons eigen initiatief Smartass Club groeit ook nog steeds als kool en we zijn ervan overtuigd dat er in 2014 weer een boel nieuwe webshops met een abonnementen-model het licht gaan zien. Gemak wordt nu echt gemak en zodra de puzzel van het bezorgen / niet thuis zijn is opgelost, is deze ontwikkeling echt niet meer te stoppen.

Ontwikkeling 3: go mobile or die

Deze ontwikkeling lijkt uitgekauwd en dat is hij ook. Je moet mobiel aanwezig zijn, of je redt het niet meer. Ik merk echter dat mobiel te vaak vergeten wordt. In 2014 kan dit niet meer. Daarom mijn stelling:

Iedere website die in 2014 wordt opgeleverd moet responsive zijn.

Natuurlijk, de kosten zijn hoger. En ook de ontwikkeling zal meer tijd in beslag nemen. Maar je krijgt er veel voor terug. Niet-klagende bezoekers bijvoorbeeld. En bezoekers die op ieder moment van de dag, waar dan ook dezelfde of een gelijkaardige beleving krijgen van jouw website. Niet onbelangrijk.

Zelfs de betaalmethoden zijn al overgestapt en geschikt voor mobiel (de Rabobank was de eerste met zijn mobiele integratie op iPad en mobiel). Excuses zijn er niet meer, iedere website moet responsive / mobiel. En een app? Daar geloof ik niet in. Waarom zou jij opvallen tussen de miljoenen andere apps die al bestaan? Dan moet je app echt goed zijn.

Daarnaast, bezoek H&M eens op je ipad. Dat is al een app-ervaring op zich. Dus die app is eigenlijk niet meer nodig. Maar goed ook, want sommige multinationals hebben over de afgelopen jaren meer dan 20 apps onder hun beheer. Zie daar maar eens je omni-channel strategie op aan te sluiten.

H&M op de iPad

En omni-channel, dat is iets waar we ons in 2014 ook druk om gaan moeten maken. Wanneer gaan we daar in Nederland nu echt eens mee starten? Zonder mobiele site, geen omnichannel. En die consument verwacht dat volgend jaar echt wel. Kijk maar eens naar onderstaande info-graphic, die het mobiele gebruik over een dag laat zien:

Mobile usage Infographic

Heb ik je nog niet kunnen overtuigen? Dan nog wat cijfers waar je van schrikt:

2013 11 mobile eating the world from Benedict Evans

Bonus ontwikkeling: see-commerce gaat groot worden

See-commerce? Wat is dat nu weer voor hype-term? Google help-outs vat het nog wel het beste samen:

Real help, from real people, in real time

Met hun dienst Google Helpouts kunnen bedrijven individuele mensen via een video verbinding (Google Hangouts) helpen en betaald krijgen via Google Wallet. Een soort van customer service 2.0. Hierdoor kunnen webwinkels nog verder opschuiven richting de offline stores. Of kun je piano les geven aan een leerling die aan de andere kant van het land woont.

De technologie was er natuurlijk al lang, maar het lijkt erop dat in 2014 het gebruik van see-commerce daadwerkelijk zal gaan toenemen. En dat komt onder andere doordat de multinationals de voordelen inzien van een combinatie met hun klanten service. Op deze manier kun je een klant echt verder helpen. Op de nieuwe Kindle pads van Amazon zit een “Mayday” button. Als je daar op klikt, wordt er meteen een video-service opgestart met een helpdesk medewerker.

http://www.youtube.com/watch?v=PFYHF1w8w3g

En wat dacht je van de combinatie van de kledingindustrie met see-commerce. Dat gaat nog een stapje verder dan Modomoto. Designer Rebecca Minkoff verkocht recentelijk haar kleding via een Google Hangout: Shop the Hangout.

Dan nog een praktijkvoorbeeld van see-commerce in combinatie met Google Glass:

Hier kan de Karwei nog een voorbeeld aan nemen. Dit gaat net even verder dan hun (nu al fantastische) klustips.

Conclusie: 2014 wordt vet!

Veel nieuwe ontwikkelingen, maar vooral veel nieuwe mogelijkheden. Eng? Nee, juist vet! Wij staan te popelen om mee te denken over deze ontwikkelingen en hoe je die in jouw bedrijf kunt inzetten.

Vragen / opmerkingen / aanvullingen? Laat het me weten in de comments.

Succes en tot in 2014!