Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Het Growth Hacking Team: nieuw bij Keytoe

Lennard18 november 2016Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Een nieuw team binnen Keytoe. Jawel. Eentje die zich helemaal focussed op Growth hacking.

Deze nieuwe divisie helpt organisaties op een geheel nieuwe manier groeien. En niet een beetje groeien. Nee, Keihard groeien. Snelle spurts maken. Targets in korte tijd behalen en direct nieuwe targets stellen. Groeien groeien groeien.

Growth Hacking? What?!?!?

Growth hacking is een term, verzonnen door verschillende online marketeers in de VS. Vooral Andrew Chen, verantwoordelijk voor de groei van Uber is verantwoordelijk voor de ‘hype’ rondom de term. Hij stelt dat een Growth Hacker een nieuw soort marketeer is. Iemand die slimme digitale oplossingen bedenkt voor het aloude probleem: “Hoe krijg ik meer klanten voor mijn product?”. De Growth Hacker gebruikt daarbij data, aanpassingen aan het product, landingspagina’s en slimme virale trucs om met zo min mogelijk budget, een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Daarnaast spelen analyses van webverkeer, en de data van en over producten en consumenten gedrag een belangrijke rol.

Door goede analyses te maken van de data die beschikbaar en deze data te verwerken in experimenten maakt een Growth Hacker slim gebruik van de virale kracht van het internet. Om zo meer mensen enthousiast te krijgen over een product.

Eén van de bekendste voorbeelden van Growth Hacking is wel Dropbox. Toen ze net gestart waren gaven ze nieuwe gebruikers extra opslagruimte, op het moment dat zij vrienden of bekenden uitnodigden voor Dropbox. Dit leidde tot een ongekend snelle en virale verspreiding van het product. Iets wat Dropbox als start-up nooit voor elkaar had gekregen met traditionele marketing methoden en budgetten.

Hoe werkt Growth Hacking nu precies?

Van te voren worden samen met de klant de doelen opgesteld. We zorgen ervoor dat de doelen goed meetbaar zijn. We meten dit via verschillende tools, maar vooral via onze eigen data-dashboard tool Birdroom. Hierdoor zijn we continu op de hoogte van nieuwe aanpassingen, marketing campagnes en stunts. Een voorbeeld om te verduidelijken.

We willen een bepaalde doelgroep aanspreken om naar onze webshop te komen. We weten op basis van data dat deze specifieke doelgroep gevoelig is voor social media campagnes met een grappige ondertoon. Deze doelgroep zit vooral aan het einde van de middag op social media. We zetten de campagne op (ontwerp + development + teksten) en plaatsen hem aan het begin van de middag. Daarbij stellen we het advertentie budget zo in, dat we aan het einde van de middag meer bereik kunnen genereren.

Hierna wordt gemeten in de daaropvolgende uren en dagen wat dit voor gevolgen heeft voor de webshop bezoeken en transacties. Deze actie wordt vergeleken met voorgaande gelijksoortige acties. Werkt het goed, dan herhalen. Werkt het niet goed, dan kijken wat het verschil is met voorgaande acties die beter gingen. Verbeteren, veranderen of een andere strategie opzetten en door.

Het Team

Het team bestaat uit collega’s van diverse disciplines. Analisten, (Online) Marketeers, Developers, Strategische Concepters, Designers, Projectmanagers, Data scientists. Er zijn een aantal vaste aanjagers, maar de meeste mensen worden ingezet wanneer nodig of komen zelf met een idee wat ze kunnen uitvoeren.

Zo blijft het team flexibel en kunnen we alle capaciteiten benutten die dan nodig zijn om nieuwe acties of campagnes te laten slagen.

Daarnaast werkt het team op een agile manier samen, met wekelijkse sprints. Iedere week wordt een lijst opgesteld van acties en verbeteringen die doorgevoerd worden. Met als doel om de targets te halen. Aan het einde van de week wordt steeds geëvalueerd of de targets gehaald zijn.

Hacking in Growth Hacking


We hacken de groei. Dat betekent snel schakelen. Het tempo zit er goed op. We hebben een einddoel, maar we noemen het geen stip, maar een hele horizon. Afhankelijk van klantgeluiden, marktontwikkelingen en onze eigen data sturen we de ene of de andere kant op. Dit gaat per dag. Targets zijn op korte termijn en we veranderen continu.

Alleen door zo snel te veranderen kunnen we de markt bijhouden, de markt voor zijn en groeien als een malle. Groeien op veel verschillende facetten: omzet, meer gegevens van klanten (e-mailadressen, postcodes, namen, etc.), conversieratio’s, verstuurde contactformulieren, belletjes, aanvragen, transactie aantal, gemiddelde bestelwaardes, afzet. En Zo Voorts.

Uiteraard zijn deze targets klant-specifiek. Voor de één wordt veel meer gestuurd op omzetcijfers. Voor een andere klant gaat het veel meer om softe data. Alles kan en alles mag. Zo lang er maar een duidelijke focus is op groei, op welk gebied dan ook.

Tof?

Zeker.

Iets voor jouw bedrijf?

Zou heel goed kunnen. Meer weten? Geef ons een belletje, leggen we alles uit. Kom langs op onze workshop, laten we zien wat jij met VR kunt doen. Of draai een keer mee in ons Growth Hacking Team, ook gezellig!