Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

MVO wordt MGO

Daan Lameijer27 september 2023Gemiddelde leestijd: 3 minuten

We schrijven dinsdag de zesentwintigste. In Amersfoort, de Nieuwe Poort, is Patrick naast jouw wordt-kunstenaar tevens eventjes redenaar. Hij geeft een lezing aan negentig eerstejaars HBO-studenten, die vandaag meerdere experts een exposé zien geven. In de prachtige, transparante aula straalt het aura van menig spreker. Patrick schittert op geheel eigen wijze: poespasloos, open en to-the-point. Een point dat nodig gemaakt moet worden bij de economen en ondernemers van de toekomst…

Al sinds de jaren ’90 zet het bedrijfsleven in op MVO: maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar, zoals dat gaat met containerbegrippen en clichés, die term lijdt nogal onder inflatie. Woorden zijn net valuta. Patrick ziet meer in een complete ommezwaai dan in een keurig kadertje, of afdelinkje, waarbinnen bedrijven ‘MVO’ afvinken als afgebakend klusje. Lekker gedaan. En doorrrrrrr. Bij Keytoe verleggen we de focus liever naar MGO. Missie-gedreven ondernemerschap.

omg… waarom nooit MGO geprobeerd?

Het missie-gedreven ondernemerschap is Keytoes MVO 2.0. Een aantal jaar geleden herzag het bedrijf het belang van strakke marketing en barkies binnenharken. Hartstikke leuk, maar wat voeg je toe aan je omgeving? Wil je namelijk écht een positief verschil maken, dan zul je je positieve, hoopvolle missie in al je geledingen, handel en wandel moeten verwerken. Je doet niet alleen op tactische momenten het juiste (liefst gelanceerd in gelikte campagnes), je moet het juiste vóórleven. In een duidelijke analyse vertelt Patrick dat deze voor Keytoe zo geschikte jas ook andere bedrijven heel goed zou passen. Vele stukjes stokbrood met kruidenboter, tosti’s kaas en blikjes RedBull blijven onaangeroerd, als Patrick hier dieper op ingaat: Commonlands 4 Returns.

De vier winsten, waarmee bedrijven hun ‘oogst’ deels teruggeven, helpen de wereld vooruit. Ze zijn onder te verdelen in Social, Financial, Inspirational en Ecological returns:

  • de sociale winst brengt gecreëerde banen, goed onderwijs en maatschappelijke cohesie voort;
  • de financiële winst behelst de economische voordelen die voor zowel het bedrijf als de gemeenschap vrijkomen;
  • de inspirerende winst houdt zingeving in en een voortrekkersrol die het bedrijf vervult in een nieuwe manier van werken;
  • de ecologische winst stimuleert het herstel, de bevordering en ondersteuning van biodiversiteit, een gezond leefklimaat en – op alles onder de hemel moet gemikt kunnen worden – een aarde waarop nog vele generaties kunnen voortleven.

What the FAQ?

Deze bak informatie brengt een hoop teweeg. Op vragen uit het publiek biedt Patrick prima repliek:

Er zijn zo veel marketing- en communicatiebureaus. Hoe onderscheidt Keytoe zich?

  • We willen bedrijven helpen zich te transformeren. We willen ze meenemen in het proces van MGO, missie-gedreven ondernemen. Die transformatie is namelijk nodig om in de toekomst een rol van betekenis te blijven spelen. We maken dit mogelijk met een beetje kunst. Jouw wordt-kunstenaar, zodat jouw bedrijf iets anders kan worden.

Stel: je staat bekend om je MVO-gerichtheid. Hoe voorkom je het risico om misbruikt te worden voor greenwashing?

  • Dat risico voorkom je niet. Je gaat uit van vertrouwen, in plaats van cynisme. Wie handelt vanuit authenticiteit, wordt altijd geloofd. Onlangs was op BNR Nieuwsradio de directrice van Chemours te gast. Ze noemde niet de schadelijke invloed van haar bedrijf, maar draaide eromheen en somde ‘positieve’ wapenfeiten op, zonder haar fouten toe te geven. Dan denk ik: wees eerlijk en neem je verantwoordelijkheid. Zeg simpelweg dat je van je verdiende geld twee jaar de boel sluit en de hervormingen doorvoert die goed zijn voor de gezondheid van de omwonenden. Dan loop je niet het risico te veel op je imago te mikken, maar doe je echt iets goeds.

Misschien een asociale vraag, maar: wat verdienen jullie eigenlijk?

  • Genoeg.

Alsof dat nog niet genoeg is, knikken de studenten instemmend bij de oprichters vroegste doelstelling: een bedrijf beginnen waar Pat en Ced zelf zouden willen werken. Ondergetekende kan dit onderschrijven. Bij Keytoe wil je werken.

Als presentje voor de presentatie krijgen we prosecco. Een lieve aanvulling op onze champagnekoffie. Maar pas als MGO vaste voet aan de grond krijgt, ontkurken we dit klaterende goud!