Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Met de juiste tone-of-voice een merk laten spreken… Hoe dan!?

Patrick19 september 2019Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Als content marketeer en copywriter kruip ik telkens in de huid van iets wat ik zelf niet ben. Het schrijven van teksten voor diverse merken vraagt dat van me. Het is niet voor niets dat ik dat doe: als merk wil je namelijk herkenbaar zijn en je eigen stijl hebben. Dat geldt dan ook voor de manier waarop je communiceert in tekst en beeld. Het is mijn taak om de merken waar wij bij Keytoe voor werken, die eigen stijl te geven. Eigenlijk is het voor mij dus elke dag carnaval, ik trek namelijk steeds weer een nieuw ‘pakkie’ aan. Oké… slechte vergelijking, want ik hou helemaal niet van carnaval. Maar je snapt me. Ik laat je zien hoe het werkt aan de hand van mijn favoriete Kollega (klant); Plantsome.nl!

Wat bedoel je met tone-of-voice?

First things first. De tone-of-voice van een merk is de manier waarop je met je volgers (of klanten) communiceert. Als content marketeer creëer je een stijl die bij het merk van je klant past. De belangrijkste factor bij het bepalen van de juiste tone-of-voice is de doelgroep die je wilt bereiken. Het simpelste voorbeeld is het gebruik van ‘jij’ als scholieren wilt aanspreken en ‘u’ als je de doelgroep van het Nationaal Ouderenfonds wilt bereiken. Ik creëer een stijl het liefst door te kijken naar 1) de doelgroep, 2) het product of de dienst en 3) de mensen die bij het merk werken. Vanuit die drie factoren probeer ik dan een ‘persoon’ te maken van het merk en daar de tone-of-voice bij te kiezen. Bij het bepalen van een tone-of-voice is het dus van levensbelang (Oké, oké, niet echt van levensbelang… maar wel heel belangrijk!) dat je eerst goed onderzoek doet.

Planten hebben ook gevoel… of toch niet?

Wist je dat planten ook gevoel hebben? Waarschijnlijk niet. Planten praten namelijk niet en ze kunnen ook geen emotie tonen. Dus waarom zouden planten dan gevoel hebben? Kijk, de meeste mensen weten wel dat planten ‘leven’ (weet je nog; fotosynthese and shit), maar ze zijn nou niet zoals huisdieren echt ‘in leven’. FOUT!

Planten hebben net als huisdieren dorst en honger en ze gaan net als huisdieren dood. Veel planten kunnen heel lang mee, maar vaak redden ze het maar een paar maandjes, omdat er niet voor ze wordt gezorgd zoals men voor huisdieren zorgt. Dat is zonde, want planten zijn leuk en bovendien goed voor je gezondheid! Bij Plantsome snappen ze dat planten gevoel hebben en daarom zetten we alles op alles om planten hetzelfde imago als huisdieren te geven (of zelfs beter!).

De plant is bij Plantsome dus niet zomaar een plant, maar een nieuwe groene amigo! Iemand waar je plezier en energie van krijgt, maar waar je wel voor moet zorgen. Je doet dat heel gemakkelijk met de Plantsome app, die je pushmeldingen stuurt wanneer je je groene amigo weer wat aandacht moet geven. Om de band tussen klant en plant te versterken en het merk Plantsome een gezicht te geven, hebben we ervoor gekozen om alle planten uit het assortiment een eigen voornaam te geven. Geen moeilijke (en afstandelijke) plantennamen zoals ‘Spathiphyllum’ en ‘Aglaonema Silverbay’ meer, maar gewoon ‘Lilly’ en ‘Joep’. Bij Plantsome koop je dus een plant met een persoonlijkheid! Je koopt een groene amigo!

Welke tone-of-voice gebruikt Plantsome?

Plantsome richt zich vooral op jongvolwassenen, omdat deze doelgroep het liefst alles via internet koopt. Jongvolwassenen zijn druk bezig met studeren of het maken van carrière en besteden hun vrije tijd liever met vrienden op een festival dan aan een bezoek aan het tuincentrum. Een plant bestellen moet dus vooral heel erg makkelijk zijn. Je zou deze doelgroep ook de ‘millennials’ kunnen noemen. Het is de generatie die opgegroeid is met technologie (computers en smartphones), YouTube filmpjes van rare katten en grappige memes. Sluwe praatjes van telefoonverkopers? Daar prikt deze doelgroep makkelijk doorheen. De millennial zwicht juist voor oprechte, directe en persoonlijke marketing. Ook neemt een millennial zichzelf vaak niet té serieus, dus doen wij dat als merk ook maar niet. Humor mag dus zolang je ook je beloftes nakomt. Kortom; Plantsome is grappig, eerlijk, direct en behulpzaam. Bekijk Baloe’s survivalgids maar eens, dan snap je vast wat ik bedoel.

Een laatste toegift..

Wil je content marketeer worden en ook het gezicht van merken ontwikkelen? Durf dan buiten die verdomde lijntjes te kleuren! Wees alsjeblieft anders dan het gros van de bedrijven in Nederland. Durf je merk een gezicht te geven en zorg dat je, wanneer je een stijl en tone-of-voice hebt neergezet, consistent blijft in het gebruik daarvan. Let’s go!

Bo is copywriter & conceptbedenker bij Keytoe. Als afstudeerder is hij binnengekomen, en eigenlijk alleen maar omdat ze bij Keytoe graag een ‘BoKeytoe’ wilden hebben. Bokito, dus. Al snel bleek hij meer in zijn mars te hebben dan alleen maar een passende naam. Inmiddels is Bo helemaal vergroeid met Keytoe en schrijft hij teksten, bedenkt concepten, organiseert events, bewaakt projecten en schopt hij tegen schenen. Anders dan die andere Rotterdamse Bokito bijt BoKeytoe niet. Dus wil je hem spreken? Mail naar bo@keytoe.nl of bel naar 0637396178.