Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Hoe IKEA iedereen weet te verleiden

Cedric11 januari 2013Gemiddelde leestijd: 2 minuten

IKEA bekend van de Zweedse ballen, goedkope meubels maar ook een speel paradijs voor kinderen. IKEA speelt al jaren mee in de markt, maar wat maakt IKEA toch zo uniek en wat zit er achter hun marketing strategie? We gaan het uitzoeken doormiddel van een wandeling door de winkel.

Naar IKEA

Beeld je voor het gemak even in: je bent een volwassen man met een vrouw en twee kinderen. Om welke reden dan ook besluit je naar de IKEA te gaan. De kinderen kunnen gezellig mee want die vinden het speelparadijs altijd zo leuk. Het speelparadijs waar ieder kind de tijd van zijn leven heeft terwijl de ouders aan het shoppen zijn. Je bent zojuist aangekomen in het eerste onderdeel van de marketing strategie van IKEA.

Kinderen leren vanaf jongs af aan namelijk IKEA kennen als een leuke plek. Een plek waar je als je volwassen bent je meubels haalt in een vertrouwde omgeving. In hun brein zal in veel gevallen een positieve ervaring blijven steken. Je dacht misschien dat het IKEA alleen gaat om makkelijk van de kinderen af te zijn. Het is daarentegen goede marketing voor de lange termijn, diezelfde kinderen worden namelijk ook weer groot en hebben ook meubels nodig voor hun studentenkamer

Winkel route 

Van je kinderen ben je af, nu tijd om te shoppen. Iedereen zegt het altijd over IKEA: “de uitgang lijkt er niet te zijn.” of: “ik heb altijd het gevoel dat ik de hele winkel door moet lopen.” Ik heet je graag welkom in de wereld van desoriëntatie, een ander onderdeel van de strategie van IKEA. De route door de winkel paden is gemaakt om de hersenen van mensen te beïnvloeden en dat lukt iedere dag. Mensen raken gedesoriënteerd waardoor ze zichzelf moeilijker door de winkel kunnen navigeren. Door die verwarring in de hersenen doet men sneller een onnodige aankoop omdat we kwetsbaarder zijn in deze situaties en velen zullen dat herkennen.

Once u get on the second floor of ikea it’s a maze to find the exit.

— ☯fobbstah☯ (@8thMEFID) January 6, 2013

Always wondered why I got lost in IKEA for hours and could never find the exit

— Jean Nunes (@Therealnunes) January 7, 2013

Professor Alan Penn (UCL Bartlett School of Architecture) gaf hier eerder al een interessant college over. Hij legt uit hoe architecten de winkel inrichten om de consument doelbewust te verwarren; om uiteindelijk te sturen naar het kopen van spullen die je helemaal niet nodig hebt.

Zijn volledige college kun je hieronder bekijken

Zweedse ballen

Na het volledige doolhof doorgelopen te hebben is het tijd voor het restaurant van IKEA. Je besluit een hapje te gaan eten en opnieuw val je midden in de marketing strategie van IKEA. Een hotdog heb je al voor 0,50 cent en een ontbijt voor een euro?! Alhoewel IKEA van de daken schreeuwt ontzettend goedkoop te zijn loopt de rekening toch al snel flink op. Ook bij IKEA kost bijvoorbeeld een keuken toch al gauw rond de 7000 euro. Iedereen die voor het verlaten van de winkel een hapje heeft gegeten zal uiteindelijk toch met de gedachte weggaan dat zij een goede deal hebben gemaakt. Simpelweg omdat de afsluitende ervaring is wat de hersenen zullen onthouden.

Het succes

IKEA is ondertussen uitgegroeid tot een wereldwijde winkelketen met 131.000 medewerkers in 41 landen, goed voor een jaaromzet van meer dan 25 miljard euro. IKEA is overigens niet de enige die heeft laten zien een ster te zijn in het slim inrichten van de winkels. Onlangs bracht de VPRO een interessante documentaire uit over de geheimen achter de Hollandse winkel module HEMA. Een must-see als dit artikel je heeft geprikkeld.

Get Microsoft SilverlightBekijk de video in andere formaten.