Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Jouw wordt-kunstenaars. Watte?

Daan Lameijer25 oktober 2023Gemiddelde leestijd: 2 minuten

‘Snap je het nou NOG niet?!’ Bij Keytoe rolt deze retorische vraag regelmatig over de tong. Abstracte ideeën zijn simpel voor de bedenkers ervan. Zo simpel, dat de duiding van een begrip zelfs onnodig voelt. Begrijp je toch wel? Maar leg een leek maar eens uit wat je bedoelt met ‘SEO-optimalisering’, ‘productdifferentiatie’ of… jouw wordt-kunstenaars. Sinds kort siert deze kreet onze slogan op. Jouw wordt-kunstenaars verdienen een toelichting. Want wie uitblinkt in abstractie, gaat nooit over tot actie. Even de vage kreet conKreet maken. Opgelet!

JOUW welzijn, welvaart en welbevinden staan centraal bij Keytoe. Sinds de oprichting in 2011 is dat altijd hetzelfde gebleven. Als beweging die claimt betekenisvol te willen werken, binden we bedrijven aan ons die dit ook nastreven. In concretoe denken wij aan acties die natuur, maatschappij en mens dienen: bomen planten in het Twiske; het onderwijs en de zorg ondersteunen met eigen programma’s; je werknemers eigenaarschap geven. Dit soort handelingen spreekt tot de verbeelding, en voor je het weet bekleed je de functie van inspirator. Laat door je voorbeeldrol maar zien hoe jouw bedrijf naast financiële winst ook ecologische en sociale vorderingen boekt. Jouw bedrijf wil toch de boeken ingaan als organisatie die de natie nicer, de globe proper, de natuur puur maakt?

WORDT een tekst aantrekkelijk van de passieve vorm? Nee! Maar als het woord ‘wordt‘ wordt gebruikt als actief woord, wordt ‘wordt‘ aan een wordingsproces onderworpen. Van lijdend naar leidend. ‘Wordt‘ verwoordt een transformatie. Wie ‘wordt’, ontwikkelt zich, komt tot wasdom en groeit. Die persoon of onderneming wordt iets anders dan zij voorheen was of vandaag is. Juist bedrijven moeten meeveranderen met de behoeftes van deze tijd, omdat ze tezamen een niet te onderschatten macht en verantwoordelijkheid hebben. Keytoe wil bedrijven helpen met de metamorfose die de broze toekomstperspectieven herschrijft. Die interne verandering kan zich op allerlei manieren manifesteren. Achterhalen welke verandering jouw bedrijf behoeft en deze vervolgens realiseren, dat is de kunst. Wordt-kunst, dus.

KUNSTENAARS creëren iets uit niets. Kunst bedrijven als kunstbedrijf is niet alleen raamstaren, maar ook klauwen uit de mouwen steken. Weken besteden aan design en socials. Podcasts maken totdat we blablablaren op onze tong hebben, terwijl we tegelijk websites bouwen en bedrijven promoten. Multimediaal communiceren we datgene waar taal de woorden niet voor heeft. ‘Kunst kan ons doen beseffen wat onuitsprekelijk is,’ aldus Goethe over de geneugten van creativiteit. Hier succes mee behalen vereist 1% inspiratie en 99% transpiratie. En oké, de wordt-kunstenaar kunstelt en knutselt niet pro deo, maar zweet wel graag voor zijn centen, cliënten en concurrenten. Ja, dat laatste lees je goed. Want als we dan toch de weg van het kapitalisme bewandelen (ontworstel je er maar eens aan, gaat je als eenpitter niet lukken), laat ons dan de pioniers zijn voor andere wordt-kunstenaars!

‘Snap je het nou NOG niet?!’ Wij gidsen organisaties naar een betere toekomst. Dit doen we via bedrijfstransformaties op maatwerk. Om het nuttige met het aangename te verenigen, voegen we een vleugje kunst toe. Kunst maakt ons immers ontvankelijk voor wat het verstand onmogelijk acht. Negen. Tien.