Hoe begin ik een podcast? En waarom? Een praktische handleiding

op 10 februari 2019

Gemiddelde leestijd: 8 minuten

Podcasts. Terug van weggeweest. En hoe!

In de VS is het nu alweer flink wat jaar hot. In Nederland beginnen de aantallen podcasts ook al toe te nemen, samen met het aantal luisteraars.

Ook Cedric en ik hebben onze eigen podcast ‘Hoe dan?!’ Wat overal in audio-land te vinden en beluisteren is, van Spotify tot iTunesGoogle Podcast, OvercastStitcher en zelfs PodNL: de Nederlandse podcast plek en nog veel meer. Super tof om te doen en binnen een klein half jaar al meer dan 13.000 keer beluisterd.

Een behoorlijk simpele manier van content creëren en verspreiden, waar je in veel gevallen ook nog eens de diepte in kunt gaan.

In dit blog wat het is, hoe je er één kunt beginnen en waarom je het zou moeten doen.

Met een mega super geheime toffe tip.

Wat is een podcast?

Heel simpel, een audio bestand, wat vaak gaat over een bepaald onderwerp. Vaak worden ze in een soort serie opgenomen. Denk aan Netflix series, maar dan alleen geluid. De afleveringen verschillen van een zeer korte paar minuten tot soms wel 6 uur lang en kunnen over letterlijk alles gaan. Het maakt niet uit.

Hoe maak je een podcast?

In een notendop: Je hebt iets nodig om geluid mee op te nemen. En je moet een plek hebben om het te verspreiden en luisteraars die het gaan luisteren. Easy.

Wil je het goed doen en natuurlijk ook wat luisteraars trekken, dan heb je natuurlijk wat meer diepgang nodig dan wat ik hierboven uitleg. Let’s go!

Het onderwerp

Je bent vrij om te kiezen natuurlijk. Het belangrijkste is je doel ermee. Daar vertel ik meer over bij het kopje ‘waarom je een podcast zou moeten opnemen’. Heb je een passie ergens voor? Neem daar je podcast afleveringen over op. Doe je het vanuit een organisatie? Denk dan aan je branche of je product of dienst. Ga geen reclame praatje houden, maar probeer iets te vinden waar luisteraars wat aan hebben.

De lengte

Afhankelijk van je doel en je doelgroep kun je nadenken over de lengte van je afleveringen. Cedric en ik wilden een snel en gemakkelijk te beluisteren podcast die gaat over hoe je naar een andere manier van organiseren kunt gaan. Dus we kozen voor een lengte van ongeveer 10 tot 15 minuten. Dat geeft ons genoeg tijd om de diepte in te gaan, maar zorgt ook dat we wel enigszins tempo erop moeten houden, waardoor de dynamiek leuk blijft om naar te luisteren.

Andere podcasters doen bijvoorbeeld interviews met mensen die iets over een bepaald onderwerp weten. Dan is het niet heel raar om een half uur tot soms wel twee uur met diegene te kletsen en dat als aflevering te gebruiken.

De locatie van opnemen

Wederom afhankelijk van je doel en doelgroep.

Cedric en ik nemen de afleveringen op in de auto. De ritjes die we naar een bestemming maken worden dan nuttig en als het ergens anders was, zou de drempel voor ons misschien te hoog liggen om ze op te nemen. Nu hebben we toch niets te doen in de auto, dus dan maar een podcast aflevering opnemen. Ja, je hoort dan continu de auto op de achtergrond of een plotselinge politiewagen met sirene die voorbij racet, maar dat is in onze rauwe podcast wel geinig.

Natuurlijk kun je ook een zelfgemaakte studio ontwerpen. Maar wees ook niet bang voor wat achtergrond geluid. Het kan ook z’n charmes hebben.

De apparatuur

Iets om het geluid te ontvangen is wel zo handig. Wij gebruiken Lavaliers of dasspeldmicrofoons die we opspelden in de auto (tijdens het rijden wel zo handig, want we kunnen niets vastzetten, en in de hand houden is zo’n gedoe). Die van ons kostten ongeveer 70 euro totaal en doen het prima.

Je kunt ook voor handmicrofoons gaan of met statief. Waar je over na moet denken is je budget, of je buiten opneemt (dan is een windscherm: zo’n pluizig ding om je microfoon nodig) en vanuit welke richting(en) je geluid vandaan komt. Dat laatste leg ik even uit: Er zijn grofweg twee soorten microfoons: omnidirectional die vanuit alle kanten geluid opnemen of cardioide (of uni-directional) die het meest vanuit één bepaalde richting geluid opnemen. Als je maar één microfoon wilt meesjouwen en hij is uni-directional, maar je doet toch een interview, zorg dan dat je de richting dus wisselt van de microfoon naar degene die spreekt. Bij multidirectional hoeft dat minder, maar kan je dus ook meer omgevingsgeluiden opnemen.

Naast je microfoon heb je ook iets nodig wat het geluid opneemt. Met een simpele aux aansluiting kun je dit op je smartphone opnemen (dat hebben wij). Sommige microfoons hebben ook een usb aansluiting die je direct aan een laptop kan koppelen. Zorg dat je genoeg opslagruimte hebt natuurlijk!

Editten

Wanneer je je opnames hebt gemaakt, zul je wat moeten editten. Het gemakkelijkst is om het programma Audacity te downloaden. Gewoon gratis voor Mac en Windows en het werkt super simpel.

Je plakt je verschillende audiobestanden in het programma en knipt eruit door te slepen en op backspace te drukken. Je kunt volume aanpassen en ook de richting van het geluid (links of rechts, voor stereo. Zou ik trouwens voor podcasts niet doen, tenzij je bizarre effecten wilt toevoegen).

Denk in dit onderdeel aan effecten, overgangen naar segmenten, eventuele muziek of achtergrondgeluiden. Alles om je aflevering wat meer schwung te geven. Ced en ik editten minimaal: we knippen het begin (als we de microfoons testen) en het eind (wanneer we de ’stop-knop’ aan het zoeken zijn). De rest laten we wat het is.

Wil je een podcast horen die echt mega tof geëdit is, luister dan eens naar RadioLab voor inspiratie.

Als je klaar bent met editten, druk bij ‘bestand’ op ‘exporteren’ en je kunt het eindproduct naar diverse soorten audiobestanden overzetten.

Vergeet niet een aparte toffe intro en eventuele outro te maken. Verwerk die overigens niet in elke aflevering binnen Audacity. Ik leg je zo uit waarom.

Distributie (de super tip)

Een podcast wordt meestal via een rss-feed gedistribueerd naar verschillende plekken zoals Spotify om te worden beluisterd. Je kunt zelf een website maken of een stukje server ergens kopen en je podcast met rss-feed daar uploaden. Je zult echter daarna langs bekende verspreiders zoals Spotify en iTunes moeten gaan om je podcast daarop te krijgen.

Er is echter een veeeeeel makkelijkere manier. De super tip:

Nog niet heel veel Nederlanders kennen deze site: Anchor.fm. Vanuit hier kun je GRATIS een account aanmaken en je podcast afleveringen uploaden. Hij onthoudt je vorige audiobestanden, zodat je daarin ook gemakkelijk je intro en outro aan de volgorde van je podcast aflevering kunt toevoegen, zonder dat je die elke keer in Audacity erin moet editten. Scheelt je weer tijd.

Je kunt je afbeelding (een albumcover achtige afbeelding) uploaden. Je teksten bij elke aflevering en natuurlijk de tekst voor de algemene beschrijving van je podcast. Je titels zet je erin (denk daarbij bijvoorbeeld ook aan nummering van je afleveringen, zodat luisteraars goed weten waar ze zijn). En je kunt statistieken zien van het aantal luisteraars.

Het allermooiste is dat Anchor met jouw toestemming je podcast verspreid op alle grote podcast apps en plekken, waaronder dus Spotify en iTunes.

O, en je kunt ten alle tijden alles wijzigen. Dus wil je een andere albumcover: gewoon wijzigen in Anchor en op alle gedistribueerde plekken verandert het mee na een aantal minuten. Makkie.

Addertje onder het gras?

Niet echt. Anchor verdient z’n geld door podcasters aan te bieden om reclames tussen en in afleveringen te plaatsen. Daar krijg jij als podcaster ook wat geld voor, maar een deel ervan zal naar Anchor zelf gaan. Deze optie is overigens nu nog alleen in de VS beschikbaar. Maar om adverteerders naar zich toe te trekken hebben ze gebruikers en data nodig, vandaar de gratis service. Wel is Anchor eigenaar van jouw geluidsbestanden wanneer ze erop staan. Wil je dit na een tijdje niet, dan kun je simpelweg alles eraf halen en op een eigen plek zetten.

That’s it. 

Het is nu alleen een kwestie van beginnen. Denk er niet te lang over na en probeer niet alles perfect te doen in het begin. Je zult even moeten wennen en oefenen, maar gelukkig kun je alles weer opnieuw editten. Dus begin gewoon zo snel mogelijk.

Je hebt nu je eigen podcast die ook nog eens op mega veel plekken te beluisteren is. Link ernaar in social media posts of via je eigen website om zo luisteraars naar je toe te trekken. Als het echt toffe of interessante content is, zullen mensen het op een gegeven moment delen en voor je verspreiden. Blijf opnemen en zet door. Een beetje geduld is nodig.

Waarom je een podcast zou moeten opnemen

Hier komt ie, na een heel lang artikel te hebben gelezen. Waarom zou je überhaupt een podcast moeten opnemen? Nou heel simpel. Het is een van de makkelijkste en toegankelijkste methodes om content te verspreiden en jezelf neer te zetten als een thought-leader op een onderwerp.

Een thought-watte?

Ja, een thought-leader. Iemand die wordt gezien als expert van een onderwerp. Super belangrijk voor eventuele klanten. Bedenk zelf maar bij wie je het liefst iets koopt: Een willekeurig iemand, of iemand die een podcast over het onderwerp heeft die er verstand van lijkt te hebben.

Maar over mijn branche valt toch geen podcast op te nemen?

Ja, juist wel! Al verkoop je wc-papier. Er is op dit moment geen enkele wc-papier podcast op de hele planeet te vinden (in ieder geval niet dat ik weet). Je kunt gewoon een monopolie hebben op een wc-papier gerelateerde podcast. Met onderwerpen als waar je als koper op kunt letten wanneer je wc-papier koopt. Hoe wc-papier wordt gemaakt. Een aflevering over duurzaamheid en papier. Een aflevering over de meest besparende manier om je billen af te vegen. Enzovoorts.

Stel dat ik een consument of een B2B klant ben en ik hoor jouw podcast over wc-papier ergens voorbij komen en ik vind het grappig, interessant of ik vind jou gewoon cool… drie keer raden waar ik voortaan mijn wc-papier vandaan zou willen halen!

En nu is echt het moment om te beginnen: mensen staan in de file, doen onder het sporten hun oortjes in of zitten in het OV en luisteren naar iets. Muziek is fijn. Radio kan leuk zijn. Maar soms wil je ook gewoon iets leren of nuttige dingen horen. Steeds meer mensen luisteren podcasts. Zorg dat die van jou ertussen staat. Mega marketing tool. En nog (op je apparatuur en tijd na) helemaal gratis om te doen.

En vanuit privé? 

Ook dan is een podcast maken tof. Als je geïnteresseerd bent in een specifiek onderwerp, dan is een podcast de uitgelezen kans om mensen te ontmoeten en interviewen waar je anders niet bij binnen zou komen. De mensen waar je naar opkijkt hebben meestal een groot ego en vinden het geweldig als iemand ze voor een podcast interviewt. Doen dus!

En als je het schrijven van blogs lastig vindt of niet echt een camera of vlog hoofd hebt (zoals ik), dan is dit natuurlijk ideaal.

Meer weten?

Bel of mail mijn lieve marketing collega’s of zoek mij op via LinkedIn. Laat weten of je dit blog nuttig hebt gevonden. Neem die podcast op en stuur het naar ons op. We willen jouw net nieuwe podcasts natuurlijk graag zien en horen.