Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Google RankBrain en jouw digitale strategie

Keytoe01 december 2015Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Google introduceert Google Rankbrain. En daar waren ze al een tijdje mee bezig. Onder de radar. Met de lancering draaien ze SEO definitief de nek om. Of in ieder geval maken ze het alle bedrijven die proberen Google te slim af te zijn door hun klanten zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te krijgen, een stuk moeilijker. Wat is Rankbrain dan precies? Dat is lastig uit te leggen zonder heel technisch te worden, maar het komt er op neer dat Google nog slimmer wordt. Technische prietpraat hebben we hier al genoeg, we leggen liever uit wat het voor gevolgen heeft voor jouw digitale strategie.

Google RankBrain

[Disclaimer: ik doe Google nu zeker weten te kort met deze korte samenvatting]

Omdat er bij Google ook gewoon mensen werken, hadden ze snel door dat hun zoekmachine zich moest lenen voor het menselijke brein. Natuurlijk typen de meeste mensen ‘auto kopen’ in wanneer ze een auto willen kopen. Maar het is niet ondenkbaar dat twee verschillende zoektermen dezelfde betekenis kunnen hebben. Waar ik het woord ‘computer’ intoets wanneer ik computergerelateerde resultaten zoek, zal iemand anders misschien ‘pc’ gebruiken. Google heeft moeten leren dat die twee zoektermen dezelfde betekenis en dus uitkomst kan hebben.

Nu Google RankBrain. Die gaat nog een stapje verder. De zoekmachine van Google is aan het leren. Deep Learning. Kortweg houdt het in dat gebruikers ook zinnen formuleren, omdat ze bijvoorbeeld niet op het woord komen dat ze zoeken. In de oude situatie was het voor de zoekmachine veel te ingewikkeld om deze combinatie van woorden te begrijpen. Het gevolg: vreemde zoekresultaten waar je vaker niet dan wel iets aan had.

De nieuwe situatie: Google zoekt, leert en begrijpt – het menselijke brein – en de kans groeit aanzienlijk dat de zoekmachine nu wel met zoekresultaat aankomt waar de gebruiker blij van gaat worden. Dit is Google RankBrain.

Niet geheel onbelangrijk omtrent de zoekmachine: SEO. Hier een interessante infographic over de SEO Succes Factors.

Terug naar de non-tech-wereld

Google doet dus gave dingen waar wij, als non-techies, onszelf niet teveel in moeten verliezen. Het is alleen belangrijk dat wij de gevolgen begrijpen en daar acties op kunnen baseren. RankBrain heeft namelijk redelijk essentiële gevolgen voor de manier waarop wij met Google om zullen gaan in de toekomst.

Op dit moment is SEO nog echt hot. Ik heb geen idee hoe lang dat nog zo zal zijn en dat is ook een discussie die je, denk ik, beter met een echte online marketeer kunt houden. Nu wil het geval dat ik onlangs bij de koffie-automaat met Patrick over Google Rankbrain sprak. Patrick, mede-oprichter van Keytoe & allesweter zei daarover het volgende (hij is soms nogal zwart-wit).

Patrick: “Google Rankbrain zorgt dat de huidige focus bij SEO op zoekwoordoptimalisatie nutteloos wordt. Waarom? Omdat Google straks nog veel meer zoekopdrachten gaat begrijpen dan het nu al doet. Dus als jij netjes volgens de ‘SEO-regels’ een artikel schrijft over een boormachine, om hoog in de zoekresultaten te komen bij mensen die zoeken naar een boormachine, kom je bedrogen uit. Google ‘snapt’ straks namelijk dat mensen die zoeken op “gat in de muur” ook op zoek zijn naar een boormachine. Of mensen die zoeken op “schilderij ophangen”. Het aantal zoekopdrachten met de intentie om een boormachine te kopen zijn dus een stuk groter.

Ga daar maar eens je zoekwoorden op optimaliseren. Dat wordt een stuk moeilijker. Want als we één ding weten, is dat Google heel veel slimme mensen in dienst heeft, die heel veel slimme code schrijven en die nog veel slimmere functionaliteiten ontwikkelen. Kortom: SEO heeft geen zin meer. Veel en goede content schrijven voor je bezoeker wel. Dus veel geld besteden aan SEO om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen? Nee dus. Wel investeren in een technisch geoptimaliseerde website. En in mensen die kwaliteits-content voor jou gaan produceren. Dan gaat Google Rankbrain ‘vanzelf’ zien dat jij goed bezig bent. Kwestie van weten waar je in moet investeren en ROI.”

Of het zo snel gaat, durf ik niet met zoveel stelligheid te beweren. Maar ik geloof wel dat er door Google RankBrain een verschuiving gaat plaatsvinden. Een verschuiving naar echte content.

In de huidige situatie zijn we ons allemaal bewust van het feit dat je je SEO op orde moet hebben. De juiste regeltjes volgen en je ranking in Google schiet omhoog. Dat werkt echter alleen wanneer Google-gebruikers ook daadwerkelijk die zoekwoorden gebruiken. Toets ik ‘boormachine’ in, dan word ik beloond. Maar toets ik in ‘een machine om gaatjes mee in de muren te maken’ is de kans heel groot dat Google dit nog niet helemaal begrijpt (niet voor lang meer dus).

Dit betekent dus wel dat de content op jouw website of webshop hierop afgestemd moet zijn. Het is fantastisch wanneer je perfect gevonden wordt op ‘boormachine’ maar niet op ‘een machine om gaatjes mee in de muren te maken’.

Hi Frankwatching. Ik heb even een afbeelding gebruikt uit jullie artikel over Google RankBrain. Vinden jullie niet erg toch?

Weer die *&^*($ content dus

Yup. Maar even serieus, we produceren heel de dag content. Alles wat jij denkt, zegt en doet is in feite content. En dat is wat Google dus probeert te begrijpen. Google wil leren hoe jij denkt, hoe jij zaken omschrijft en hoe jij jouw zoekwoorden afstemt op de resultaten die jij terug wil zien. En jij als deelnemer op het web zal daar in mee moeten gaan. En daarom is Google zo fantastisch. Ze zorgen ervoor dat jij continu bezig bent jezelf te ontwikkelen. Google ontfermt zich over jouw ambitieniveau.

Maar let op, ga niet je hele website volzetten met alles wat je maar kunt bedenken over het desbetreffende onderwerp. Google is niet dom. Google herkent heus wel of jij vult om te vullen of dat je echt iets zinvols te melden hebt. Ook het trucje van witte tekst op witte achtergrond om maar seo toe te passen is iets wat je niet meer hoeft te proberen (al een tijdje niet meer trouwens).

Zorg voor oprechtheid in je content, een goed geschreven ‘verhaal’ en nuttige informatie m.b.t. het onderwerp. Jouw site/shop is geen stuk code meer, het is een verkoper van jouw informatie of de producten die jij in het magazijn hebt opgeslagen. Oftewel, het is een AI (Kunstmatige Intelligentie).

Doei Zalando bottom content

Daar gaat al je zorgvuldig opgebouwde SEO, meneer en mevrouw Zalando.

Google is your friend

Het stomste grapje wat iemand maar kan maken wordt steeds relevanter. Maar dan in letterlijke vorm. Google menselijk, digitaal wordt menselijk.