Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Digitale marketing voor dummies

Patrick11 april 2016Gemiddelde leestijd: 4 minuten

In de eerste maand heb ik al veel geleerd van mijn collega’s over online marketing. In het begin duizelde het me een beetje wanneer ik al die nieuwe termen en mogelijkheden hoorde. Inmiddels kan ik al goed uit leggen wat de digitale mogelijkheden voor verschillende bedrijven zijn. Wil je weten wat ik zoal geleerd heb?

Digitale marketing voor Dummies

Digitale marketing is veel meer dan het bouwen van een site en deze online zetten. Natuurlijk is er goed nagedacht over de content (inhoud) van een site. Ook hebben de meeste mensen wel gehoord van Google AdWords. Maar wat is er nou allemaal belangrijk om jouw site zo optimaal mogelijk te benutten? En ook niet onbelangrijk, wat betekenen al die vaktermen?

De website

Wanneer je een website wilt maken kan je gebruik maken van een CMS (contentmanagementsysteem). Een veel gebruikt CMS is WordPress, hier is ook onze site op gebouwd. Voor een webshop heb je weer andere eisen en is bijvoorbeeld Magento een veel gebruikt systeem. Het is belangrijk dat de basis van de site goed neergezet wordt. Hierna kun je in deze systemen vaak zelf de content op de pagina’s aanpassen.

Google

Die website moet je vervolgens wel aanjagen, zonder eyeballs heb je nog niks. Dat aanjagen kun je doen je via Google AdWords. In Google AdWords koop je advertenties in. Bijvoorbeeld: de bakker koopt het woord brood en komt hierdoor bovenaan in Google te staan wanneer iemand brood in typt. Je moet er wel aan denken een maximum budget in te stellen per zoekwoord, anders kunnen de kosten hoog oplopen.

Naast Google AdWords kun je die eyeballs ook aanjagen via bijvoorbeeld social media of in de oude vertrouwde bushokjes. Veel bedrijven zetten een combinatie van diverse kanalen in.

Revenue = Aanjagen x Content, je kan nog zoveel investeren in Google AdWords. Als je website niet in orde is gaan de bezoekers nog niet doen wat je wilt. De inhoud van je site moet dus wel kloppen.

SEO betekent Search Engine Optimalisation. Dit is eigenlijk alles waar Google op let waardoor je zo hoog mogelijk in de lijst komt. Dit is handig wanneer je niet hebt geïnvesteerd in Google AdWords, of voor de zoekers die niet op advertenties klikken, maar in de lijst daaronder. Niemand weet precies wat je moet doen om bovenaan de pagina te komen/blijven. Alleen de geheime Google-robots die continu het internet afstruinen om sites te beoordelen kennen de formule. Hoe meer relevante woorden je op je site zet hoe hoger je in Google komt. Het gaat alleen niet zozeer om de relevante zoekwoorden alleen, ze lezen ook echt de inhoud en of dat dan het meeste past bij het zoekwoord dat de zoeker in Google intikt.

Digitale direct mail

Een manier om je klanten beter te informeren kan zijn door het versturen van een digitaal magazine of nieuwsbrief. Vaak worden deze verstuurd met als doel je te verleiden naar de website te gaan. Deze moet wel responsive zijn, dat betekent dat het te zien is op ieder device (smartphone, laptop, tablet e.d.).

De performance van een publicatie moet je natuurlijk tracken. Dit betekent dat je uitzoekt of het magazine goed gelezen wordt. Je kan dit tot in detail bekijken, hoe kwamen ze binnen, is er verder geklikt en hoelang waren ze op een pagina. En natuurlijk wil je bekijken of jouw publicatie het uiteindelijke doel bereikt; gaan ze naar je website? Kopen ze je product? Worden ze lid? Of wat je dan ook met je publicatie wilde bereiken.

Je kan publicaties tracken, maar ook je website, Facebook, Twitter, al je “verkeer” op het internet kan je bijhouden. Dat gaat normaal gesproken met Google Analytics. Maar bijvoorbeeld in Facebook heb je weer Facebook statistics. En als je AdWords inzet, kan je binnen Google AdWords kijken wat je advertenties doen. Als je dat allemaal in één oogopslag wilt zien kan je Birdroom gebruiken. Dit is een product ontwikkeld door mijn collega’s welke al deze losse overzichten op één  pagina kan weergeven.

Data verzamelen

Wanneer je het bovenstaande goed hebt uitgevoerd heb je heel veel data verzameld. Data kan zijn: e-mailadressen, persoonsgegevens, interesses, etc. Al die data is pas waardevol wanneer je goed segmenteert in groepen. Bijvoorbeeld: mannen, 30 plussers, liefhebbers van sportschoenen etc. Dat kan je weten doordat je de bezoekers getrackt hebt en daardoor hebt gezien wat hun interesses waren. Met goed gesegmenteerde groepen kan je doelgerichter marketing voeren.

De landingspagina

Een landingspagina is de eerste pagina waarop je bezoeker bij je binnen komt. Bijvoorbeeld via Google, je nieuwsbrief, een link op social media of ouderwets in een bushokje. Die landingspagina moet wel kloppen. Een goede campagne kan misgaan wanneer de landingspagina verkeerd wordt ingezet en de bezoeker niet doet wat jij wilt. Het is dus erg belangrijk goed na te denken over de inhoud van je landingspagina. Op deze pagina moet je de interesse wekken van je lezer, zodat hij dat gaat doen wat je van hem verlangt (kopen, gegevens achter laten, lid worden, etc). Of de landingspagina goed werkt kan ook weer inzichtelijk gemaakt worden in Birdroom.

Alles werkt met elkaar samen. Je kan nog zo’n mooi product hebben en zelfs een mooie website. Als je hier niet op de juiste manier mee omgaat weet niemand je te vinden (of in ieder geval niet de doelgroep waarop je je richt).

Nu ik hier een maand mee bezig ben heb ik vooral geleerd dat ik voorheen helemaal niets wist. De wereld van het internet is spannender dan ik van tevoren gedacht had. En als je er goed mee omgaat valt er heel veel te winnen. Zou je ook meer willen weten over wat het internet voor je kan doen? Je kan altijd contact met me opnemen, ik vind het leuk om erover te vertellen!