De succesformule voor jouw webshop

op 17 september 2019

Gemiddelde leestijd: 5 minuten

Webshops. Keytoe doet stiekem veel meer dan alleen webshops optimaliseren, maar het is nog altijd een belangrijk onderdeel van onze business. We krijgen vaak een business case van onze klanten in de trend van ‘Hoe maak ik mijn webshop nog succesvoller?’. En dit was ook precies de vraag van de ondernemers achter twee van onze meest succesvolle cases; Hygiënepapier en Plantsome. Als Online Marketeer bij Keytoe neem ik je graag mee in de wereld van traffic, conversie en orderwaarde met wat concrete voorbeelden en tips.

De succesformule

Het optimaliseren van een webshop is voor de leek misschien wat ingewikkelder dan het lijkt. Er zijn een ontelbaar aantal knoppen waar je aan kunt draaien om jouw webshop nog beter te laten draaien. Om de kern niet uit het oog te verliezen is er een ‘simpele’ formule die jou gouden bergen kan bezorgen:

Traffic x Conversie x Gemiddelde orderwaarde = RESULTAAT

Even uitleggen misschien.

Traffic

Met traffic bedoelen we het verkeer dat op jouw webshop komt, ook wel je bezoekersaantal genoemd. Hoe meer bezoekers je naar jouw website trekt, des te groter de kans dat één van die bezoekers een bestelling bij jou doet. Hoe meer, hoe beter? Nee, dat dan weer niet. Houd wel rekening met de kwaliteit van je verkeer. Je wilt mensen op bezoek hebben die ook écht geïnteresseerd zouden kunnen zijn om één van je producten te kopen.

Een paar kleine tips die je misschien al wat verder kunnen brengen:

– Bekijk eens de positie die jouw webshop heeft in de organische zoekresultaten. Dit zijn de ‘gratis’ zoekresultaten die je vindt onder de betaalde advertenties op Google. Op welke zoekwoorden scoor je hoog en op welke niet? Je SEO (= Search Engine Optimalisation) positie is afhankelijk van heel veel factoren, maar uiteindelijk draait het allemaal om het schrijven van goede content. Zorg ervoor dat je vakinhoudelijk goede teksten schrijft die de bezoeker helpen. Dat vindt zowel Google als de klant leuk. Zo hebben we bij Hygienepapier.nl een speciale expertpagina die je alles vertelt over poetslappen en welke het beste past bij jouw werkzaamheden.

– Je kunt verkeer ook ‘kopen’. Dit doe je bijvoorbeeld door advertenties in te zetten op belangrijke zoekwoorden in Google. Let op, SEA (Search Engine Advertising) is een échte discipline binnen het onlinemarketingveld. Je hebt hier enige specialistische kennis voor nodig en misschien is het dan ook niet onverstandig om dit door een bureau (ja, wij kunnen dit ook 😊) te laten doen. In de praktijk bestaat een groot gedeelte van het verkeer van webshops uit SEA en de concurrentie is vaak moordend. Hier zal je dus écht in moeten investeren.

Conversie

Het begrip conversie zegt iets over de effectiviteit van jouw webshop. Hoeveel mensen kan jij aanzetten tot een aankoop? Als je 100 bezoekers per dag hebt en ongeveer één bestelling per dag, dan is jouw conversie 1%. Oftewel; 1 op de 100 bezoekers koopt daadwerkelijk iets. Je begrijpt dat het zaak is om die conversie zo hoog mogelijk te krijgen. Een goede tip:

– Koop het boek ‘De zes geheimen van het overtuigen’ van meneer Cialdini. Of zoek de kern van het boek op via internet. De beste man heeft 6 principes opgesteld die je kunnen helpen om potentiële kopers om te zetten in échte kopers. Zo is er de wet van ‘Sociale bevestiging’, die benadrukt dat mensen altijd op zoek zijn naar bevestiging van ‘soortgenoten’. Voor jouw webshop kan het helpen om goede reviews te verzamelen en ook niet te bescheiden te zijn om deze te laten zien. Klanten zijn nou eenmaal sneller geneigd om te kopen als ze zien dat mensen die hen zijn voorgegaan een positieve ervaring hebben gehad. Kijk bijvoorbeeld even hoe we dit bij Hygiënepapier.nl hebben gedaan.

Gemiddelde orderwaarde

Als het is gelukt om mensen daadwerkelijk iets te laten kopen wil je natuurlijk dat ze zo veel mogelijk kopen, voor een zo groot mogelijk bedrag. Zie het als de kassakoopjes bij de supermarkt. Eigenlijk wil je mensen meer laten uitgeven dan dat ze oorspronkelijk van plan waren. Hoe dan?

– Denk goed na over producten die je bij jouw hoofdproduct kan verkopen. Bij het kopen van een plant heb je bijvoorbeeld ook een keer aarde, voeding en een gieter nodig. Stel deze producten voor aan je bezoeker en verhoog zo het bedrag dat ze bij jouw webshop uitgeven.

– Maak interessante combinaties of pakketten. Wanneer je producten die goed bij elkaar passen in een mooi pakket presenteert en vervolgens ook nog een beetje korting geeft, zet je de klant aan het denken. Verkoop je wc-rollen? Bied een wc-rolhouder aan in één pakket met de wc-rollen voor een leuk prijsje. Make them an offer they can’t refuse.

– Bied verschillende soorten van jouw product/dienst aan. Stel je verkoopt boeketten, bied dan 3 prijsklassen aan. Mensen zijn geneigd om dan voor de middelste optie te kiezen. We noemen dat het compromise effect. Hiermee verleid je mensen die anders misschien wel voor de goedkoopste variant waren gegaan. Zorg er dus voor dat de middelste maat een goede marge heeft, want die ga je gegarandeerd het meest verkopen.

Wil je meer tips over het verhogen van jouw bezoekersaantallen, conversie en gemiddelde orderwaarde? Houd onze blogs in de gaten, want over alle drie de onderwerpen kunnen we een heel boek schrijven. (Wist je trouwens dat we ooit een boek hebben geschreven? Het gaat over onze cultuur. Je vindt hem hier).

Is dat het dan? Gewoon een formule?

Nee. Daar ben ik in de afgelopen jaren wel achter gekomen. Alleen met die formule kom je er niet. Een hele belangrijke factor, die niet in de formule staat, is beleving. Die klant wil precies kunnen vinden wat hij zoekt, wil dat zo snel mogelijk, wil zo goed mogelijk geïnformeerd worden, wil dat voor de laagste prijs, maar wil bovenal verrast worden. Jouw webshop moet een WOW-factor hebben en zich in één klap onderscheiden van de concurrent. Die WOW-factor is niet makkelijk te vinden en zeker niet makkelijk te creëren. Daar heb je creatieve mensen voor nodig en dat ben ik bijvoorbeeld niet. Gelukkig ben ik onderdeel van een multidisciplinair team, met content marketeers, designers en developers, en komen we samen wél tot vette dingen die het verschil maken. Benieuwd naar een voorbeeld?

Neem Plantsome.nl. Surf even rond en vergelijk hem dan met jouw maandelijkse uitje naar het plaatselijke tuincentrum. Daar hebben planten geen leuke voornamen, maar een ingewikkelde Latijnse naam (Dypsis lutescens, jatoch niettan) die je na 10 seconden weer vergeten bent. Daar zie je niet in één oogopslag welke planten giftig zijn voor jouw huisdier. Daar zie je niet hoe de plant zou staan naast een bank in een woonkamer. Daar word je niet verteld welke kamerplanten de meeste lucht zuiveren (misschien heb je geluk en weet iemand het toevallig…. maar dan ben je wel bij een uitstekend tuincentrum). Maar bovenal, daar krijg je geen gratis verzorgingsapp meegeleverd die je vertelt wanneer jouw nieuwe groene vriend water moet. Dát is beleving. Dát is onderscheidend vermogen.

Wie beleving combineert met de succesformule is spekkoper. Meer weten over Online Marketing? Of mogen we een keer los gaan op jouw persoonlijke case? Kom bij ons langs voor champagnekoffie of leer ons beter kennen op een Meetup.