Comfortzone: erin of eruit?

op 8 augustus 2014

Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Kees van der Stel is zowel digital client van Keytoe als degene die Cedric in de voorgaande jaren heeft gecoacht. Hij schrijft veel waardevolle artikelen die behulpzaam kunnen zijn voor iedereen. Bekijk daarvoor zijn website. Onderstaande artikel delen we graag met jullie. Relevant. Er wordt vaak gedacht door klanten dat ze ‘het helemaal anders’ moeten doen en dat er bij bedrijven als Keytoe veelal adrenaline junkies werken. Niets is minder waar. Strategische keuzes dienen doordacht gemaakt te worden: op basis van facts én de kwaliteiten van het menselijk kapitaal bij de klant. Binnen welke comfort zone dan ook dus.

Out of Comfort?

Er wordt door vele marketing- en managementgoeroes indringend geschreven en gesproken over het ‘out of the box’ fenomeen en dat het vooral belangrijk is om uit je ‘comfortzone’ te stappen wil je succes in je leven boeken. Sommigen gaan zelfs zover om te beweren dat het succes alleen maar te vinden is buiten je comfortzone en dat zou dan met name gelden voor mensen die een eigen bedrijf runnen of er een willen opstarten.

Luchtkasteel

Nou zijn het maar metaforen uiteraard, maar ik ben in toenemende mate aan de werkbaarheid van de bovenstaande beweringen gaan twijfelen en stel me de vraag of het überhaupt wel mogelijk is ‘uit je box’ te stappen, zonder onmiddellijk te gaan bouwen aan een nieuwe ‘box’, een nieuwe comfortzone. Het is volgens mij net als met de Russische Baboeska poppen er is steeds weer een nieuwe pop (box) en je raakt steeds verder weg van je kern. En voor dat je het weet ben je driftig bezig te bouwen aan een luchtkasteel.

Succes is juist te vinden in de comfortzone

Het lijkt mij juist verstandig om er voor te zorgen goed geborgd te zijn in je comfortzone om vandaar uit stapsgewijs nieuwe mogelijkheden tot ontwikkeling te laten komen. Dat betekent dat succes, hoe dat ook gedefinieerd mag zijn, zijn wortels heeft in de comfortzone en juist niet daarbuiten. Dat laatste is ook logisch. Als je activiteiten doet waar je goed in bent, die je inspireren en uitdagen, waarin je je ei kwijt kunt en waarin je je hart legt dan straal je dat ook uit en trek je het succes als een magneet naar je toe en zal je je door de bank genomen comfortabel en senang voelen.

Stretchen van de comfortzone

Om je senang te blijven voelen en het succes te bestendigen is het van belang goed te letten op de interactie met je omgeving en steeds alert te zijn op signalen die aanleiding kunnen geven tot aanpassing of vernieuwing. De comfortzone is daarmee geen statisch fenomeen, maar juist dynamisch. Daarom is het van belang jezelf te blijven ontwikkelen, nieuwe dingen te doen en te blijven experimenteren. Ik noem dat het ‘stretchen’ van je comfortzone. Daar is durf voor nodig, maar met out of the box denken of luchtkastelen bouwen heeft dat niets van doen, wel met focus en volharding. Met dat laatste bedoel ik focus op je ontwikkeling en volharding in de bereidheid je steeds weer aan te passen. Een comfortzone is dus geen vrijbrief om op je luie rug op een warm strand te gaan liggen. Hoewel…