5 redenen waarom projectmatig werken verleden tijd zal worden.

op 4 juni 2019

Gemiddelde leestijd: 5 minuten

Stel je voor, je werkt projectmatig voor verschillende klanten. Dit doe je al een tijd op de manier zoals je gewend bent. Waarom precies, weet je zelf ook niet meer. Gewenning waarschijnlijk. De branche waarin je werkzaam bent maakt ook niet zoveel uit, maar laten we als voorbeeld de IT-sector gebruiken.

Projecten dus.

Je zit samen met de klant rond de tafel en het plan / de offerte is ondertekend. Er wordt een design gemaakt en deze wordt geoptimaliseerd aan de hand van een aantal correctierondes, vaak zijn dit er maximaal twee. Het design is ook akkoord. Tijd om de basing van alle ontworpen pagina’s te ontwikkelen. De staging server wordt opgezet en de opmerkingen van de klant worden erin verwerkt. De content wordt verzameld en geplaatst. Ondertussen wordt een wordpress thema ontwikkeld met de juiste benodigde plug-ins. De klant geeft akkoord voor livegang. De laatste checklist wordt erbij gepakt en afgevinkt. Tot slot een stuk hosting. Hoppa! Tijd voor champagne en taart want je nieuwe website staat live!

Het project is afgerond en beide partijen zijn blij, right? Hmm..

Hier zijn 5 redenen waarom projectmatig werken verleden tijd zal worden.

1. Kop-staart samenwerking.

Je hebt te maken met een start én eindpunt. Wat nou als ik je vertel dat websites nooit af zijn. Het is een proces van continu optimaliseren. Na livegang ga je meten en optimaliseren. Je moet toch echt tools als Google analytics, hotjar, etc. gebruiken om erachter te komen hoe de gebruiker zich gedraagt en waar de pijnpunten liggen. Je moet natuurlijk niks, maar ik raad het wel aan. 😉

Tijdens projecten gooi je als het ware de nieuwe website over de schutting. ‘’Veel plezier ermee!’’ De klant komt er achteraf achter dat die nog niet werkt zoals jullie bij de offerte voor ogen had. En dan?

2. Water bij de wijn?

Er is tijdens een projectmatige samenwerking een partij die water bij de wijn moet doen. In de offerte spreek je een aantal uren af. De websitebouwer loopt tijdens het proces tegen meerdere onvoorziene technische complicaties aan. Je gaat en moet over de vooraf bepaalde uren. En wat nou als er een deadline bepaald is. Deze kan door de complicaties niet worden behaald, tenzij er wordt terug geschaafd in het op te leveren product. Lastig, lastig.. Wie draait hier voor op? Wie doet er water bij de wijn?

3. Je klant kennen.

Hoe goed ken jij je klant echt, maar écht? Het bouwen van een website klinkt eenvoudig. Gewoon doen wat de klant vraagt, right? Hmm. De externe marketing – o.a. de website – zou moeten volgen uit de interne marketing. Die zou moeten volgen uit de identiteit van de organisatie. Je anders voordoen dan wie je bent, werkt averechts voor jouw merk. Het liefst laat je als organisatie de website dus bouwen door iemand die de organisatie, de organisatiecultuur en de mensen door en door kent. Worden er in projecten uren voor onderzoek en gesprekken ingecalculeerd?

4. De veranderende markt en klantwens.

Tijdens het project kan er veel veranderen. Denk bijvoorbeeld aan technologische trends, nieuwe of veranderende concurrenten en dus ook de veranderende klantwens. In hoeverre kun je hierop inspelen tijdens een project? Je zit vast aan voorwaarden en hebt een gezamenlijk vooraf bepaald einddoel voor ogen dat misschien al lang achterhaald is. Toch maar doorgaan? Liever niet, maar je zal wel moeten. Lastig, lastig.. Kun je dit voorkomen?

5. Financiële onzekerheid.

Niet geheel onbelangrijk. Er is geen continue inkomstenstroom voor de websitebouwer. Een groot project volgt na een klein project wat weer volgt na een groot project. Hoe calculeer je dit in? Waar houd je rekening mee? Bovendien komen hier nog meer complicaties bij kijken. Denk aan werkdruk, onderbezetting of juist overbezetting, maar ook werkgeluk is niet weg te denken bij deze wisselvallige projecten. Betreft de financiën, je kunt nauwelijks vooruit kijken. Een paar maanden. Gezond genoeg? Hmm.

Geen projecten meer?

Maar wat dan? Geef het een naam, maar laat ‘’projecten’’ achterwege. Denk aan een manier van werken waarbij je op continue basis samen met de klant op zoek gaat naar kansen die je vervolgens oppakt in sprints. Doe dit voor een bepaald aantal uur in de week / maand en wees transparant naar jouw klant toe. Wek vertrouwen op en een collegiaal gevoel zal vanzelf ontstaan.

1. Geen kop-staart samenwerking meer.

Er is wel een start, maar geen vooraf bepaald, concreet eindpunt. Je wilt de klant helpen op de best mogelijke manier. De werkwijze en doelen kun je afstemmen op de veranderende behoeften van de klant. Hoever kun je écht vooruit plannen? Fijn dat je continu kunt bijsturen.

2. Waarom nog water bij de wijn?

Er is nu tijdens de samenwerking geen bepaald aantal uur vastgesteld voor een doel. Je werkt samen naar dit doel toe en onvoorziene complicaties kunnen daarin voorkomen. Die los je samen op. Geen getreuzel over uren, je bent één team met hetzelfde doel voor ogen. Let wel op; probeer harde deadlines te voorkomen, anders kun je je alsnog in de vingers snijden en ben je weer de partij die water bij de wijn moet doen.

3. Je kunt jouw klant écht leren kennen.

Neem de tijd om in de organisatie van de klant te duiken en de informatie te achterhalen die er toe doet. Leer de collega’s kennen en achterhaal interne drijfveren. Neem dit mee tijdens de werkzaamheden. Vergeet ook de klant van de klant niet. Daar draait het tenslotte allemaal om! Uiteindelijk zal er meer tijd in gaan zitten, maar dat is het op de lange termijn dubbel en dwars waard. Écht waar. 😉

4. Lekker zeg! Je kunt snel inspelen op ”veranderingen”.

Een veranderende markt? En dus een veranderende klantbehoefte? Geen probleem, dan gaan we linksaf in plaats van rechtsaf. Doordat je in sprints werkt, ben je flexibel, en kun je gemakkelijk een andere weg inslaan. Je zou je maar vast moeten houden aan een achterhaald contract waar niemand het meer mee eens is. Stel je voor dat je jouw hypermoderne rode droomauto hebt besteld, maar deze pas in 2020 wordt geleverd. Voor die tijd zijn er drie nog modernere en mooiere versies uitgebracht én houd je niet meer van de kleur rood. Wat een pech heb je dan.

5. Welke financiële onzekerheid?

Doordat je op continue basis samenwerkt met de klant, ontvang je een maandelijks bedrag op de bankrekening. Lekker hoor. Je weet iedere maand precies wat er binnenkomt en wat er uit kan gaan. Meer vertrouwen en een gemoedelijkere sfeer volgt hieruit vanzelf. Ik raad het iedereen aan.

Kortom, mijn collega’s en ik zijn overtuigd dat dit de nieuwe manier van werken zal worden. En misschien nog wel belangrijker, de klanten van Keytoe ook. Het is inmiddels twee jaar geleden dat we projectmatig werken hebben uitgezwaaid. En dat voelt lekker. Steeds lekkerder trouwens.

We vertellen er ook graag over tijdens een van onze Meetups. Je bent welkom! Keytoe.nl/meetups.

Als je wilt weten hoe Keytoe dit voor elkaar heeft gekregen of overige vragen hebt, mail me, bel me of loop langs. Je kunt me bereiken via max@keytoe.nl of op 06 40 40 91 15.

Bedankt voor het lezen en een hele fijne dag!