10 lessen over ondernemen die je niet op school leert (deel 4)

op 21 november 2012

Gemiddelde leestijd: 1 minuut

Woensdagmiddag. Deel 4 van ’10 lessen over ondernemen die je niet op school leert’. 

Les 7: Klanten zijn niet altijd wie je denkt dat ze zijn

Veel ondernemers starten een onderneming, waarbij de focus ligt op kansen dicht om hen heen. Ze zien dat vrienden en familie ‘iets‘ missen en zij spelen daar op in. Of ze denken juist vanuit een bepaalde doelgroep. Hier is niks mis mee, want je ondergrond is stevig. Je hebt een vaste kern met klanten.

Een goed voorbeeld hiervan is Vans. Vans is van origine een skaterminded merk. (Leuk feitje is dat het is opgericht door Nederlander Paul van Doren). De skatewereld pakte het snel op en daar werd het een hit. In 1982 maakte het merk hun debuut in een film en verwierf internationale bekendheid. De klanten waren vanaf dit moment niet meer alleen maar skaters. Van jong tot oud, van skater tot huismoeder, iedereen kocht Vans.

Vans heeft hier dus ook een slag moeten maken, door zich niet alleen maar op de skatewereld te focussen.


Les 8: Zoek het randje op
Zorg er dus voor dat je goed in de gaten houdt wie je doelgroep is en pas jezelf aan waar nodig. Zo vergroot je je bekendheid en je klantenkring.

Een prachtig voorbeeld is Jim Bean. Een Amerikaans whiskey merk. Whiskey werd vooral gezien als mannendrank waarbij de gedachtegang was: Heb je de man, dan gaat de vrouw vanzelf mee.

Jim Bean dacht daar anders over. Hij is zich juist gaan richten op de vrouw. Een gigantische markt, aangezien geen enkel whiskey merk hier aandacht aan besteedde. Door cocktails speciaal gericht op de vrouwen te maken, wilde hij deze doelgroep tot zich binden. En daar is het merk aardig in geslaagd. Het drankje Bethenny Frankel’s Skinnygirl Cocktails werd een regelrechte hit en werd één van de best verkochte drank in Amerika.

De strekking van dit voorbeeld. Durf het anders te doen dan je concurrenten, zoek markten welke je concurrenten laten liggen en durf daarbij het randje op te zoeken.

Tot vrijdag voor deel 5 en tevens het laatste deel van deze blog.