Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

10 lessen over ondernemen die je niet op school leert (deel 5)

Keytoe23 november 2012Gemiddelde leestijd: 2 minuten

En vandaag zijn we alweer aangekomen bij het laatste deel van deze blog. Uiteraard zijn dit geen ingrediënten tot gegarandeerd succes, maar een flinke stap in de juiste richting zijn het zeker. Mijn dank is groot.

Les 9: Wees perfectionistisch

De meest simpele ideeën zijn vaak de beste ideeën. Alleen de beste ideeën worden soms geen succes. Hoe komt dat? Uiteraard door uiteenlopende redenen, maar een zeer belangrijke daarbij is het oog op detail wat er in mist.

Een zin die ik zelf heel vaak gebruik en wat de kern precies raakt is: “Het zijn de kleine dingen die het grote mogelijk maken.”Het door ontwikkelen van een product is zo ontzettend belangrijk, dat je product daarmee valt of staat. Soms is een aanpassing van een slogan al genoeg. Wees dus nooit tevreden met je product en zoek altijd naar de verbeteringen.

Les 10: Verbrand je schepen

Ik geef toe, dit is een tip die niet altijd makkelijk te bewerkstelligen is. Het gaat namelijk om het volgende. Wanneer je als ondernemer start heb je een bepaalde doelgroep voor ogen. hier focus je je op en je merkt dat het wel aardig gaat. Gaandeweg merk je echter dat deze groep consumenten niet de consumenten zijn die je toekomst positief gaan kleuren. Waarom dat zo is, zal bij iedereen anders zijn. Wat voor iedereen op dit moment wel geldt is: laat je huidige klanten los en ga voor de doelgroep waar wel toekomst in ligt.

Het grote struikelblok bij veel ondernemers is dat ze tegen een hoop schenen aan zullen schoppen. Je krijgt ontevreden mensen. Deze mensen zullen misschien slecht over je gaan praten wat slechte publiciteit kan opleveren.

De andere kant van het verhaal is, dat je nieuwe klanten jouw toekomst een positieve draai geven. Zij zorgen ervoor dat jouw onderneming een succes wordt en je groter wordt dan je ooit had kunnen worden met je oude groep klanten.

Wel is het belangrijk om alle klanten die je ooit hebt gehad in je achterhoofd te houden. Elke klant is er een. Goed of slecht. Allen hebben meegeholpen aan het proces van het groter worden. Dat is ook de gedachtegang bij Keytoe. Ondanks dat we soms afscheid nemen van klanten, zullen wij ze altijd dankbaar zijn. In sommige gevallen zijn er zelf vriendschappen ontstaan.

Nogmaals bedankt voor jullie aandacht. Een fijn weekend toegewenst.