Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

10 lessen over ondernemen die je niet op school leert (deel 3)

Keytoe19 november 2012Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Welkom bij alweer de derde blog over de 10 lessen over ondernemen die je niet op school leert. In deel 1 en deel 2 heb ik les 1 t/m 4 besproken. Vandaag vertel ik iets over de markt van je dienst/product en rebranding.

Les 5: Creëer je eigen markt

Waarom een markt betreden waar je overspoeld wordt door 100 concurrenten? Je weet dat het moeilijk gaat worden. Precies hetzelfde met een markt waarvan je weet dat die inkrimpt. Waarom moeite, geld en energie stoppen wanneer je weet dat de markt geen groei meer vertoont.

De Smartass Club, een initiatief van Keytoe, is hier een perfect voorbeeld voor. Waar Fast Moving Consumer Goods online nog niet sterk vertegenwoordigd zijn, creëert de Smartass Club deze wel door wc-papier online aan te bieden.

Echter focust de Smartass Club zich niet op het product, maar op het merk zelf. eCommerce op een andere manier. Deze vorm lijkt veel op de ‘Waarom-Hoe-Wat-vorm’ uit les 3.

Waarom: Het verhogen van het gemak voor consumenten
Hoe: Door een FMCG aan te bieden welke nog gratis wordt thuisbezorgd ook
Wat: Wc-papier

Ben je lid van de Smartass Club hoef jij nooit meer zonder wc-papier. Ook het kopen in de winkel en het tillen met die onhandige pakketten zijn verleden tijd. Al die zorgen neemt de Smartass Club uit handen.

De Smartass Club heeft dus een nieuwe markt gecreëerd. Uiteraard is het een risicovolle manier van ondernemen, maar je weet in ieder geval dat je niet hoeft te concurreren met 100 andere spelers op die markt.

Les 6: ‘Rebrand‘ om verwarring te voorkomen

Verschillende productielijnen kunnen een last zijn voor merken. Zeker wanneer het product en het merk niet zichtbaar aan elkaar gelinkt zijn.

Stel je een organisatie voor welke bekend staat om hun b2b-diensten. Wanneer zij ogenschijnlijk uit het niets b2c-diensten erbij gaan leveren, kan dit verwarring opleveren. Om dit te voorkomen moet je altijd vanuit de top beginnen. De waarom-vraag. Begin vanuit het merk, niet vanuit het product.

Wat er in die situatie dan gebeurt, is dat consumenten het merk eerder herkennen dan het product. Vervolgens maakt het minder uit wel product je op de markt brengt. Geen vreemde gezichten wanneer je een ‘ander‘ product dan gewend gaat verkopen.

Wees dus niet bang om te ‘rebranden‘. Al is het alleen om al verwarring te voorkomen.

Binnenkort meer in deel 4! Tot snel.