Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Waarom webwinkels Pinterest niet kunnen negeren.

Keytoe17 februari 2012Gemiddelde leestijd: 1 minuut

Is Pinterest is interessant voor webwinkels en eCommercers? En zo ja, waarom dan? Pinterest heeft inmiddels 21 miljoen gebruikers. Dit groeit explosief, de verwachtingen zijn hoog. Pinterest is vooral populair onder vrouwen, maar ook steeds meer mannen ontdekken het platform. De kracht achter de sterke groei: de simpelheid, duidelijkheid, actualiteit en sharibility. 

Wat is Pinterest nou eigenlijk?

Pinterest is een enorm online prikbord, waar je foto’s, video’s en links met elkaar kan delen. Dat is niet nieuw. Maar ook kun je afbeeldingen van elkaar repinnen, waardoor deze afbeeldingen ook op jouw prikbord komen. De afbeeldingen zijn opgedeeld in verschillende categorieën, waardoor je makkelijk naar jouw interesses kunt zoeken. Daar zit de kracht van Pinterest: zoeken op interesses. Omdat er via de afbeelding heel gemakkelijk kan worden doorverwezen naar webshops, maakt dit het platform uiterst interessant voor online verkopers.

Hoe kan Pinterest webswinkels helpen online meer te verkopen?

  • Laagdrempelig kopen; van beeldbeleving met één klik naar de shop, zonder moeite.
  • Intensiveren merk; de sfeer van je merk kan door goede sfeer- en productfoto’s sterk worden neergezet. Hoe mooier, hoe meer ‘pins’, hoe meer views.
  • Bereik; Pinterest heeft een groot internationaal bereik. Het is sterk ‘upcoming’ in Nederland. In de VS wordt er heel veel succesvol gebruik gemaakt van Pinterest door webwinkels.
  • Interactie met je klant; je kunt een public board aanmaken, waar iedere user van Pinterest zijn eigen inspiratie, gevoel, boodschap, etc. kan toevoegen. Hierdoor kun je in gesprek gaan met potentiële klanten en veel feedback vragen.

Door het laagdrempelige karakter van repinnen en liken verspreidt alle informatie zich snel. Er blijven steeds nieuwe mogelijkheden ontstaan voor webwinkels om traffic te genereren. Het is niet de vraag óf je iets met Pinterest moet, maar wanneer en hoe serieus je ermee aan de slag gaat. Er wordt gezocht op interesses. Zorg dat je daar tussen staat. Doe jij het niet, dan doet de concurrent het wel.