Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Waarom een full service bureau onzin is

Keytoe19 augustus 2014Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Vandaag verscheen er een artikel op Emerce. Het traditionele webbureau verdwijnt. Uit het onderzoek van The METISfiles is naar voren gekomen dat tweederde van alle bureaus zich tegenwoordig full service noemt. Allemaal leuk en aardig, maar ben je nu daadwerkelijk beter af bij een full service bureau?

Keytoe. Outhouse full service.

Yes, we know. We gebruiken de term ook. We zijn het alleen niet.

Keytoe is een strategie en concepting bureau. Het zijn onze partners die de term legitiem maken. Wij werken graag in onze kracht, zijn onafhankelijk en willen geen slaaf zijn van ons eigen team. Keytoe bouwt aan een groep dedicated klanten. Oftewel, wij gaan ver én breed voor onze dedicated klanten. En dat samen met onze partners die hun specialisme inzetten om onze klanten volledig te kunnen servicen.

Het verschil met een full service bureau

Wat ons anders maakt dan een ‘echt’ full service bureau is dat wij niet alle specialismen in huis hebben. Het komt er dus op neer dat wij deze specialismen niet hoéven te verkopen. We doen het alleen wanneer het echt nodig is. En dat is ook veel belangrijker voor de klant. Je wilt immers niet voor iets betalen wat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Op deze manier zijn we geen slaaf van ons eigen team.

Het artikel zegt toch…

dat full service bureaus ook niet altijd alles in huis doen?

Nee dat klopt. Ik quote: “Hosting, serverbeheer en sociale media worden daarentegen veelvuldig uitbesteed.” Logisch ook dat dit veelvuldig uitbesteed wordt. Dit zijn dusdanig andere disciplines dat je dit niet altijd in huis kán doen. Het artikel zegt ook: “Strategie en webontwikkeling houden de bureaus graag in eigen hand: deze disciplines zorgen immers voor het onderscheidend vermogen.”

Uiteraard hebben ze hier een punt. Het zijn echter wel twee dusdanig verschillende disciplines, dat je ze nauwelijks met elkaar kunt vergelijken. Vraag dat maar aan een architect. Die bouwt ook zijn eigen ontwerpen niet. Terwijl het wel logisch lijkt. Korte lijnen, je weet zelf hoe je het wilt hebben en je kunt hierdoor misschien wel beter werk leveren.

Geen wrok van onze kant

We hebben helemaal niks tegen bureaus die zichzelf bestempelen als ‘full service’, totaal niet zelfs. Wij zien ze ook totaal niet als concurrenten, waar uit het onderzoek blijkt dat vele bureaus zichzelf wel als concurrenten beschouwen. Noem ons vriendje van iedereen. Wij zien overal kwaliteiten en indien we die goed kunnen gebruiken, laten we het niet na om daar gebruik van te maken. Onze focus ligt echter op de gespecialiseerde bureaus. Kwaliteit boven kwantiteit, nietwaar?

Pijnpunten top 3

Het onderzoek geeft duidelijk aan wat de pijnpunten zijn van (fullservice) bureaus. We willen onszelf uiteraard niet op de borst kloppen dat wij deze pijnpunten niet voelen, maar onze manier van werken zorgt er wel voor dat wij die pijn minder voelen. Let’s check the points.

Kennis
De klant komt met een vraag waarop het antwoord niet is te vinden binnen de organisatie. Een antwoord vraag je niet aan de concurrent. Het is immers een concurrent. Wij vinden van niet. Het gaat niet om eigen belang, het gaat erom de klant te voorzien in hun behoeften. Keytoe vraagt het aan haar partners. Daar ligt de desbetreffende kennis omtrent deze vraag.

Meedenken
Mocht iemand een idee hebben wat hier mee wordt bedoeld, dan horen wij het graag! Meedenken is een essentieel onderdeel van je dagelijkse werk. Je wordt niet voor niets ingeschakeld, toch?

Beschikbaarheid
Há! Daar hebben we het. Zodra je als bureau alles intern doet, kun je doen wat je aankan. Zodra de agenda’s vol zitten, heeft de klant pech. Niet bij Keytoe. Ons netwerk is dusdanig uitgebreid dat we geen nee tegen een klant hoeven te zeggen wanneer dat niet nodig is. Heeft Pietje geen tijd, Klaasje heeft dat wel. Wij gaan ver voor onze klant.

We go the extra (s)mile

Wij noemen het dedication. Het gaat erom dat onze klanten gebruik kunnen / mogen maken van onze kennis. Of die kennis intern of extern wordt omgezet in ontwikkelen, dat is minder belangrijk. Het resultaat telt. En goed resultaat doet lachen.

Bekijk hier de infographic die is gemaakt op basis van het onderzoek.