Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Vijf redenen om te starten met een webshop

Cedric04 juli 2012Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Vorige week plaatste Textilia een artikel met vijf redenen om niet te starten met een webshop. De vijf redenen die zij gaven om het niet te doen waren nogal kortzichtig en makkelijk gekozen. Laat ik nou zo vriendelijk zijn deze punten nogmaals door te nemen en deze ‘blokkades’ eens als voordelen te beschouwen.  

Big Players

Het is natuurlijk waar dat er inmiddels veel grote partijen zijn die in de online markt een voorsprong hebben en een groot stuk van de onlinetaart voor zich hebben gewonnen. Je kunt deze grote spelers op twee manieren bekijken. Je kunt altijd bang blijven en daardoor altijd een verliezer zijn. Of je kunt van ze leren en toch nog een stukje van de onlinetaart voor je winnen. Ik raad aan optie twee te kiezen. Zeker binnen de modebranche voor bedrijven die naast hun fysieke winkel ook een online shop willen beginnen. Klanten hebben zij al en wie zegt dat zij het niet fijn vinden ook eens online te shoppen? Zij kunnen optimaal gebruiken maken van de unieke en goedwerkende combinatie van Clicks en Bricks.

Niche

Thuiswinkel.org bracht 22 juni het volgende naar buiten: “Een webwinkel is niet langer de kip met het gouden ei. Is het verstandig om de zoveelste webwinkel in baby- of kinderkleding te starten? Je moet iets bijzonders te bieden hebben om te overleven.” Is dat waar? Ja, het product wat je verkoopt moet goed en liefst ook uniek zijn. Is het wel alleen het product waar het om gaat? Nee. Wij weten dat van ieder product een niche te maken is. Het gaat niet om wat je verkoopt, maar hoe je het verkoopt. Ik ben ervan overtuigd dat je zelfs toiletpapier online kunt verkopen aan een groot publiek door continu bezig te zijn met hoe je het verkoopt en wat voor gaten de grote partijen laten liggen. Dat het een vak apart is dat is zeker, maar dat het kan bewijzen onze klanten wel.

Internationale partijen

Dirkjan Vis van Webwinkel Weblog schrijft hierover dat het concurreren tegen die gigantische marketingbudgetten van internationale partijen als Zalando nog wel lastiger is dan het gevecht met de Nederlandse grote jongens. En hiermee slaat Dirkjan de plank volledig mis. Het gaat er niet om dat deze kleinere partijen met hun opstartende webshop een Nelly en Zalando omver blazen met miljoenen omzet. Het gaat er om dat zij vanuit hun bestaande klantenkring al snel een klein stukje van de online taart voor zichzelf kunnen winnen. Geen webshop beginnen om deze reden is nogal naïef en daarnaast doodzonde als je niet houdt van geld laten liggen.

Mega investeringen

Zonder mega investering een webshop beginnen kan absoluut en dan is de shop nog smartphone en tablet proof ook. Begin gewoon eens klein, kijk wat je kan doen en laat je hierin ondersteunen door goede partijen of relaties die er al ervaring mee hebben. Of bel ons want wij helpen graag verder. Zonder belachelijke online investeringen, gewoon omdat wij voor een lager bedrag ook onze benen uit ons lijf lopen en ook kleine klanten net zover willen brengen als onze A klanten.

Topservice

Je gaat niet de strijd aan met je concurrent die gratis bezorgt, het liefst de volgende dag in huis, gratis retourneert en de complete klantenservice biedt. Maar bedien jouw klanten op jouw manier online en offline. Top service bieden doe jij met een fysieke winkel en een webshop  veel gemakkelijker en persoonlijker. En juist dat laatste maakt jou beter.