Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Taboe op geluk

Lennard19 november 2015Gemiddelde leestijd: 1 minuut

En met geluk bedoel ik niet het hebben ervan, maar het zijn.

Gelukkig zijn is in veel bedrijven niet echt een onderwerp die je bij je collega’s of je baas start. Het komt soft over en heeft ‘niets’ te maken met de doelstellingen van de organisatie. Best een taboe dus.

Terecht?

Geluk is de ultieme waarom

Waarom ga je naar je werk?
Om geld te verdienen.
Waarom wil je geld verdienen?
Om mn gezin te onderhouden, leuke dingen van te doen, op vakantie gaan, mijn hobby uit te oefenen etc.
Waarom wil je dat allemaal doen?
Dat maakt me blij / gelukkig.

Of op organisatieniveau:

Waarom lever je een bepaalde service aan je klanten?
Om de organisatie van de klant efficiënter te laten werken.
Waarom wil je de klant efficiënter laten werken?
Dan kunnen ze meer geld verdienen / Dan kunnen ze hun klanten beter servicen.
Waarom wil je dat?
Omdat ze dan beter voor zichzelf kunnen zorgen, leukere dingen kunnen doen etc. = geluk.
Omdat de klant dan gelukkiger kan zijn met hun product of service.

Klinkt misschien nogal kort door de bocht, maar ik weet zeker dat het gros van de keuzes die wij maken en de acties die wij als mensen ondernemen zijn bedoeld om uiteindelijk iets gelukkiger te worden of gelukkig te blijven. Zowel privé als op werk. We hebben het alleen niet altijd door.

Soft gedoe allemaal

Ja, het klinkt misschien soft voor in een organisatie, maar er zijn harde consequenties aan verbonden. Wist je dat gelukkige werknemers zorgen voor:

  • hogere productiviteit
  • minder ziekteverzuim
  • minder verloop
  • hogere klanttevredenheid
  • andere gelukkige werknemers (geluk is besmettelijk)

Behoorlijk wat harde redenen (naast alle andere softe redenen) om eens met je baas, collega, werknemer over geluk te praten.

Doe je dit al? Ga dan nog een stapje verder en ga met je klanten in gesprek hoe zij nog een stukje gelukkiger kunnen worden. Misschien haal je wel nieuwe business binnen.

https://www.youtube.com/watch?v=BJlV49RDlLE