Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Picnic stopt verzadiging in online retail

Patrick21 augustus 2015Gemiddelde leestijd: 1 minuut

Onlangs kwam het GfK met cijfers naar buiten over de verzadiging die zou zijn bereikt in de online retail. GfK onderzoek verzadiging online retail zullen Duitse consumenten over tien jaar 15 procent van al hun retailbestedingen op internet doen.

Kortom, de groei is eruit, het plafond is in zicht.

Maar is dat wel zo? Volgens het GfK kan er nog groei behaald worden op het gebied van boodschappen en drogisterij-artikelen. Hallo Hellofresh, Beebox en Picnic. Maar ook in 2025 doen consumenten nog maar enkele procenten van hun dagelijkse boodschappen online.

Ik geloof daar niet in. Je kunt mij niet wijs maken dat we met z’n allen boodschappen blijven doen bij de AH, terwijl er zoveel nieuwe initiatieven worden ontwikkeld.

Michiel Muller van Picnic claimt de AH en Jumbo wel aan te kunnen, waar eerdere initiatieven op het gebied van online boodschappen doen stranden (Superdirect.com bijvoorbeeld).

Picnic is een initiatief waarbij je via een mobile app je boodschappen kunt bestellen. Daarbij worden twee belangrijke drempels genomen: de verzendkosten zijn gratis en de boodschappen worden om de dag bezorgd. Ze hebben zelfs kekke autootjes ontwikkeld, die het geheel nog efficiënter en goedkoper moeten maken.

Natuurlijk, heel internet en de gevestigde supermarkt wereld dook boven op Picnic. “Ze kunnen de concurrentie niet aan met de inkoopkracht van de Jumbo of AH”. “Men gaat niet online boodschappen bestellen”. Etc, etc.

Wellicht is Picnic nog te vroeg en slagen ze er niet in om een concept te vinden dat werkt. Niet alleen qua kosten, maar ook voor de consument.

amazon-dash

Maar toch denk ik dat er binnen nu en 10 jaar wel een bedrijf in slaagt om de noot te kraken. Zodat we met z’n allen niet meer hoeven na te denken over de boodschappen. En geen tijd meer verliezen in de rij bij de supermarkt. Internet Of Things en de slimme koelkast komen er tenslotte ook nog aan. En wat dachten we van Amazon en de Dash button?

Conclusie

Het GfK slaat de plank mis. Online bestedingen zullen doorgroeien tot boven de 15%. Betekent dit dat we nooit meer gaan winkelen in een fysieke winkel? Natuurlijk niet. Maar dat het aandeel voorlopig alleen maar blijft groeien, daar ben ik van overtuigd.