Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Online meer verkopen in 2012 – Trends & Ontwikkelingen

Patrick29 december 2011Gemiddelde leestijd: 4 minuten

De champagne en oliebollen staan klaar. En het aftellen naar 2012 is al voorzichtig begonnen. Tijd om vooruit te kijken en de trends & ontwikkelingen voor online verkopen en webshops in 2012 te spotten. Op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen? Bekijk dan de trends en ontwikkelingen voor 2014.

Trends en ontwikkelingen webshops

Wij zien 3 belangrijke ontwikkelingen voor 2012:

  • We kunnen smartphones niet meer negeren
  • De opkomst van de supervertical
  • De traditionele retailer krijgt het zwaar

En natuurlijk zijn dit meteen ook de 3 aandachtspunten waar wij onze partners het komende jaar mee gaan helpen!

Smartphones
2011 was in onze ogen het jaar van de definitieve opkomst van social media zoals Facebook & Twitter. Overal op internet kon je erover lezen, ieder serieus tv-programma had zijn eigen #hashtag en ook de webwinkels begrepen dat je met social media meer online kan verkopen.

2012 wordt in onze ogen het jaar van de smartphone. Het smartphone gebruik onder Nederlanders neemt nog steeds toe. Gfk Retail verwacht dat volgend jaar meer dan 60% van de verkochte mobiele telefoons smartphones zullen zijn. Tijdens Black Friday (de drukste online-shopping dag in de VS)  rapporteerde Paypal record omzetten op mobiele aankopen. Een groei van maar liefst 516% in de mobiele verkopen tov 2010. Kortom een ontwikkeling die niet is te stoppen.

Er wordt verwacht dat over 3-5 jaar een groot deel van de wereldbevolking de beschikking heeft over een mobiele telefoon. Dit is huge, omdat de mobiele telefoon daarmee het belangrijkste instrument wordt om het internet te bereiken. En daarmee ook voor de online verkoop.

Superverticals
Ik verwacht in 2012 een verdere toename van de superverticals. Superverticals kun je zien als ecommerce bedrijven die zich richten op een specifiek deelgebied van de markt. Een bekend voorbeeld uit de VS is bijvoorbeeld Diapers.com. Deze webwinkel focusde zich in het begin specifiek op baby’s.

In Nederland zijn er ook voldoende voorbeelden te vinden zoals wasmachine.nl, barbecueshop.nl en de bekende webwinkels van Coolblue. Voordeel voor de retailer: deze shops worden gemakkelijk online gevonden, juist omdat ze zich specifiek kunnen focussen op hun eigen niche.

Maar dat is niet de reden dat ik verwacht dat de superverticals in de komende jaren nog belangrijker worden. Tegenwoordig zijn ecommerce en webwinkelen zo ingeburgerd, dat mensen op zoek gaan naar een toegevoegde beleving. En dat is nu juist iets waar de grotere online warenhuizen (zoals Amazon of Bol.com) minder goed in zijn.

Een fantastich voorbeeld vind ik Fab.com. Hun vertical, of het specieke deelgebied waar zij zich op focussen, is design. Alles wat zij online verkopen is gebaseerd rond design. En juist door zich zo te focussen creëeren zij een prachtige beleving. Ik kan je zeker aanraden om je bij wijze van proef eens te registeren, het is een prachtige website/beleving die ze gecreëerd hebben.

Ik zie nog veel meer van dit soort superverticals ontstaan en hun plekje op de markt veroveren. Ook in Nederland en zeker in combinatie met de smartphone. Door de smartphone is de consument continu bereikbaar. En kan de supervertical op ieder moment van de dag een beleving creëeren. Iets waar juist de supervertical zich in zal kunnen specialiseren en Wehkamp niet.

De traditionele retailer
2012 wordt het jaar van de waarheid voor de traditionele retailer. Met een winkelpand alleen kom je er niet meer. Het is belangrijk om innovatief te zijn en mee te gaan met de technologische ontwikkelingen. Juist in deze bedrijfstak, die helaas nog vaak gekenmerkt wordt door traditionele en conservatieve ondernemers.

Online wordt groter en groter. Met de lage marges die er in retail behaald worden is het moeilijk voor de fysieke winkel om hier mee te concurreren. Waarom? Door de grote druk die een voorraad op je legt. Iedere winkel heeft zijn eigen voorraad nodig om te kunnen verkopen. Dit terwijl een online winkel slechts één voorraad op één centraal punt heeft en hier meerdere klanten mee kan voorzien.

Ook voor grote bedrijven en ketens worden deze voorraden een groot probleem, ondanks alle kosten-besparende ontwikkelingen op het gebied van logistiek. Op de lange termijn kun je niet op concurreren tegen online. En wordt het dus tijd voor een nieuw business model.

Bij deze dus mijn oproep aan de winkelier. Wees niet bang voor wat er komen gaat in 2012, maar omarm het. Verdiep je in nieuwe ontwikkelingen en ga aan de slag om ze in te zetten voor jouw winkel, voor jouw merk. Leer veel bij, wees innovatief, partner met je collega-ondernemers en keer het tij. Ik weet zeker dat het mogelijk is.

Wat kan de traditionele retailer doen?
In een woord: genoeg! Juist de bovenstaande ontwikkelingen zijn zaken waar de traditionele retailer mee aan de slag kan. Want dat het smartphone gebruik toeneemt is eigenlijk alleen maar goed nieuws. Nog meer mogelijkheden om die consument te bereiken, ook als hij niet in jouw winkel is.

Dus zet een Facebook fanpage op, ga aan de slag met twitter en claim jouw winkel op Foursquare. De tijd van afwachten is voorbij, je moet nu handelen. Juist als winkelier in een winkelstraat sta je sterk. Samen, want met andere winkeliers bereik je meer.

Daarnaast kun je als winkelier ook goed inspelen op de trend van de supervertical. Heb jij een winkel die zich specialiseert in een specifiek niche-product? Ga dan aan de slag om ook online te bewijzen dat jij de autoriteit bent op dit gebied. Dit is een kans die je niet mag laten liggen.

Startups kunnen scoren
In 2012 zullen we ook een aantal startups gaan zien die winkeliers met specifieke tools gaan helpen online meer te verkopen. Wat dacht je van een online tool die weergeeft waar een bepaald product nog op voorraad is? In de VS bestaan ze al: Milo.com en Shopkick.com.

Alhoewel Groupon door velen niet meer wordt gezien als een killer-app, hebben zij online naar de winkeliers gebracht. Zeker weten dat er binnen nu en een jaar meer van dit soort initiatieven ontstaan, die wel een business model met toegevoegde waarde voor de retailer weten te creëeren.

Kortom, ben je een winkelier en heb je nog geen smartphone, dan wordt het nu tijd om hem aan te schaffen. Wij hebben zin in 2012!