Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Online meer verkopen met uitmuntende productfotografie

Keytoe06 april 2012Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Ik hoef het waarschijnlijk niet te zeggen, maar ik doe het lekker toch! Mensen zijn heel visueel ingesteld. Als je naar een winkel gaat om een nieuwe broek te kopen, kijk je natuurlijk eerst naar het ontwerp, de kleuren en dan bepaal jij of je het leuk genoeg vindt om te passen en ermee de winkel uit te lopen.

Niets is anders in de wereld van online shoppen. Eigenlijk is het bij online shoppen nog belangrijker, want er is maar 1 zintuig dat je geweten kan sussen. Je gezichtsvermogen. Je gehoor, reuk, smaak en tast laten het vooralsnog afweten bij een keuze maken van die leuke broek of jurk online. Wellicht dat er in de toekomst systemen bedacht worden om hier toch gebruik van te maken, maar dat zien we te zijner tijd wel.

Om deze reden is het dus belangrijk alles wat je online verkoopt zo goed en accuraat mogelijk te portretteren, zodat je bezoekers hun geweten zo snel mogelijk kunnen sussen  en snel over gaan op online kopen.

Daarom begin ik vandaag met een aantal tips, om je alvast goed op weg te helpen.

Hoe moet ik mijn producten weergeven?

Op websites als eBay & Marktplaats, zijn natuurlijk alle foto’s verschillend. Verschillend van kwaliteit en verhouding, maar dit verwachten wij omdat dit gebruikers gedreven content is. Maar hierdoor kan het al snel een puinhoop worden. Als webshop eigenaar heb je hier natuurlijk een voordeel op, je kan zelf bepalen hoe ze er uit komen te zien en daarmee te zorgen voor consistentie in de ‘look&feel’ van je webshop.

Komt het product goed naar voren?

Het is natuurlijk belangrijk dat het product niet wegvalt in de achtergrond. Je kunt bijvoorbeeld een lichte achtergrond kleur gebruiken, hiermee kan je ervoor zorgen dat de producten er uit springen. Veel websites gebruiken bijvoorbeeld witte achtergronden. Maar het is wel zo uniek om eens te denken aan andere kleuren. Of achtergronden.  Zolang je daar maar wel consistent in bent.

Zijn er meerdere foto’s van hetzelfde product?

Omdat er maar 1 zintuig beschikbaar is om mensen te overtuigen om het product te kopen, is het belangrijk om meerdere aanzichten van het product te tonen. Bij bijvoorbeeld kledingwinkels, denk hierbij aan een voor-, achter- en zijkant, een close-up van het stof. Het is dan ook nog leuk om 1 volledig gestyleerde foto te tonen, met bijvoorbeeld accessoires. Zodat je bezoekers niet hoeven te fantaseren over hoe het zal staan in combinatie met andere dingen. Een bijkomend voordeel:  Wellicht denken ze meteen ‘Hey, die sjaal wil ik ook’.

Zit er consistentie in alle foto’s?

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Maar  is dan ook zo belangrijk dat er consistentie in je productfoto’s zitten. Zodat er een duidelijke eenheid is. Als je kiest voor een effen achtergrond kleur, zorg dan dat de achtergrond op alle foto’s dezelfde kleur tint is.  Zorg dat alle foto’s van te voren goed zijn wit gebalanceerd, zodat er geen onderlinge kleur verschillen komen. Altijd één hoofdaanzicht kiezen bij de overzichtspagina, dus bijvoorbeeld de voorkant. Zodat bezoekers makkelijk kunnen vergelijken. Hieronder enkele voorbeelden van consistentie bij andere webshops.

Is de product foto waarheidsgetrouw?

Niets is minder leuk, dan iets online te kopen en zodra je het thuis bezorgd krijgt ontdekken dat het helemaal niet lijkt op hetgeen dat je online dacht te hebben gekocht. Het is dus belangrijk dat de kleuren van het product in de foto overeenkomen met het echte product. Als je op een lagere budget zelf de productfoto’s wilt schieten, let er dan vooral goed op dat de camera instellingen kloppen. Je camera witten en het zorgen voor goede belichting, doet al wonderen.

Maar naast de foto’s zelf kun je ook denken aan de inhoud van een productfoto, denk aan accessoires. Zoals ik hierboven heb gezegd is het wel leuk om een een gestileerde foto (bijvoorbeeld op model) met accessoires te gebruiken. Maar is het dan wel zo verstandig om deze als hoofdfoto te gebruiken, bezoekers zullen dan al gauw het idee krijgen dat ze dat er ook allemaal bij krijgen. Als het een extra foto is, ontneem je ze van dat idee en begrijpen ze dat het een voorbeeld is.

Buiten deze dingen is het belangrijk dat de foto’s van hoge kwaliteit zijn en dat er een mogelijkheid is om een de afbeelding vergroot te bekijken. Een voorbeeld is een zoom functie, zoals op de website van Victorinox.com.

Conclusie

Met deze paar korte punten ben je al op de goede weg, maar er is zoveel meer om te vertellen. In de komende weken zal ik dan ook regelmatig een blog posten over de basis van product fotografie om je verder om weg te helpen naar online meer verkopen. Maar bovenal laat je niet beperken tot wat ik hierboven heb beschreven. Geef je fantasie de vrije baan, mits je budget en creativiteit meewerkt.

Ik wil jullie voor nu nog even achterlaten met een aantal webshops met uitmuntende en unieke product fotografie ter inspiratie: InkefxsOliverBonlook en Closed.