Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Mark Zuckerberg’s slechtste dag van z’n leven en de nieuwe Time Line!

Cedric08 maart 2012Gemiddelde leestijd: 2 minuten

‘’Eén van de belangrijkste onderdelen van wat Facebook goed maakt is dat wij nooit offline gaan. Dit kan en mag ons niet gebeuren.’’ Aldus Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook. Maar toch was het gisteren zover. En wat zal hij gebaald hebben. Hij heeft gelijk, een website offline halen is not done. Gebruikers verliezen het vertrouwen in de website. Denk aan het sociale netwerk Hyves, zij waren verschillende keren per jaar offline voor onderhoud; ‘’we kunnen er niet omheen’’ gaven ze aan. Dit zorgde voor wantrouwen in de website en irritaties van de gebruikers.

Terug naar Mark Zuckerberg en zijn Facebook, want er was meer aan de hand de afgelopen tijd. Hij lanceerde onlangs de update Facebook Time-line ook voor bedrijfspagina’s. Een verandering. En een verandering zorgt altijd voor zowel positieve als negatieve reacties. Die reacties komen uit twee kampen, de conservatieve  en de vooruitstrevende internetgebruikers. De conservatieve internetgebruikers hebben een hekel aan vrijwel iedere verandering; zij zien alleen het negatieve effect van de verandering. Gewoon omdat het een verandering is en ze de vorige werking net zo lekker onder de knie hadden.

Gelukkig heb je ook de vooruitstrevende internetgebruikers. Zij kunnen de negatieve kanten van verandering begrijpen, maar ze zien het als een noodzakelijk kwaad. Je kunt er simpelweg niet omheen, de veranderingen in deze markt zullen blijven komen dus zul je je moeten aanpassen. Gelukkig maar, want zonder verandering was internet er überhaupt niet geweest. Wat je ziet is dat de vooruitstrevende internetgebruikers direct met wijzigingen leren leven en dat goed doen! Deze gebruikers vinden nieuwe ontwikkelingen interessant, verdiepen zich hierin en doen daar hun voordeel mee.

Facebook Time-Line brengt een aantal mooie veranderingen met zich mee voor de zakelijke gebruiker. Ik som ze even voor je op:

  • Publieke statistieken uitgebreid
  • Nieuwe advertentievormen
  • Branding van je pagina door de coverfoto
  • Makkelijker direct contact met fans
  • Meer kwaliteitgericht op posts

30 maart wordt de wijziging definitief doorgevoerd. En zal iedere bedrijfspagina gebruik moeten(!) maken van deze wijziging. Zorg er dus voor dat jij bij het vooruitstrevende kamp van internetgebruikers hoort en laat zien wat je in huis hebt. Want in het internettijdperk waar we nu in leven ga je het in het conservatieve kamp helaas niet redden.

Dus wat ga jij hier mee doen? Het biedt in ieder geval genoeg stof tot nadenken. Neem er wel de tijd voor, beter in één keer een topresultaat dan half werk. Deze bedrijven ging je overigens al voor, een goede inspiratiebron; Starbucks, Marketing Facts, Feyenoord en Dutch Cowboys. Maar doe het vooral niet zoals DWDD, DIT is half werk.