Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Goed.. Goed?

Cedric17 september 2015Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Met z’n allen, met z’n allehen – dat stomme liedje –

Vier jaar zijn we bezig met Keytoe. Het was een superstart, vaak een ruige wandeling, maar nu beleven we in een steady en flink tempo een mooie wereldreis. We weten niet precies waar die heen gaat, maar we genieten er (uitzonderingen daargelaten) dagelijks van.

Hoe gaat het?

Als mensen vragen hoe gaat het op de zaak?’, zeggen we altijd vrij droog: ‘goed’. Waar begin je en waar eindig je met het antwoord? Laat ik buiten ‘goed’ het volgende delen met ons legioen. Onze mooie selectie collega’s werkt hard voor mooie klanten én aan meer dan 5 eigen productlijnen en initiatieven. De selectie bestaat uit een 11-tal fulltimers, een reservebank van 2 parttimers en 3 stagiairs, en een flexibele schil van 10 freelancers.

Mooie klanten

Ruim de helft van ons werk verrichten we voor grote bedrijven (oa. Friesland Campina, D-reizen, ANWB, Batavia Stad, Rosada, FBTO, Van der Valk) en een kwart van onze tijd steken we in een select aantal MKB’ers waar we een sterke relatie mee hebben. We kijken streng naar de leads: met wie kunnen en willen we successen boeken? Onze tijd is schaars, en voor meer dan 15 man klantwerk aannemen druist hard in tegen onze idealen. De laatst beschikbare 15-25% van onze tijd steken we namelijk ook altijd nog in eigen initiatieven.

Eigen initiatieven

Smartass Club. Jullie kennen allemaal ons eigen WC-papier. Ons eerste initiatief. Met een knipoog, maar serieuzer dan menigeen bij aanvang dacht. Twee jaar na de start kunnen jullie daar (eind 2015) vuurwerk van verwachten. Nieuws volgt. Credits: Dana Majonek, Jorn de Geus, Sem Scholte.

Naamloos. We zijn hard bezig met de ontwikkeling van onze eigen Digital Magazine-tool. Full credits: Sam Pakvis. Klanten kunnen zelf onbeperkt magazines creëren middels drag & drop. Dat klinkt simpeler dan het is, maar de manier waarop onze tool straks werkt is nog niet eerder zo laagdrempelig in gebruik vertoond op het internet. Status: 80% ontwikkeling, maar zelfs de naam is nog niet bedacht. Nieuws volgt.

Pleisur. Wat dat is? Ons hotel-initiatief. Eind van deze maand gaat de pilot live bij een vooraanstaand hotel. Onze verwachtingen zijn hooggespannen. Wat doet het? Jouw verblijf werelds maken. Op zo’n manier dat geen hotel in Nederland (en erbuiten) achter zou mogen blijven. Een selecte groep van kennissen en specialisten uit de branche weten inmiddels wat het is. And again: de verwachtingen zijn hooggespannen. Credits: iedere collega bij Keytoe heeft het project aangeraakt. Status: twee weken voor pilot-launching. Nieuws volgt.

Parashoot. Onze werkwijze omgezet in concrete digitale tools. Van customer experience, naar klantkennis, naar segmentatie, naar individuele marketing, naar resultaat. Lang (en helaas vaak ingewikkeld) verhaal. Databases, Visual Analytics, Predictions, ROI-optimalisatie… dat soort termen. Tja, het is wat het is. De implementatie ervan vindt momenteel plaats bij grotere retail-klanten. Credits: zie Pleisur – iedereen dus.

Hoteldemotel. Een idee dat nu al zo lang een idee was dat er nu maar eens iets van moest komen. Ideeën zat op de zaak, maar niet vaak blijven ze drie jaar overeind zonder ondertussen ergens anders in de wereld te ontstaan. Wat kunnen we erover zeggen? Het heet Hoteldemotel. Verder niks. Nieuws volgt, en full credits: Sem Scholte.

Deelnemingen. We hebben het lang uitgesteld in verband met de focus op richting en stabiliteit van Keytoe, maar het is er nu toch van gekomen. Hier en daar zijn meerdere gesprekken gevoerd door Keytoe over deelnemingen in internetinitiatieven. Een enkele daarvan is inmiddels in de fase van officiële bekrachtiging. Vinden we dat leuk? Ja, anders zouden we het niet doen. Dergelijke zaken ontstaan nagenoeg alleen maar met bestaande klantrelaties. Daarom zijn de credits ook in dit geval voor alle collega’s.

Hoe gaat het? (2)

Ons antwoord blijft altijd vrij oppervlakkig: ‘goed’. Het is een relatief begrip. Is bovenstaande allemaal geweldig? Wij juichen altijd pas bij resultaat. Als we een opdracht krijgen van FBTO dan vinden we dat leuk. Maar als de conversiefunnel voor zorg resultaat laat zien, dán vinden we het pas echt leuk. Verder: vandaag zegt niks over morgen. We blijven een startup. Althans, op veel vlakken blijven we ons zo gedragen: agile, vernieuwend, gedurfd en eindeloos ambitieus. In het verleden hebben we daardoor wel een paar klappen te verwerken gehad. Daarom ook: waakzaam.

Als ik vroeger bij mijn Rotterdamse oma langsging vroeg ze, ‘hoe gaat het?’. Ik antwoordde steevast ‘goed’. Zij zei dan: ‘niet opscheppen!’.

Laten we dat dan nu ook maar niet doen. Wat goed is, is gewoon goed. En dat zijn onze collega’s.