Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Go Mobile!

Keytoe29 juni 2012Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Ik heb sinds kort een iPad en mag die ook graag tentoonstellen aan het omringende publiek als ik in de intercity van Utrecht naar Keytoe zit. Tegenwoordig heb ik het genoegen om gebruik te kunnen maken van gratis Wifi in de trein. 3G heb ik niet, want zoveel betalen ze me helaas ook weer niet.Even lekker op internet surfen, en toch eens kijken of ik dat jasje, wat ik laatst in de winkel zag liggen, online kan kopen. Als de brandweer kom ik aan op de online shop. Ik zie niks. Gewoon helemaal niets. Omstanders komen naar me toe om te vragen wat er aan de hand is. Mijn onderlip trilt en de tranen staan in mijn ooghoeken. Ik kan mijn jasje niet bestellen. De website is blijkbaar geoptimaliseerd voor desktops van 1280px breed (op twee na meest gebruikte schermresolutie) en niet voor mijn prachtige glanzende nieuwe iPad.

Ik ben niet de enige, die tegenwoordig mobiel online is. Dit jaar zijn er in totaal 1 biljoen mensen online via mobiel internet. In 2011 gebruikten in Nederland al meer dan 50% van de relevante doelgroep internet via een mobile device. Van die mensen gebruikt maarliefst 76% de smartphone om online te shoppen.En dan hebben we het nog niet eens over de gebruikers, die te lui zijn om van de bank naar de computer te lopen, en daarom maar surfen op hun mobile device, via de Wifi van hun eigen Internet Service Provider.

Dit is  ontzettend zonde en slecht voor de conversie van je website. Het is ook eigenlijk vreemd. Dan heb je als ondernemer (terecht) de stap gezet om de gigantische online wereld te utiliseren en dan vergeet (of weiger) je om de website toegankelijk te maken voor een enorme doelgroep, die nog steeds groeiende is.

Het is daarom belangrijk dat je je laat adviseren door een online bureau dat weet waar het over praat, als het gaat om online verkoop en conversie. Een bureau dat enkele specialisten in dienst heeft, als het gaat om mobile development. De moderne technieken kunnen websites vloeiend over laten lopen van desktop, naar iPad (portrait en landscape), naar iPhone (idem).

We hebben het hier over responsive webdesign. Een techniek waarbij gebruik wordt gemaakt van relatieve afmetingen. Op mobiele devices is het scherm kleiner. Er zijn minder pixels beschikbaar. Dat betekent dat een website moet kunnen schalen. Dezelfde website moet immers beschikbaar zijn op een resolutie met minder pixels. Gebruikers willen kunnen surfen, zonder constant gestures te maken om in te zoomen en uit te zoomen (pinchen, tappen, swipen). Met responsive webdesign worden websites geschaald, zodat informatie inzichtelijk blijft en prettig om doorheen te bladeren.

Eis van je bureau dat het online platform wat je laat ontwikkelen, ook op mobiele devices te bezoeken is. Natuurlijk kost het meer, maar wees niet bang om die relatief kleine investering te maken voor een goed rendement en een positieve mobiele experience van jouw brand.