Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Gebruik social media bij bedrijven – 3 tips

Patrick03 augustus 2012Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Gebruik social media als bedrijf om online meer te verkopen. Zet Twitter, Facebook en Linkedin hiervoor slim in. Veel ondernemers zijn al gestart. Maar wat is nu handig om te doen? Wat zijn nu goede tips voor het gebruik van sociale media?

Het gebruik van social media door bedrijven is het afgelopen jaar flink gestegen ten opzichte van 2010. Tenminste, als we nu.nl mogen geloven. In 2010 werd nog slechts 23 procent van het social media gebruik ingezet in een zakelijke context. In 2011 verdubbelde dit zelfs naar meer dan 40 procent. Dat is een opzienbarende stijging.

Uit het onderzoek van Projectplace blijkt wel dat 35 procent van de respondenten aangeeft dat social media niet altijd toegankelijk zijn op de werkvloer. Nederland loopt gelukkig een stuk voor, want hier geeft slechts een kwart van de respondenten dit als probleem aan.

Ondanks deze bemoedigende cijfers valt er nog een hoop te leren voor de Nederlandse bedrijven. Keytoe zou Keytoe niet zijn als we jullie daarin niet verder zouden willen helpen.

3 tips voor zakelijk gebruik social media

1. Identificeer je prospects

Bijna de helft van Nederland zit op facebook (6,5 miljoen in 2012). Natuurlijk kun je proberen om deze mensen allemaal te bereiken. Het is echter veel verstandiger om te focussen op jouw niche. Waar zitten jouw prospects? Wie zijn het? Pas nadat je deze vragen heeft beantwoord, kun je gaan bedenken hoe je hen gaat bereiken. Gebruik social media ook om je prospects te vinden.

Vind jouw prospect:

  1. Bedenk wie de ideale persoon is waarmee je een connectie aan wilt gaan. Is het een ondernemer, hoofd marketing, of hoofd product ontwikkeling. Het blijft daarbij wel belangrijk om in de gaten te houden of je te maken hebt met een beslissingsnemer.
  2. Zodra je weet wie je zoekt, ga je op zoek naar de plekken waar deze persoon komt. Misschien op Facebook, of Linkedin of Twitter.
  3. Nu je de prospect gevonden hebt, ga je op zoek naar een manier om in contact te komen met deze personen. Bepaal over welke onderwerpen de prospect praat en meng je in de conversatie.

2. Ga de conversatie aan

Nu je je prospect hebt gevonden en weet waar hij over praat, ga je met hem in conversatie. Begin berichten te posten die hetzelfde onderwerp hebben. Probeer op te vallen bij je prospect(s). Hou ook in de gaten hoe de prospects met jouw content omgaan. Negeren ze het? Gaan ze in discussie?

Indien je volkomen wordt genegeerd zijn je onderwerpen ofwel niet interessant genoeg, ofwel niet prikkelend genoeg. Werk daaraan. Het zakelijk gebruik van social media groeit, dus de concurrentie is groot. Het is daarom belangrijk om op te vallen. Doe het anders dan de concurrentie.

3. Werk aan de relatie

Voordat prospects omgezet kunnen worden in klanten, moet je eerst werken aan je onderlinge relatie. Veel marketeers vergeten dat het niet alleen maar gaat om zenden van informatie. Social media zijn juist zo sterk, omdat je met elkaar kunt praten. Het opbouwen van vertrouwen is het belangrijkst. En omdat je waarschijnlijk niet zo’n heel groot merk hebt, is geduld ook belangrijk.

Werk in kleine stapjes. Laat een prospect eerst lid worden van je sociale netwerk. Biedt ze daarna relevante content aan. Vervolgens biedt je ze een korting aan, of gratis, maar goede informatie. Stuur daarna aan op verkoop. Maar meest belangrijk: heb geduld.

Conclusie gebruik social media

Er valt veel te halen op social media, zeker voor bedrijven. Toch zijn er een aantal dingen waar je als bedrijf op moet letten. Zorg voor een goede strategie, weet wie je prospects zijn. Zorg voor relevante, vernieuwende en opvallende content. Maar bovenal: heb geduld. Hou vol en voor je het weet heb jij een sterke basis van fans rondom jouw merk gebouwd.

Zijn wij tips vergeten? Laat het ons zeker weten in de comments!