Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

De flexibele schil van Keytoe – het wat en waarom

Cedric05 november 2014Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Keytoe combineert vier cruciale elementen om de digital performance van onze klanten te optimaliseren. We leveren Digitale Strategie, Prestatiemetingen, Service en Onderhoud en Organisatorische Implementatie om het meeste uit de marktpotentie en marketinginvesteringen van klanten te halen.

In meer dan 80% van de cases werken we in de volgende volgorde: strategie, concepting, productontwikkeling, servicing. Simpel gezegd start het met denken en eindigt het met doen. Het ‘doen’ omvat veelal technische uitvoering. Keytoe is qua omvang van aantal medewerkers relatief klein: we werken (momenteel) met ongeveer 10 personen intern. De focus op de werkvloer van Keytoe ligt op de eerste twee fases van de cases. Voor het deel productontwikkeling vliegen we in het gros van de cases onze flexibele workforce in.

Flexibele workforce – onze definitie

In die flexibele workforce werken tal van verschillende specialisten. Dat kunnen bedrijven zijn, maar ook freelancers. Allemaal met een specialistische focus op een bepaald werkgebied. Denk bijvoorbeeld aan Magento-, PHP-, CSS- of measurementspecialisten. In het jaar 2014 is er aan ongeveer 25 verschillende bedrijven werk uitbesteed. Omdat wij bijna altijd maatwerk solutions leveren, verschilt de externe behoefte per project. 

Waarom de flexibele schil?

Kunnen wij het dan niet allemaal zelf? Vaak wel, maar soms ook zeker niet. Je kunt je voorstellen dat het onmogelijk voor Keytoe is om mensen aan te nemen op alle specialisaties die een klant ooit mogelijk nodig gaat hebben. De kracht van het team van 10 dedicated digitals bij Keytoe is dat we multidisciplinair zijn in zowel karakters als in specialisaties. Op alle terreinen waarop wij uitbesteden snappen wij wat de toeleverancier doet en van ons nodig heeft. Iets waar de klant zelf doorgaans geen kaas van gegeten heeft.

Proces

Wij bedenken objectief het allerbeste voor de klant. Waarom we objectief zijn? Omdat wij niet persé de specialistische poppetjes hoeven te verkopen die op de loonlijst staan. Voorbeeld: als wij twee fulltime Adwords-heroes op onze loonlijst hadden staan, dan zouden we altijd de behoefte voelen om de klant te bewegen om Adwords in te zetten. Nu adviseren we het alleen als het écht van nut lijkt te zijn.

Na het denkproces gaan we de conceptfase in: het concreter maken van hetgeen we voor ogen hebben. Dat kan uitmonden in een Technisch Ontwerp, in Wireframes of wordt er op basis van een strategisch document een concept ontwikkeld. En als dat is afgerond? Dan zoeken wij de beste uitvoerders voor het ontwikkelen – that’s where the workforce comes in. Wij zijn degenen die uit naam van de klant onderhandelen, het project managen en de toeleveranciers voorzien van de juiste antwoorden uit naam van de klant. Allemaal werk dat de klant zelf niet kan.

Iedereen blij?

Bijna altijd inderdaad. In het begin moeten sommige klanten wennen aan het feit dat wij niet alles in huis doen. Maar dat gevoel ebt gauw weg als ze zien hoe goed de externe partners zijn en als ze merken hoeveel sneller Keytoe kan werken dan branchegenoten. Tenslotte: onze aannamecapaciteit en doorlooptijd is hoog. Wij zijn niet afhankelijk van in-house developers, maar kunnen flexibel opschalen bij kwaliteitspartners. 

Wij zelf zijn er in ieder geval heel blij mee: we werken fijn samen met de externe partijen en niet zelden leren we zelf inhoudelijk ook nog bij. De toeleveranciers vinden het heerlijk om voor (of met) Keytoe te werken. We spreken dezelfde taal én het werk is goed voorbereid en in kaart gebracht.

Vereisten naar toeleveranciers

Wat eisen we van externe partijen voordat we met ze gaan samenwerken? De specialisten moeten niet alleen kunnen maar ook doen wat ze beloven. One screw-up and you’re out. Ze moeten gedreven zijn om onze klanten slimmer te maken en moeten verder durven denken dan de opdrachtkaders. Naast geloof in zichzelf is het belangrijk dat ze een 100% vertrouwen hebben in zowel ons als de klant en dat moet uitmonden in een samenwerking met gaatjesvullende daden – op z’n Rotterdams.

Hoe zit dat met servicing?

Eigenlijk hetzelfde als met andere projecten. Keytoe is verantwoordelijk, Keytoe is het aanspreekpunt, Keytoe factureert en Keytoe regelt alles. Het moet voor de klant niet uitmaken wie iets doet, als de prijskwaliteitverhouding maar goed blijft en de communicatie en uitvoersnelheid top is. Afhankelijk van de grootte van de servicingscope, werken we met een strippenkaart of met vaste bedragen.

Toetreden tot de workforce?

Ben jij een specialist of is jouw onderneming zeer specialistisch? Wil je werken voor de mooiste klanten in Nederland, België en Duitsland? Twijfel niet en meld je aan op onze site. Sem, Lennard, Sam of Wiebe zullen voor het eerst met je kennis maken om af te tasten of en hoe een samenwerking tot stand kan komen.

Ben je een klant en heb je nog vragen omtrent het werken met de flexibele workforce? Don’t be afraid to ask. Bestaande Keytoe-klanten zijn ook bereid om jou uit te leggen waarom zij er blij mee zijn. De dedicated digitals die bij Keytoe werken zijn helemaal van jou als je wilt.