Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Evaluatie: Managementboek.nl toen en nu

Cedric04 juli 2014Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Noem me een azijnzeiker, of noem me een wijsneus. In beide gevallen komt mijn artikel uit een goed hart. Uch, ik kom in vrede. Onderstaand een Toen, een Reply en een Nu.

Toen: 16 april 2013

Ruim een jaar geleden schreef ik een artikel betreft Managementboek. Het kwam voort uit het feit dat Keytoe goede ideeën voor ze had, maar dat ik (helaas) niet de gelegenheid kreeg om ze te presenteren. Een samenvatting:

“….goed bezig: marktleider, snelle service, breed aanbod en strak georganiseerd. Bovendien werken ze met relevant aanbod voor klanten. Op basis van de bestelgeschiedenis van jouw eigen en vergelijkbare accounts, krijg je persoonlijke aanbiedingen te zien. Daarin zijn ze verder dan veel andere online stores. Toch missen ze een grote kans.

Het inspireren geschiedt op basis van bestelhistorie, maar niet voor iedere (doorgaans nieuwe) bezoeker van de store. Er wordt nu geprikkeld door de Top100 te tonen en een paar uitgelichte boeken. Dit is wat ik zie, maar het is voor mij niet relevant:

Managementboek_toen2

Managementboek_toen1

Ik heb al een bedrijf, dus hoef ik niets te lezen over het starten van een onderneming. Het schrijven van een business plan is voor mij ook niet relevant. Ik wil andere managementboeken zien dan degene die worden uitgelicht. Conclusie: wat ik mis, is wat ik mis in bijna iedere shop… vraag wie ik ben en waar ik van houd. Geef me daarna relevante voorstellen en ik zou kopen…”

Managementboek_aanbevelingen

Reply: nogmaals bedankt

Na het lezen van het artikel was in ieder geval de inhoud van onze visie nog duidelijker voor ze. Desondanks kreeg ik per mail alsnog het bericht dat zij zich hier intern al mee bezig hielden. Er waren al plannen op dat terrein. Fair enough. Blij om dat te horen.

Nu: 14 maanden later

Helaas, vandaag de dag zien we geen enkele ontwikkeling op dit vlak. We wéten hoeveel werk er komt kijken bij het doorontwikkelen en continu managen van blockbuster e-tailers. Toch vinden we het verrassend om te zien dat er zelfs niet met een kleine inspiratiewizard wordt gewerkt. Zelfs al zijn de 18.000 aangeboden boeken niet tot in de puntjes getagd. Zelfs al kun je de doelgroep die een wizard benut niet heel sterk in een hokje stoppen.

Managementboek_oerwoud

Iets is meer dan niets. Trial and error. Test een inspiratiewizard lean en mean op een select aantal bezoekers. Meet de conversie. En knal erop door als het werkt. Hoeveel pijn kan het doen?