Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

13 online trends en ontwikkelingen voor 2015 die je gemist hebt

Patrick03 maart 2015Gemiddelde leestijd: 7 minuten

[guestblog]Dit artikel verscheen in gewijzigde vorm eerder op www.marketingfacts.nl[/guestblog]

December en januari zijn traditioneel de maanden met lijstjes over online trends en ontwikkelingen. Ik besloot het dit jaar eens anders aan te pakken. Ik heb eerst alle lijstjes de revue laten passeren, om daaruit de niet-zo-voor-de-hand liggende trends en ontwikkelingen te distilleren. Ik heb ze kort samengevat en de bron weergegeven. Zodat de liefhebber zich nog net wat verder kan verdiepen.

En inderdaad, laten we de inkoppers skippen. Die hebben we namelijk al eerder gezien. Want het is natuurlijk logisch dat content marketing belangrijk blijft. En dat Google de snelheid van je website belangrijk blijft vinden. En dat hyper-personalisatie na big-data de hype van 2015 wordt. En dat we allemaal binnen nu en 3 maanden (?) met zo’n fancy iWatch om de pols lopen.

In plaats daarvan ga ik liever wat dieper in op de niet-zo-voor-de-hand-liggende trends, met concrete voorbeelden. Want daar worden we allemaal een stuk slimmer van, niet waar?

Niet eens met mijn visie? Of heb je een waardevolle toevoeging? Ik ga de discussie graag aan op @patricksteenks.

Trend 1: Brands leren Youtube gebruiken om millenials te bereiken
Volgens een studie (weliswaar van Youtube zelf) consumeert 98% van de 18- tot 34-jarigen dagelijks Youtube video’s. 2015 wordt het jaar dat grote merken ook daadwerkelijk de waarde in gaan zien van video. En in het bijzonder van Youtube als op zichzelf staand marketingkanaal. Betekent dit dat ze nog harder hun best gaan doen om virale video’s te creeeren? Dat denk ik niet meteen, ik denk eerder dat ze het gaan zoeken in samenwerkingen met succesvolle video content creators.

Bron: https://blog.kissmetrics.com/marketing-predictions-for-2015/

youtube-for-millenials

Trend 2: Offline conversie stijgt door online
Winkeliers zijn bang dat consumenten vaker online dan in de winkel gaan kopen. De welbekende kannibalisatie van online verkopen, ook wel showrooming genoemd. Hoewel het klopt dat de winkelbezoeken zijn afgenomen, signaleren we ook een andere trend. De bezoekers die in de winkel komen, weten vaak goed wat ze willen hebben. Gevolg: stijging van de offline conversie. En we hebben er ook een mooie titel voor gevonden: webrooming. Hierdoor wordt een deel van het teruggelopen bezoek gecompenseerd doordat de conversie van de bezoekers stijgt. Conclusie: omni-channel denken blijft essentieel en al je winkels sluiten is nooit een goede optie.

Bron: http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2015/01/lucardi-conversie-in-de-winkel-dramatisch-gestegen/index.xml

Trend 3: Digitale budgetten slimmer besteden
De tijd dat een klant met zijn budget ging shoppen bij verschillende bureau’s is defnitief voorbij. We zien een versteviging van de relatie tussen merk en online bureau. Dit komt onder andere door de nieuwe manier van samenwerken: SCRUM is hot. Bij dit soort projecten is van te voren niet vast te stellen wat de scope van het project is. Er is dus een flinke basis van vertrouwen nodig vanuit beide partijen. Echter, projecten opleveren zonder tussentijds resultaten door te meten is definitief verleden tijd. Met een budget zomaar aan de gang gaan om de next-new-thing online te gooien werkt dus niet. Het gaat er veel meer om om iets te ontwikkelen dat werkt. Dus met SCRUM, in iteraties, steeds een stukje live en constant meten-weten-en-verbeteren.

Bron: http://www.frankwatching.com/archive/2014/10/06/opdrachtgevers-dit-zijn-6-redenen-om-open-te-zijn-over-je-budget/

scrum

Trend 4: Autoverkoop online gaat eindelijk echt van start
Online autoverkopen lijken in 2015 eindelijk van de grond te komen. Volvo, Daimler, BMW en General Motors kondigden reeds in 2014 initiatieven aan. En waarom gaat het nu wel werken? Is de consument er eindelijk klaar voor? Of zijn het eerder de merken die de ontwikkeling vooruit pushen? Feit blijft dat de dealer niet altijd gepasseerd moet worden. Juist de dealer blijft een belangrijke schakel vormen in de customer journey. Want de consument wil toch een keer een proefrit maken. En daarnaast lijkt Trend 2: offline conversie stijgt door online hier ook zeer belangrijk.

Bron: http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2014/12/volvo-gaat-autos-wereldwijd-online-verkopen/index.xml

Trend 5: M-commerce wordt leidend
Niet de deskop of laptop zorgt in 2015 voor de meeste verkopen. Nee, de consument stapt massaal over op mobiele platformen om zijn aankoop te doen. Mobiele telefoon, tablet, phablet, het maakt de consument niet uit. Als het bestellen maar gemakkelijk, vanaf de bank kan gebeuren. Vraag blijft dan nog wel of je voor een responsive website kiest (je zorgt ervoor dat je website op verschillende schermen goed is te bekijken) of voor een aparte applicatie op je mobiel. Er gaan tegenwoordig namelijk ook geluiden op dat specifieke mobiele applicaties een hogere conversie opleveren, ipv een responsive website. De zogenaamde ‘unbundling’ van apps lijkt hier een belangrijke verklaring voor. Daarnaast blijft het belangrijk om ook de betaal-ervaring volledige mobile-proof te maken. Wij krijgen soms het gevoel dat de verschillende betaalproviders hier nog schromelijk in achter lopen.

Bron: http://mediaweb.nl/blog/e-commerce-trends-2015/

Trend 6: Merken omarmen het Direct-to-Consumer (D2C) model
Fabrikanten en merken zijn lange tijd huiverig geweest om een directe relatie aan te gaan met de consument. Ze waren vooral bang om het retail kanaal voor het hoofd te stoten. Die angst lijkt steeds kleiner te worden. In ieder geval doordat de mogelijkheden die omni-channel biedt groeien. En het feit dat veel retailers de connectie met de klant beginnen te missen (treffende voorbeelden zijn natuurlijk V&D en Blokker). Door middel van content marketing kan een merk gemakkelijker de connectie met de klant opzoeken. Het gaat er in 2015 om om deze relatie verder uit te diepen en om te zetten in harde conversies. En dat daarbij de retailer wel eens wordt overgeslagen, dat is natuurlijk een logisch gevolg.

Bron: http://www.episerver.com/about-us/our-blog/bob-egner/5-predictions-for-2015-a-view-into-the-digital-marketing-and-ecommerce-crystal-ball/

Trend 7: Traditionele TV-zender-pakketten komen onder vuur te liggen
De kabelaars gaan het moeilijk krijgen de komende jaren. Niet alleen is Netflix aan een niet te stuiten opmars bezig binnen Europa. Dat Netflix daarbij kijkers wegtrekt van de traditionele televisie lijkt mij evident. Maar een nieuwe trend zagen we in 2014 in Amerika al opkomen. Zenders als HBO en CBS hebben aangekondigd hun eigen standalone-over-the-top service te gaan leveren. Wat? In feite komt dit er op neer dat HBO zijn eigen kastje levert, waarop je hun uitzendingen kunt bekijken. Om op deze manier volledig voorbij te gaan aan de kabelaar. En daarnaast zien we ook een duidelijke verschuiving van ‘lineair-tv-kijken’ naar ‘interactieve content’.

Bron: http://techcrunch.com/2015/01/04/the-future-of-digital-media-in-2015/

netflix

Trend 8: Media en tech groeien dichter naar elkaar toe

De één kan namelijk niet meer zonder de ander. Met alleen content ben je tegenwoordig niets waard. Maar goede technologie zonder content is ook niets. Dus wat gaan we zien? Bedrijven die elkaar gaan opkopen. Tech-bedrijven, met een goede technologie nemen media bedrijven over. Om zo hun content te gebruiken om de consument te bereiken.

Bron: http://techcrunch.com/2015/01/04/the-future-of-digital-media-in-2015/ 

Trend 9: Vergaande integratie mobile in shopping centers
Apple heeft de iBeacon al een tijdje geleden aangekondigd. Door middel van deze technologie wordt het mogelijk om op korte afstand met de mobiele telefoon van klanten te communiceren. Ook in shopping centers, waardoor het nog gemakkelijker wordt om bezoekers te tracken. Naast deze ontwikkeling zien we ook een extensie van de mobiele telefoon in het shopping center. Hij zal nog meer gebruikt worden als hulpmiddel in het shopping center. Bijvoorbeeld door routes weer te geven en de mogelijkheid te bieden om te navigeren naar de beste aanbieding. Niet alleen binnen het shopping center, maar zelfs binnen een specifieke winkel. Nooit meer zoeken naar de 4-seizoenen-peper in de schappen bij de Albert Heijn dus.

Bron: http://www.slideshare.net/Sky7777/the-future-of-retail-42450916/42

ibeacon

Trend 10: Meer multi-channel-campaign-thinking
Het wordt getest, er zijn try-outs, maar ik ken persoonlijk nog geen goede multi-channel-campagne. Eén die goed werkt online, mobile, via Youtube en op TV. Maar met een consument die verwacht omni-channel bedient te worden, wordt de integratie van alle kanalen steeds belangrijker. Ook in advertising. Want als ik op tv een advertentie zie, verwacht ik die ook online terug te vinden.

Bron: http://www.slideshare.net/damjanov/future-of-adland-futureofdigital-2014/21

Trend 11: De opkomst van life tech
Time is money, dat adagium gaat nog steeds op. En alhoewel we steeds efficiënter en productiever zijn geworden op ons werk, blijft deze efficiëntieslag thuis nog achter. Maar dankzij life tech kunnen we ook thuis en bij onze familie tijd gaan besparen. Hoe dit gaat gebeuren? Met digitale services, intelligente persoonlijke assistenten en dat alles via het mobiele device als communicatiemiddel. De intelligente thermostaat Nest is al een mooi voorbeeld, maar in 2015 gaat dit nog veel verder. Net zoals ERP-systemen bij bedrijven hebben geholpen de boel te organiseren, gaat life tech onze persoonlijke levens verder organiseren. En ons veel tijd besparen.

Bron: http://techcrunch.com/2014/12/31/7-venture-capitalists-predict-what-will-happen-in-2015/

nest

Trend 12: De marketeer wordt tech-marketeer
De tijd dat marketing bestond uit het opstellen van de wekelijkse advertentie of maandelijkse folder  is definitief voorbij. Online en tech hebben ongekend veel mogelijkheden gecreëerd voor de marketeer. Daarnaast zien we ook de opkomst van de online marketeer, data-analist, etc. Kortom, een speelveld in beweging. De voortuitgang in technologie gaat steeds sneller en innovaties volgen elkaar in rap tempo op. Doordat techniek en informatie voor iederen beschikbaar is en zeer betaalbaar, zal deze exponentiële groei alleen maar verder doorzetten. Slimme jongens en meisjes kunnen op hun zolderkamer de nieuwste apps en toepassingen ontwikkelen. Daarnaast wordt er vaker samengewerkt en is er meer transparantie. Kortom, tijd voor de tech-marketeer.

Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-10-trends-voor-online-en-digital-marketing-in-2015

Trend 13: Messenger apps worden het nieuwe OS
Het gebruik van Whatsapp als messenger is in een korte tijd explosief gegroeid. Bijna de helft van de Nederlandse bevolking inmiddels. In China is vooral WeChat van Tencent populair. Met deze app kun je niet alleen chatten, maar ook games spelen, in-game-aankopen doen en een taxi bestellen. En die mogelijkheden worden ongetwijfeld in de nabije toekomst verder uitgebreid. Het is nu nog slechts wachten tot ook Whatsapp zijn dienstverlening gaat uitbreiden. De aankonding van Whatasapp Web is inmiddels al gebeurd. Kortom, de tijd dat Whatsapp slechts de vervanger van SMS was is voorbij. Het wordt in 2015 belangrijk dat bedrijven de verschillende messenger apps als apart kanaal gaan opvatten. Om zo de boot niet te missen.

Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/whatsapp-is-de-nieuwe-sociale-media

Tot zover mijn top 13 van trends niet-zo-voor-de-hand-liggende trends van 2015. Wellicht heb ik er een paar over het hoofd gezien. Of hebben jullie nog goede toevoegingen. Ik ga in ieder geval graag de discussie aan op @patricksteenks!